EPN

TOSB3300 Elevens læring og utvikling Emneplan

Engelsk emnenavn
The Learning and Progress of the Pupil
Studieprogram
Lærerutdanning for tospråklige lærere, bachelorstudium
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Fagplan

Innledning

Sentralt i emnet er elevenes lærings- og utviklingsprosesser i et kontekstuelt perspektiv. Særlig vektlegges elevens læring i fellesskapet. Flerspråklige elevers læring og utvikling er et gjennomgående perspektiv.

Forkunnskapskrav

Ingen info

Læringsutbytte

Etter at emnet er gjennomført, har studenten oppnådd følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og  generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • læringsteorier og perspektiver på læring
  • elevmangfoldet i skolen
  • læring og utvikling i ulike kulturelle og språklige kontekster
  • tilpasset opplæring i fellesskapet
  • kjønn - likestilling og likeverd, identitetsutvikling og roller
  • sosialiseringsfaktorer i barns oppvekst
  • barn og unges fysiske og psykiske helse
  • læreplaner og ulike kartleggingsverktøy for tospråklige elever
  • hvordan barne- og ungdomslitteratur kan brukes i opplæringen

Ferdigheter

Studenten har ferdigheter i

  • begrunnelser, refleksjon og handling om barns læringsprosesser
  • å planlegge, gjennomføre og vurdere tilpasset opplæring
  • å bruke ulike vurderingsformer i vurderingen av elevers ferdigheter i skriftlig og muntlig språk

Generell kompetanse

Studenten har generell kompetanse i

  • å reflektere over mangfoldet av familiemønstre og barns oppvekstforhold
  • å reflektere over elevers læring og utvikling knyttet til ulike læringsteoretiske perspektiver

Innhold

Tema i emne 3

Elevenes læring og utvikling:

  • Teoretiske perspektiver på læring og sosialisering.
  • Læring i fellesskapet.
  • Oppvekst - nasjonalt og globalt.
  • Motivasjon, selvoppfatning og identitet.
  • Kjønn - likestilling, identitetsutvikling.

Mangfold og inkludering:

  • Innvandrings- og utdanningspolitiske rammer.
  • Skolen som organisasjon - lokale, nasjonale og globale perspektiver.
  • Tilpasset og likeverdig opplæring.
  • Spesialundervisning og spesialpedagogisk arbeid.
  • Barns fysiske og psykiske helse.

Hjem - skolesamarbeid:

  • Rammer og lovverk.
  • Makt og tillit.
  • Relasjons- og kommunikasjonskompetanse.
  • Samarbeid på individ-, klasse- og skolenivå.
  • Profesjonsetiske utfordringer.

Språkdidaktikk:

  • Læreplaner og kartleggingsverktøy for elever med norsk som andrespråk.
  • Vurdering av muntlige og skriftlige ferdigheter.
  • Bruk av barne- og ungdomslitteratur i undervisningen.

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Arbeidskrav 1: Språkkompetanse og kartlegging

1a: kartlegging av en elev

Dette er et individuelt arbeidskrav hvor studenten skal ta utgangspunkt i utvalgt kartleggingsmateriell. Med hjelp av verktøyet skal det foretas en avgrenset kartlegging av en elevs språkkompetanse knyttet til hovedområdet Lese og skrive i læreplanen.

1b: muntlig presentasjon

Studentene skal individuelt presentere resultater og drøfting av kartleggingen som er gjort i 1a. Presentasjonen skal foregå gjøres i studentgruppen og ha et omfang på 5-10 minutter. Formålet med arbeidskravet er å bli kjent med læreplanen i grunnleggende norsk for språklige minoriteter og kartleggingsmateriellet som er utarbeidet i tilknytning til denne.

Arbeidskrav 2: Tilpasset opplæring

2a: gjennomføring av undervisningsopplegg

En gruppeoppgave hvor studentene skal planlegge, gjennomføre og vurdere et undervisningsopplegg med fokus på tilpasset opplæring. Studentgruppen skal bestå av 4-6 studenter. Undervisningsopplegget skal gjennomføres i en gruppe med studenter. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal få erfaringer med tilpasset opplæring.

2b: refleksjonsnotat

I etterkant av arbeidskrav 2a skal det leveres et individuelt didaktisk refleksjonsnotat med omfang 1000 ord +/- 10%. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal få reflektert over fagbegrepet tilpasset opplæring.

Arbeidskrav 3: Profesjonsetikk

Studentene skal, i grupper identifisere profesjonsetiske dilemmaer fra praksisfeltet og analysere disse ved hjelp av teori og modeller.. Omfang 1600 ord +/- 10 %. Gruppen skal også presentere notatet muntlig. Formål med arbeidskravet er at studenter skal få øvelse i å forholde seg aktivt til etiske verdivalg i læreres hverdag.

Arbeidskrav 4: Skole-hjemsamarbeid

4a: Intervju av foreldre

Studentene skal intervjue foreldre med barn i skolen, med utgangspunkt i temaer fra skole-hjem-samarbeid. I forkant av intervjuet skal det utarbeides en intervjuguide, under veiledning av faglærer.

4b: Refleksjonsnotat

Den enkelte student skal, ved med utgangspunkt i svarene fra intervjuet og relevant teori, skrive et individuelt fagnotat på 800 ord +/- 10%. Formålet med arbeidskrav 4a og 4b er at studenten skal reflektere over hjem-skolesamarbeidet.

Arbeidskrav 5: Identitetsutvikling

Studentene skal skrive et individuelt fagnotat om barn og unges identitetsutvikling i en mangfoldig og pluralistisk skole, omfang 1000 ord +/- 10%. Formålet med arbeidskravet er å bidra til studentens faglige bevissthet rundt temaet.

Vurdering og eksamen

Avsluttende vurdering består av en individuell skriftlig eksamen under tilsyn på fire timer.

Ny/ utsatt eksamen

Ny/ utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes gradert karakterskala med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

Sensorordning

To interne sensorer benyttes. Emnet er underlagt tilsynssensur.