Programplaner og emneplaner - Student
TLK3900 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor's Thesis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i tolking i offentlig sektor
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Godkjent av studieutvalget ved fakultet LUI 5. mars 2015. Revisjon godkjent på fullmakt av leder i utdanningsutvalget 19. desember 2019. Redaksjonell endring lagt inn 27. mai 2021. Gjeldende fra høstsemesteret 2021.
Emnet Bacheloroppgave er det avsluttende emnet i graden Bachelor i tolking i offentlig sektor. Emnet er nett- og samlingsbasert, og det tilbys som deltidsstudium over ett semester.
I arbeidet med bacheloroppgaven skal studentene bygge på kunnskap og ferdigheter fra tidligere deler av studiet. Bacheloroppgaven skal bidra til å høyne studentenes kompetansenivå, faglige trygghet og profesjonsbevissthet.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske spørsmålsstillinger i tolkeforskning
- har kunnskap om sentrale spørsmål knyttet til forskningsmetoder med relevans for studier av virksomhet innenfor tolkeyrket
- har kunnskap om sentrale praktiske og faglige utfordringer i tolkens virksomhet som er utviklet gjennom bacheloroppgaven
- har kunnskap om det emnet som den enkelte har fordypet seg i gjennom bacheloroppgaven
Ferdigheter
Studenten
- kan formidle og dokumentere sentralt fagstoff innen det selvvalgte temaet
- kan kritisk analysere relevant forskning om tolking og hvilken betydning denne kan ha for utøvelsen av yrket
- kan planlegge og delta i utviklingsarbeid knyttet til tolkefaget, og kan kritisk vurdere disse i etterkant
- kan anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av en egen bacheloroppgave
- kan skrive en akademisk tekst
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger innen det selvvalgte temaet
- har innsikt i tolkeyrket i et komplekst og mangfoldig samfunn
- har innsikt i det selvvalgte temaets historiske og samfunnsmessige kontekst
Innhold
Emnet inneholder følgende hovedtemaer:
- Etikk og profesjonsutøvelse
- Akademisk skriving
- Introduksjon til vitenskapsteori og metode
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet er organisert som nettbasert deltidsstudium over ett semester. Det baserer seg på en stor grad av selvstudium og samarbeid i studentgrupper. Det er en forutsetning at studentene kan disponere egen datamaskin og har tilgang til Internett med muligheter for lydopptak.;
;I løpet av semesteret vil det være samlinger ved OsloMet - storbyuniversitetet og læringsaktiviteter på nett. Informasjon om antall samlinger, og antall dager per samling, finnes på nettsidene til universitetet.;
I tillegg til standard pensum kommer selvvalgt pensum på ca. 200 sider som skal godkjennes av veileder.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjent arbeidskrav og deltakelse i nærmere definerte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før bacheloroppgaven kan leveres til avsluttende vurdering:
- Presentasjon av oppgaveidé (ca. 5-10 minutter) på skriveseminar/samling (ved individuell oppgave; individuell presentasjon - ved gruppeoppgave; gruppepresentasjon. Ved gruppepresentasjon må det komme fram hvordan gruppen vil samarbeide og hvordan hver student skal bidra).
- Et sammendrag (1000 ord +/-10 %) om tema, problemstilling og metode som skal utgjøre grunnlaget for bacheloroppgaven.
Formålet med arbeidskravene er å komme i gang med bacheloroppgaven tidlig i semesteret.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Gjennom studiet skal studentene utvikle ferdigheter i akademisk skriving. Denne type ferdigheter og kompetanse kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere, og ved tilstedeværelse under skriveseminarene. Det er derfor krav om tilstedeværelse i følgende faglige aktiviteter:
- Læringsaktiviteter på nett
- Skriveseminar/samling ved OsloMet
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over, medfører at studenten mister retten til å avlegge eksamen. For å få avlegge eksamen kreves det minimum 80 % deltakelse i læringsaktiviteter på nett og minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger. Sykdom fritar ikke for deltakelse i læringsaktiviteter på nett og tilstedeværelse på samlinger.
Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav.
Vurdering og eksamen
This course presents key concepts and analytical models used in comparative analyses of social welfare policies.
Hjelpemidler ved eksamen
Bestått VERN1500/VERND1500
Godkjente arbeidskrav i VERN2110/VERND2110
Vurderingsuttrykk
A student who has completed his or her qualification has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has thorough knowledge of concepts in the history and theory of social welfare, such as poverty, social risks, social assistance, social insurance, eligibility, coverage, incentives, targeting, dependency, stigma, reciprocity, altruism, discretion, conditionalilty
- has advanced knowledge of explanatory models, such as the logic of industrialism, institutional and state-centered approaches, and power resource theory
- can analyse central concepts within comparative welfare studies, such as welfare regimes, decommodification, defamilisation, activation, universalism and selectivity, financial sustainability, political legitimacy
Skills
The student
- can apply theoretical concepts and explanatory models in the analysis of social policies, in a national as well as international context
General competence
The student
- is able to critically evaluate the use of concepts and models by scholars writing about social policies
Sensorordning
Students must submit a coursework requirement of 18 pages (+/-10%) on a topic relevant to the course, to be approved by the course lecturer. The topic of the work requirement will reflect main areas of the course curriculum and lectures. The coursework requirement should be written in groups of 3-6 students. Students whose papers are not approved after the first submission will be given the chance to resubmit once and they may be required to resubmit papers of about 10 pages individually. Students whose papers are not approved after two submissions will disqualify from sitting the final examination.