Studieinfo emne TLP7200 2022 HØST
TLP7200 Trafikkpedagogisk utviklingsarbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research and Development in Traffic Pedagogy
- Studieprogram
-
Trafikkpedagogikk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet skal dyktiggjøre studenten i trafikkpedagogisk utviklingsarbeid med utgangspunkt i utfordringer og muligheter studentene ser for seg i framtidens trafikkopplæring eller innenfor temaet trafikk, samfunn og trafikksikkerhet.
I dette semester gjennomfører studentene et utviklingsprosjekt. Prosjektet skal ha utgangspunkt i utfordringer studenten erfarer tilknyttet undervisning av medstudenter i trafikksikkerhet. Prosjektet knyttes opp mot pensumlitteraturen, og gir en grunnleggende innføring i forsknings- og utviklingsarbeid.
Forkunnskapskrav
Eksamen i emne TLP7100 må være bestått før eksamen i emne TLP7200 kan avlegges.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- kunnskap om behovs- og forventningsavklaringer ved igangsetting av utviklingsarbeid
- kunnskap om trafikksikkerhetsarbeid
- kunnskap om bruk og utnyttelse av digitale verktøy i undersøkelser og utviklingsarbeid
- kunnskap om prosjektarbeid
- har grunnleggende kunnskap om forskningsmetoder, kvalitet og etikk i forsknings- og utviklingsarbeid
Ferdigheter
Studenten
kan planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid
har kjennskap til ulike veiledningsmetoder og digitale læringsverktøy
kan analysere, dokumentere og drøfte resultater i et utviklingsarbeid slik at det belyser en problemstilling skriftlig
Generell kompetanse
Studenten
har kjennskap til alle sider ved trafikkopplæringen, og ser områder som kan utvikles
kan kommunisere konstruktivt med medlærere/medstudenter
Innhold
Emnet inneholder følgende temaer:
trafikksikkerhetsarbeid
trafikk og samfunn
vitenskapsteori og metode
prosjektarbeid
internasjonalisering
vurdere og analysere rapporter fra forskning og utvikling innenfor fagområdet trafikksikkerhet
planlegging, gjennomføring, vurdering og analyse i form av et utviklingsarbeid innenfor fagområdet trafikksikkerhet
Arbeids- og undervisningsformer
Aktuelle arbeidsmåter er:
undervisning: forelesning, dialog, rollespill, observasjon
gi og motta veiledning individuelt og i gruppe
individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner
skriftlige oppgaver: logg, rapporter, refleksjonsnotater, også via nett
bruk av video og annet teknisk utstyr
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studenten skal levere inn et utkast av den skriftlige dokumentasjonen av utviklingsprosjektet. Omfang: 3000-4000 ord. Studentene må også gjennomføre to veiledninger med faglærer.
Utviklingsprosjektet skal utføres individuelt. Frist for innlevering av arbeidskrav settes av faglærer. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen
Krav om tilstedeværelse
Det er krav om 80 %tilstedeværelse i fellesundervisningen. Fravær ut over 20 prosent kan kompenseres etter avtale med faglærer. Ved sykdom eller andre tungtveiende grunner kan det gjøres en avtale med faglærer om gjennomføring av arbeidskravet.
Arbeidskravet må være godkjent og tilstedeværelseskravet må være oppfylt før eksamen kan gjennomføres. Det vises til avsnitt om arbeidskrav i programplanen.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig prosjekteksamen. Studenten gjennomfører et utviklingsprosjekt som løper gjennom hele semesteret. Prosjektet skal ta utgangspunkt i utfordringer og muligheter studentene ser for seg i framtidens trafikkopplæring eller innenfor temaet trafikk, samfunn og trafikksikkerhet.
Arbeidet med utviklingsprosjektet foregår individuelt. Utviklingsprosjektet dokumenteres skriftlig med 4000 ord +/- 10 %
Ny og utsatt eksamen
Ved sykdom eller ikke bestått kan det leveres en omarbeidet versjon inntil 1 gang
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes etter gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.