Programplaner og emneplaner - Student
TOSB3300 Elevens læring og utvikling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Learning and Progress of the Pupil
- Studieprogram
-
Lærerutdanning for tospråklige lærere, bachelorstudium
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Fagplan
Innledning
Sentralt i emnet er elevenes lærings- og utviklingsprosesser i et kontekstuelt perspektiv. Særlig vektlegges elevens læring i fellesskapet. Flerspråklige elevers læring og utvikling er et gjennomgående perspektiv.
Forkunnskapskrav
Ingen info
Læringsutbytte
Etter at emnet er gjennomført, har studenten oppnådd følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- læringsteorier og perspektiver på læring
- elevmangfoldet i skolen
- læring og utvikling i ulike kulturelle og språklige kontekster
- tilpasset opplæring i fellesskapet
- kjønn - likestilling og likeverd, identitetsutvikling og roller
- sosialiseringsfaktorer i barns oppvekst
- barn og unges fysiske og psykiske helse
- læreplaner og ulike kartleggingsverktøy for tospråklige elever
- hvordan barne- og ungdomslitteratur kan brukes i opplæringen
Ferdigheter
Studenten har ferdigheter i
- begrunnelser, refleksjon og handling om barns læringsprosesser
- å planlegge, gjennomføre og vurdere tilpasset opplæring
- å bruke ulike vurderingsformer i vurderingen av elevers ferdigheter i skriftlig og muntlig språk
Generell kompetanse
Studenten har generell kompetanse i
- å reflektere over mangfoldet av familiemønstre og barns oppvekstforhold
- å reflektere over elevers læring og utvikling knyttet til ulike læringsteoretiske perspektiver
Innhold
Tema i emne 3
Elevenes læring og utvikling:
- Teoretiske perspektiver på læring og sosialisering.
- Læring i fellesskapet.
- Oppvekst - nasjonalt og globalt.
- Motivasjon, selvoppfatning og identitet.
- Kjønn - likestilling, identitetsutvikling.
Mangfold og inkludering:
- Innvandrings- og utdanningspolitiske rammer.
- Skolen som organisasjon - lokale, nasjonale og globale perspektiver.
- Tilpasset og likeverdig opplæring.
- Spesialundervisning og spesialpedagogisk arbeid.
- Barns fysiske og psykiske helse.
Hjem - skolesamarbeid:
- Rammer og lovverk.
- Makt og tillit.
- Relasjons- og kommunikasjonskompetanse.
- Samarbeid på individ-, klasse- og skolenivå.
- Profesjonsetiske utfordringer.
Språkdidaktikk:
- Læreplaner og kartleggingsverktøy for elever med norsk som andrespråk.
- Vurdering av muntlige og skriftlige ferdigheter.
- Bruk av barne- og ungdomslitteratur i undervisningen.
Arbeids- og undervisningsformer
Se fagplanen
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Arbeidskrav 1: Språkkompetanse og kartlegging
1a: kartlegging av en elev
Dette er et individuelt arbeidskrav hvor studenten skal ta utgangspunkt i utvalgt kartleggingsmateriell. Med hjelp av verktøyet skal det foretas en avgrenset kartlegging av en elevs språkkompetanse knyttet til hovedområdet Lese og skrive i læreplanen.
1b: muntlig presentasjon
Studentene skal individuelt presentere resultater og drøfting av kartleggingen som er gjort i 1a. Presentasjonen skal foregå gjøres i studentgruppen og ha et omfang på 5-10 minutter. Formålet med arbeidskravet er å bli kjent med læreplanen i grunnleggende norsk for språklige minoriteter og kartleggingsmateriellet som er utarbeidet i tilknytning til denne.
Arbeidskrav 2: Tilpasset opplæring
2a: gjennomføring av undervisningsopplegg
En gruppeoppgave hvor studentene skal planlegge, gjennomføre og vurdere et undervisningsopplegg med fokus på tilpasset opplæring. Studentgruppen skal bestå av 4-6 studenter. Undervisningsopplegget skal gjennomføres i en gruppe med studenter. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal få erfaringer med tilpasset opplæring.
2b: refleksjonsnotat
I etterkant av arbeidskrav 2a skal det leveres et individuelt didaktisk refleksjonsnotat med omfang 1000 ord +/- 10%. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal få reflektert over fagbegrepet tilpasset opplæring.
Arbeidskrav 3: Profesjonsetikk
Studentene skal, i grupper identifisere profesjonsetiske dilemmaer fra praksisfeltet og analysere disse ved hjelp av teori og modeller.. Omfang 1600 ord +/- 10 %. Gruppen skal også presentere notatet muntlig. Formål med arbeidskravet er at studenter skal få øvelse i å forholde seg aktivt til etiske verdivalg i læreres hverdag.
Arbeidskrav 4: Skole-hjemsamarbeid
4a: Intervju av foreldre
Studentene skal intervjue foreldre med barn i skolen, med utgangspunkt i temaer fra skole-hjem-samarbeid. I forkant av intervjuet skal det utarbeides en intervjuguide, under veiledning av faglærer.
4b: Refleksjonsnotat
Den enkelte student skal, ved med utgangspunkt i svarene fra intervjuet og relevant teori, skrive et individuelt fagnotat på 800 ord +/- 10%. Formålet med arbeidskrav 4a og 4b er at studenten skal reflektere over hjem-skolesamarbeidet.
Arbeidskrav 5: Identitetsutvikling
Studentene skal skrive et individuelt fagnotat om barn og unges identitetsutvikling i en mangfoldig og pluralistisk skole, omfang 1000 ord +/- 10%. Formålet med arbeidskravet er å bidra til studentens faglige bevissthet rundt temaet.
Vurdering og eksamen
Avsluttende vurdering består av en individuell skriftlig eksamen under tilsyn på fire timer.
Ny/ utsatt eksamen
Ny/ utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes gradert karakterskala med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.
Sensorordning
To interne sensorer benyttes. Emnet er underlagt tilsynssensur.