EPN-V2

TLK3100 Tolking av monologer - hukommelse og notatteknikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Note-taking in Consecutive Interpreting
Studieprogram
Bachelorstudium i tolking i offentlig sektor
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Formålet med emnet er å bidra til forståelse og erkjennelse om forholdet mellom konfliktskapende vs kontaktskapende kommunikasjon. Emnet skal bevisstgjøre studenten i forhold til egen kommunikasjon og gi studenten ferdigheter slik at han/hun kan anvende ikkevoldskommunikasjons modellen i praksis, og arbeide med oppmerksomt nærvær.

Forkunnskapskrav

Alle eksamener i 1. og 2. studieår må være bestått. Studenten tildeles plass etter søknad.

Ved vedtak om tilrettelagt studieløp kan forkunnskapskravet fravikes.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om aspekter ved menneskets hukommelse med relevans for tolking
  • har kunnskap om notatteknikk som verktøy for tolking
  • har kontrastiv kunnskap om forholdet mellom norsk og tolkespråket

Ferdigheter

Studenten

  • kan tolke lengre sekvenser og monologer ved hjelp av notater
  • kan bruke notatteknikkens grunnprinsipper for å utvikle egen notatteknikk i sekvenser mellom norsk og tolkespråket
  • kan gjengi lengre sekvenser mellom norsk og tolkespråket ved hjelp av notater

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over egen hukommelse og bruk av notatteknikk i tolking
  • kan gjøre akademisk rede for muligheter og begrensninger ved bruk av notatteknikk i tolking
  • mestrer tolking av lengre sekvenser mellom norsk og tolkespråket
  • mestrer ulike modaliteter mellom norsk og tolkespråket

Innhold

Emnet inneholder følgende temaområder:

  1. Tekst- og kontekstanalyse
  2. Aktiv lytting
  3. Hukommelseslære
  4. Notatteknikk

Arbeids- og undervisningsformer

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • ikkevoldskommunikasjonsmodellen (IVK)
  • oppmerksomt nærvær
  • ikkevoldsfilosofi

Ferdigheter

Studenten kan:

  • anvende ikkevoldskommunikasjonsmodellen i praksis
  • reflektere kritisk over kommunikasjon som fenomen, med fokus på fredsskapende, versus konfliktskapende forhold ved kommunikasjonen
  • arbeide med eget oppmerksomt nærvær
  • anvende ikkevoldskommunikasjon i praksis, både som empati med seg selv og empati med andre

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • vise forståelse for grunnleggende anerkjennelse i kommunikasjon
  • gjenkjenne ikkevoldskommunikasjon i forhold til annen kommunikasjon og se modellens muligheter og begrensninger

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emnet går over 10 uker med 6 undervisningsdager. Gruppetrening foregår mellom samlingene. Det forventes aktiv deltakelse fra hver enkelt for å bidra til egen og andres læring. Studenten må være innstilt på å arbeide med egne lærings- og utviklingsprosesser.

Vurdering og eksamen

Avsluttende vurdering består av følgende eksamen:

Monolog norsk/tolkespråket.

Studenten skal på grunnlag av egne notater tolke en monolog fra norsk til tolkespråket (ca. 300 ord) og en monolog fra tolkespråket til norsk (ca. 300 ord). Det gjøres opptak av studentens praktiske prøve som så sendes til intern og ekstern sensor for vurdering.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • valg av 200 sider selvvalgt pensum
  • refleksjonsnotat om egen erfaring med bruk av IVK knyttet til teori. Notatet skal ha et omfang på 2-3 sider.
  • gi tilbakemelding på andre studenters refleksjonsnotat

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Vurderingsuttrykk

Individuell skriftlig fordypningsoppgave. Gjennom emnet arbeider studenten med en oppgave med personlig refleksjon og teoretisk fordypning i enten et tema som er relevant i forhold til ikkevoldskommunikasjon og oppmerksomt nærvær, eller arbeid med sentrale begreper innenfor ikkevoldskommunikasjon og mindfulness. Oppgaven skal være på 8-10 sider. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.

Sensorordning

For denne eksamen består kommisjonen av tolkefaglig sensor/norsk sensor og en ekstern sensor i tolkespråket. Ekstern sensor skal fortrinnsvis ha kompetanse i både norsk og tolkespråket, men unntak for kravet om norskkompetanse kan gjøres. Notatene samles inn og vurderes av tolkefaglig sensor.