EPN-V2

TOSNA1100 Naturfag 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Natural Sciences 1
Studieprogram
Lærerutdanning for tospråklige lærere, bachelorstudium
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2016/2017
Emnehistorikk

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kjennskap til vanlige begrunnelser for naturfagets plass i skolen
  • har kunnskap om naturvitenskapens metoder og tenkemåter
  • har kunnskap om begynneropplæring og grunnleggende ferdigheter i naturfag
  • har kunnskap om hverdagsforestillinger knyttet til relevant fagstoff
  • har kjennskap til navn, egenskaper og karakteristiske trekk til noen vanlige arter/grupper av organismer
  • har kjennskap til naturlige og menneskeskapte faktorer som former populasjoner, biotoper og økosystemer, og kan ta utgangspunkt i lokale eksempler
  • har kunnskap om navnsettingsregler, oppbygning og egenskaper til vanlige kjemiske stoffer, og hvordan periodesystemet kan brukes til å forklare dette
  • har kunnskap om enkle kjemiske reaksjoner på makro- og mikronivå
  • har kjennskap til sentrale stoffers kretsløp i naturen
  • har kunnskap om fysiske fenomener på makro- og mikronivå knyttet til vann, luft, lyd og lys
  • har kunnskaper om grunnleggende elektrisitet og magnetisme, og kjenner relevante forsøk og enkle beregninger
  • har kunnskap om jordas årstids- og døgnvariasjoner, månefaser, sol- og måneformørkelse
  • har kjennskap til begrepet bærekraftig utvikling og miljøutfordringer knyttet til biologisk mangfold
  • har kjennskap til vanlige værelementer og lokale værfenomener

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i naturfag
  • kan anvende naturfaglig kunnskap i samtaler med elever om naturen og naturfaglige fenomener
  • kan anvende relevant naturfagsutstyr, flere modeller og praktiske aktiviteter som støtte for elevers læring
  • kan anvende varierte undervisningsmetoder inne og ute, som fremmer elevers undring og læring i naturfag
  • kan tilrettelegge naturfagundervisning som fremmer alle grunnleggende ferdigheter
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse og gi læringsrettede tilbakemeldinger
  • har strategier for å avdekke og eventuelt endre elevenes hverdagsforestillinger
  • kan drøfte problemstillinger i naturfagundervisningen knyttet til tilpasset opplæring og undervisning i et flerkulturelt miljø
  • kan bruke resultater fra naturfagdidaktisk forskning i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
  • kan bruke naturfag som støttefag i tverrfaglige og flerfaglige sammenhenger
  • kan bruke naturfag som utgangspunkt for utvikling av elevers kompetanse om bærekraftig utvikling og globale miljøutfordringer

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i hvordan gjeldende læreplan for grunnskolen kan brukes som utgangspunkt for naturfagundervisning
  • har god forståelse av sin egen rolle og praksis som naturfaglærer
  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
  • kjenner til krav til sikkerhet i naturfagundervisningen, og kan anvende disse i undervisningen

Innhold

Emne 1 er delt i fire hovedtemaer. Temaene må sees i sammenheng, det kan trekkes tråder mellom arbeidet i de ulike temaene. Naturfaget som helhet danner en forståelse av sammenhengene i naturen og oppbyggingen av jorda og universet.

Hovedtemaer:

  • Jorda, planeten som ble levende I.
  • Kjemi.
  • Fysikk.
  • Naturfagdidaktikk 1.

Oversikt over hovedtemaene

Jorda, planeten som ble levende 1

Temaet omfatter noe geofag og deler av biologien, med vekt på økologi og artskunnskap. I tillegg har vi et miljøfokus på begrepet "bærekraftig utvikling". Emnet belyser praktiske og didaktiske utfordringer knyttet til feltarbeid og biologi- og geofag.

  • Samspillet mellom de levende organismene og miljøet - økosystemer og påvirkning på økosystemer.
  • Læring av økologiske begreper.
  • Feltarbeid i naturfag med elever.
  • Det biologiske mangfoldet, artskunnskap.
  • "Bærekraftig utvikling" og miljøutfordringer knyttet til tap av biologisk mangfold.
  • Kretsløp i naturen.
  • Vær.

Kjemi

Temaet omfatter grunnleggende kjemiske begreper og reaksjoner i vår hverdag og belyser didaktiske utfordringer knyttet til kjemiundervisning i grunnskolen.

  • Kjemi i skolen og kjemididaktikk.
  • Undervisning og læring av begreper som brukes om stoffer.
  • Om praktisk arbeid i kjemi.
  • Sikkerhet, oppbevaring og håndtering av stoffer.
  • Grunnstoffene og periodesystemet.
  • Stoffers oppbygning, egenskaper og nomenklatur - belyst ved modeller.
  • Generelt om kjemiske reaksjoner.
  • Hovedtyper av kjemiske reaksjoner.

Fysikk

Temaet omfatter grunnleggende fysiske begreper og fenomener og belyser didaktiske utfordringer knyttet til fysikkundervisning i grunnskolen.

  • Fysikk i skolen og fysikkdidaktikk.

Undervisning og læring av begreper som brukes om

  • vann, luft, lyd og lys
  • vårt solsystem
  • elektrisitet
  • kjennskap til noen fysiske fenomener i dagliglivet, før og nå, knyttet til vann, luft, lyd, lys eller energibruk
  • om praktisk arbeid i fysikk

Naturfagdidaktikk I

Temaet er fagovergripende og er fordelt mellom emne 1 og emne 2. Deler av det vil også gjennomsyre de andre emnene. I tillegg går vi mer spesielt inn i den delen av naturfagdidaktikken som er generell for alle deler av naturfagene.

  • Begynneropplæring i naturfag.
  • Skolefaget naturfag, begrunnelser for fagets plass i skolen.
  • Naturfagutstyr og varierte undervisningsmetoder i naturfag.
  • Modeller i naturfag.
  • Grunnleggende ferdigheter i naturfag.
  • "Naturfagspråket".
  • Hverdagsforestillinger i naturfag.
  • Naturfag i den flerkulturelle skolen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i Naturfag 1, emne 1, avlegges:

I hovedtemaet Jorda, planeten som ble levende 1 :

  • Skriftlig rapport fra feltarbeid (1500 ord +/- ti prosent).
  • Artsprøve (ca. 15 minutter).

I hovedtemaet Kjemi :

  • Praktisk prøve i laboratorieteknikker (20 minutter).
  • Prøve i navn og formler for uorganiske forbindelser (to timer).

I hovedtemaet Fysikk :

  • Gruppepresentasjon (30 minutter).
  • Forsøk med individuell skriftlig rapport (1500 ord +/- ti prosent).

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Fordi det er vanskelig å tilegne seg kunnskaper om feltarbeid på egen hånd, og fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om deltakelse på de aktivitetene som er nevnt nedenfor.

I hovedtemaet Feltarbeid:

  • Deltakelse på feltkurs med for- og etterarbeid.

I hovedtemaet Fysikk :

  • Deltakelse på presentasjonsdag i fysikk.

Vurdering og eksamen

Vurdering

Eksamen

Fire timers skriftlig eksamen under tilsyn uten hjelpemidler. Skriftlig eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur. Alle hovedtemaene må være vurdert til bestått for å bestå eksamen.

Karakterskala

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Ny/ utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Pensum i emne 1

Kvammen mfl. 2014: Oppdag naturen, Fagbokforlaget, ISBN 978-82-450-484-6 (Kap. 1, 2, 4, 12-14, ca. 200 s.).

Grindeland et. al. (2012): Biologi for lærere, Gyldendal Akademisk, ISBN: 978-82-05-39689-0 (Kap. 1, 4-6, 8-9, ca. 150 s.).

Hannisdal, M. og Ringnes, V. (2011): Kjemi for lærere, kapittel 1-7, Gyldendal Akademisk, ISBN: 978-82-05-39690-6 (ca. 150 s.).

Hannisdal, M. mfl. (2007-2009): Eureka! 8-10, Naturfag for ungdomstrinnet. Gyldendal forlag. Kapitlene oppgis ved studiestart, og bøkene kan lånes etter avtale (70 s.).

Haraldsen, Isager, Poléo, Stedje (1991): Feltbiologi. Universitetet I Oslo. Kompendium på LMS (30 s.).

Mork, S. M. og Erlien, W. (2010): Språk og digitale verktøy i naturfag, Universitetsforlaget (150 s.).

Naturfagseksjonen (red.) (2013): Kompendium i fysikk (nettbasert, 100 s.).

Naturfagseksjonen (red.) (2013): Kompendium «Naturfagdidaktikk» (nettbasert, 150 s.).

Naturfagseksjonen (red.) (2013): Kompendium i «Jorda, planeten som ble levende (nettbasert, 120 s.).

Norges forskningsråd (2003)?: Nysgjerrigpers arbeidsmetode. Til utdeling. (20 s.).

Pople S. (2001): Complete Physics. Oxford University Press. ISBN: 978-0-19-914734-2 (100 s.).

Totalt: 1040 sider.

Det tas forbehold om endring/revidering i pensumlitteraturen. Dette vil bli gjort i samråd med studentene, og under forutsetning av at studieleder vil godkjenne disse endringene.