EPN

TOSB2000 Språk og språkdidaktikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Language and Didactics of Language
Studieprogram
Lærerutdanning for tospråklige lærere, bachelorstudium
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Fagplan

Innledning

Emnet handler særlig om sammenhengen mellom språk og læring og hvilken kompetanse den tospråklige læreren trenger i arbeidet med flerspråklige elevers grunnleggende og viderekomne lese- og skriveopplæring.

Forkunnskapskrav

Ingen info

Læringsutbytte

Etter at emnet er gjennomført, har studenten oppnådd følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og  generell kompetanse:  

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • språkutvikling og læring i et flerspråklig perspektiv
  • tospråklighet på individ- og samfunnsnivå
  • lese- og skriveteorier knyttet til den grunnleggende og viderekommende lese- og skriveopplæringen
  • norsk språk i et kontrastivt perspektiv
  • språkets betydning for læring
  • bruk av ulike lese- og læringsstrategier i fagopplæringen

Ferdigheter

Studenten

  • kan legge til rette for språkstimulerende og språkutviklende opplæring i alle fag
  • kan legge til rette for at elevenes morsmål kan være en ressurs i opplæringen
  • kan samarbeide med andre lærere om elevenes språk- og begrepsutvikling

Generell kompetanse

Studenten

  • har språkdidaktisk kompetanse som ivaretar god (fag)opplæring for tospråklige elever
  • forstår sammenhengen mellom språk og læring i ulike skolefag
  • kan reflektere over flerspråklige elevers situasjon og utviklingsmuligheter i skolen

Innhold

Tema i emne 2

  • Tospråklighet på individ- og samfunnsnivå.
  • Det norske språksamfunnet og norsk språkpolitikk overfor språklige minoriteter.
  • Språkutvikling på to eller flere språk.
  • Norsk språk i et typologisk og kontrastivt perspektiv.
  • Språklæring, begrepslæring, fagspråk.
  • Arbeid med lese- og skrivestrategier i ulike fag.

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Individuell skriftlig fagtekst med utgangspunkt i pensumlitteraturen. Det vil knyttes IKT-krav til dette arbeidskravet. Nærmere retningslinjer, se undervisningsplanen. Omfang 1000-12 000 ord.
  • En muntlig presentasjon av faglig tema i gruppe, omfang er ca. 20 minutter.
  • En muntlig presentasjon av faglig tema individuelt, omfang er ca. 10 minutter.
  • Utarbeiding av et flerfaglig undervisningsopplegg knyttet til temaet språk og læring (normalt i gruppe). Undervisningsopplegget presenteres muntlig for medstudenter på høgskolen eller gjennomføres når kontaktlærer er ute på praksisoppfølging. Omfanget er på minimum en skoletimes varighet (kan variere).

Som erstatning for arbeidskrav som knytter seg til veiledet praksis vil det tilbys kompensatoriske oppgaver for studenter som har gyldig fravær.

Vurdering og eksamen

Avsluttende vurdering

Avsluttende vurdering består av to deler, som begge må være bestått for at kandidaten kan få endelig karakter i emnet:

  • Individuell, skriftlig semesteroppgave med veiledning, basert på selvvalgt tema, omfang 2500 ord +/- ti prosent. Resultatet teller 51 prosent av endelig karakter.
  • Individuell, muntlig eksamen av om lag 20 minutters varighet, basert på fagstoffet i hele emnet. Resultatet teller 49 prosent av endelig karakter.

Ny/utsatt eksamen

Ved ny/utsatt eksamen gjennomføres den/de komponentene som ikke fikk bestått.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes gradert karakterskala med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Det blir nytta intern og ekstern sensor. Ekstern sensor tar stikkprøver av eksamensbesvarelser sensurert av intern sensor. Eventuelle markerte avvik mellom vurderinga til intern og ekstern sensor blir drøfta på samsensurmøtet. Det faglige resultatet av denne diskusjonen tar intern sensor hensyn til ved sensurering av alle eksamensoppgavene.