EPN

TOSB1000 Lærerens arbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
The Teaching Profession
Studieprogram
Lærerutdanning for tospråklige lærere, bachelorstudium
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Fagplan

Innledning

Emnet tar utgangspunkt i lærerprofesjonens mandat og oppgaver. Det legges særlig vekt på den tospråklige lærerens spesifikke profesjonskunnskaper, kompetanse og ferdigheter.

Forkunnskapskrav

Ingen info

Læringsutbytte

Etter at emnet er gjennomført, har studenten oppnådd følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og  generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • lærerprofesjonens mandat og oppgaver
  • klasseledelse
  • didaktisk arbeid
  • flerspråklige elevers lærings- og utviklingsprosesser
  • grunnleggende ferdigheter
  • klasseromsforskning - observasjon og kartlegging

Ferdigheter

Studenten har ferdigheter i

  • å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisnings- og læringsarbeid
  • å lede elevenes læringsprosesser
  • å tilrettelegge for flerspråklige elevers læring og utvikling

Generell kompetanse

Studenten har generell kompetanse i

  • å reflektere over lærerrolle og klasseledelse
  • å vurdere etiske sider ved læreryrket

Innhold

Tema i emne 1

Lærerprofesjonen:

  • Læreres mandat og oppgaver.
  • Lærerens kunnskapsgrunnlag.
  • Den tospråklige læreren.
  • Profesjonsetisk kompetanse.

Lærerarbeid:

  • Læreplanteori og analyse.
  • Læreplanmodeller.
  • Didaktisk planlegging, gjennomføring og vurdering.
  • Didaktisk arbeid rettet mot flerspråklige elever.
  • Tidlig innsats, overganger.
  • Grunnleggende ferdigheter.

Ledelse av elevenes læringsfellesskap:

  • Klasseledelse.
  • Grupper som læringsfellesskap.
  • Gruppeprosesser og kommunikasjon.
  • Lærersamarbeid.
  • Klasseromsforskning - observasjon av lærerarbeid og elevenes læringsfellesskap.

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. For å kunne avlegge eksamen i emne 1 må følgende fire arbeidskrav være godkjent:

Arbeidskrav 1: Min læringshistorie

En individuell oppgave på om lag 1200 ord +/- 10%, der studenten arbeider med og reflekterer over egne erfaringer rundt læring. Egen bakgrunn og eventuell yrkeserfaring trekkes inn og sees i lys av læringsteorier. Oppgaven har formelle krav knyttet til referanser og apa-stil., samt til språklig framstilling.  Formålet med arbeidskravet er økt kunnskap og refleksjon rundt læring.

 

Arbeidskrav 2: Didaktikk

Undervisningsplan med begrunnelse utformes i gruppe, omfang 800 ord +/- 10%. I etterkant øver studentene på å lede en undervisningsøkt (på bakgrunn av undervisningsplanen), omfang 15 minutter. Formålet med arbeidskravet er å anvende didaktisk tenkning.

 

Arbeidskrav 3: Det mangfoldige klasserommet

En individuell oppgave på om lag 1800 ord +/- 10%, der studenten skal skrive et individuelt fagnotat med tittelen Det mangfoldige klasserommet. Formålet med arbeidskravet er å bevisstgjøre studentene på ulike sider ved mangfoldsbegrepet og mangfold i skolen..

 

Arbeidskrav 4: Lærerens arbeid (praksisrelatert arbeidskrav)

4a: Refleksjon over observasjoner fra i praksisperioden

Praksisgruppen skal enes om et faglig tema for observasjon. Den enkelte student skal, ved hjelp av observasjoner knyttet til det valgt tema, velge ut en hendelse fra praksis. Ut fra observasjoner og relevant faglig teori skal studenten skrive et individuelt fagnotat på 800 ord +/- 10% knyttet til den valgt hendelsen.

4b: Presentasjon av problemstilling fra i praksisperioden

Studentene skal i etterkant av praksis enes om en problemstilling knyttet til valgt observasjonstema i 4a.

Problemstillingen skal presenteres for medstudenter i en gruppepresentasjon med omfang ca 15 minutter.

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen på inntil 30 minutter.

Ny/ utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Vurderingsuttrykk

Det benyttes gradert karakterskala med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.