EPN

TOSB3900 Bacheloroppgave, vitenskapsteori og forskningsmetode Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor Thesis, Scientific Theory and Method
Studieprogram
Lærerutdanning for tospråklige lærere, bachelorstudium
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Fagplan

Innledning

Studenten skal gjennom arbeidet med bacheloroppgaven gjennomføre et forskningsbasert og selvstendig skriftlig arbeid som drøfter en avgrenset problemstilling innenfor et selvvalgt tema/fagområde. Fagområdet skal være relevant for lærerarbeid i grunnskolen. Tematisk skal bacheloroppgaven ha forankring i profesjonsfaget og/eller ett annet skolefag studenten har eller har gjennomført i studiet.

Forkunnskapskrav

Ingen info

Læringsutbytte

Etter at emnet er gjennomført, har studenten oppnådd følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og  generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • sentrale vitenskapsteorier innen utdanningsforskning
  • forskningsmetoder knyttet til skolens virksomhet
  • spesifikke kunnskapsområder knyttet til det faglige temaet for bacheloroppgaven

Ferdigheter

Studenten har ferdigheter i

  • analyse av forsknings-, utviklings- og læringsarbeid
  • vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av en egen bacheloroppgave
  • akademisk skriving og presentasjon

Generelle kompetanse

Studenten har generell kompetanse i

  • vitenskapelig tenkemåte og metode og presentasjon

Innhold

Tema i emne 4

  • Innføring i vitenskapsteori og utdanningsvitenskap
  • Kurs i forskningsmetode
  • Kurs i akademisk skriving
  • Veiledning
  • Oppgaveskriving

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Presentasjon og godkjenning av bacheloroppgavens tema og problemstilling
  • Prosjektbeskrivelse for bacheloroppgaven på 1-2 sider
  • To utkast til bacheloroppgaven på 750 ord +/- 10%. Tekstene skal leveres til veileder i forkant av veiledningstimene
  • Muntlig framlegg, omfang15-20 minutter, for medstudenter knyttet til bacheloroppgaven

Følgende kurs må være dokumentert gjennomført før bacheloroppgaven kan leveres:

  • Kurs i digitale verktøy
  • Kurs i akademisk skriving
  • Førstehjelpskurs
  • Drama og stemmebruk
  • Muntlige ferdigheter og sjangre

Vurdering og eksamen

Avsluttende vurdering

Bacheloroppgaven skal ha et omfang på ca 5000 ord (+/- 10 prosent). Den skal ha en klart formulert problemstilling som det må være mulig å undersøke og utdype. Nærmere beskrivelse av de formelle kravene til bacheloroppgaven blir gitt i forbindelse med undervisningen. Det benyttes intern og ekstern sensor.

Bacheloroppgavens tittel og karakter skal framkomme på vitnemålet.

Ny/ utsatt eksamen

Dersom bacheloroppgaven får karakteren bestått, kan studenten ikke levere forbedret oppgave, men må eventuelt skrive ny bacheloroppgave ved ny eksamen. Dette innebærer at man skifter temaområde, eventuelt materiale for undersøkelse, faglig grunnlag og problemstilling. 

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått eksamen vil det være anledning til å omarbeide bacheloroppgaven ved ny eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Det benyttes gradert karakterskala med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor.