Programplaner og emneplaner - Student
TLP6200 Spesialpedagogikk og mangfold i trafikkopplæringen Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Special Needs Education and Diversity in Traffic Education
- Studieprogram
-
Trafikkpedagogikk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
All aids are permitted, provided the rules for plagiarism and source referencing are complied with.
Forkunnskapskrav
Grade scale A - F
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- kjenner til aktuelle trafikkpedagogiske og trafikkfaglige utfordringer ved undervisning av elever med spesielle behov
- har kunnskap om utviklingsmetodikk og hvordan denne kan brukes overfor elever med spesielle behov på ulike områder innen det trafikkpedagogiske og trafikkfaglige feltet
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende IKT-verktøy i gjennomføring av undervisningsopplegg og/eller formidling
- kan samarbeide i en prosjektgruppe og reflektere over arbeidet i gruppa og resultatet av arbeidet
- kan tilrettelegge undervisningen for personer som trenger språklig tilrettelegging
Generell kompetanse Studenten
- har innsikt i ulike diagnosers spesifikke utfordringer og hvilke tilrettelegginger de ulike diagnosene
- kan reflektere rundt tilrettelegging av undervisning for personer med spesielle behov
- kan uttrykke forståelse for mangfoldet i befolkningen med fokus på det flerkulturelle
- kan uttrykke forståelse for mangfoldet i befolkningen med fokus på personer med ulike diagnoser
Innhold
Emnet inneholder følgende temaer
- endringsbehov i egen og andres undervisning av elever med spesielle behov
- planlegging og gjennomføring av undervisning av elever med spesielle behov
- planlegging og gjennomføring av undervisning av elever som trenger språklig tilrettelegging
- aktuell faglitteratur, forskningsrapporter, myndighetens rammer, mål og føringer for trafikkopplæringen
- selvinnsikt og kommunikasjon med elever og kolleger
- yrkesetisk kompetanse
- trafikk, spesielle behov og samfunn
Arbeids- og undervisningsformer
Professor Pavel Zemliansky
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Utforme et undervisningsopplegg med to timers varighet med utgangspunkt i den didaktiske relasjonsmodellen innenfor temaet spesialpedagogikk og mangfold i trafikkopplæringen. Opplegget skal dokumentere kompetanse i undervisning av personer med spesielle behov. Det totale omfanget av dokumentasjonen er ca. 1400 ord. Arbeidet foregår individuelt.
Frist for innlevering av arbeidskrav settes av faglærer. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen.
Krav om tilstedeværelse
Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere, og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 prosent tilstedeværelse. Fravær ut over 20 prosent kan kompenseres etter avtale med faglærer. Ved sykdom eller andre tungtveiende grunner kan det gjøres en avtale med faglærer om gjennomføring av arbeidskravet.
Arbeidskravene må være godkjent og tilstedeværelseskravet må være oppfylt før eksamen kan gjennomføres. Det vises til avsnitt om arbeidskrav i programplanen.
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen over 2 uker. Studenten skal utforme et skriftlig undervisningsopplegg, som kan bygge på arbeidskravet ovenfor. Omfang 4000 ord +/- 10%. Innhold: planlegging av undervisning for elever med spesielle behov eller elever som trenger språklig tilrettelegging. Tema velges selv av studenten. Undervisningsopplegget begrunnes trafikkpedagogisk og trafikkdidaktisk opp mot pensumlitteraturen
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom: Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen
- Ved ikke bestått: Ved ikke bestått kan det leveres en omarbeidet versjon inntil én gang
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes etter gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.