Programplaner og emneplaner - Student
TLB2000 Trafikkpedagogikk og -didaktikk i teori og praksis 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Pedagogy and didactics in driving instruction practice 2
- Studieprogram
-
Trafikklærer
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet skal dyktiggjøre studenten i undervisning på trinn 3 Trafikal del og trinn 4 Avsluttende opplæring i Læreplan for føreropplæring klasse B (heretter omtalt som: «trinn 3 og 4 i Læreplanen»).
Forkunnskapskrav
Emnet er en veiledet praksisperiode på 6 uker (totalt 180 timer) i en ortopediteknisk virksomhet. Underekstremitets- og trunkusortoser skal ha hovedfokus. Det vil ofte si behandling ved nevrologiske lidelser og etter skader i underekstremitet og/eller rygg. God kommunikasjon og samarbeid med bruker og tverrprofesjonelle team er viktig grunnlag for et godt behandlingsresultat.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for brukermedvirkning og kjenne til prinsippene for å anvende klientsentrert tilnærming i klinikken
- gjøre rede for organisatoriske og strukturelle forhold som virker inn på yrkesutøvelsen ved praksisstedet
- gjøre rede for NAVs regelverk som gjelder for ortoser til foten
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende ortopediingeniørfaglig kunnskap i forhold til aktuelle brukere, problemstillinger og oppgaver knyttet til fottøy, fotortoser og delfotsproteser
- anvende klinisk resonnering for å integrere teori og praksis
- bruke fagspesifikke metoder, verktøy og redskaper som er aktuelle for klinisk praksis i fottøy, fotortoser og delfotsproteser
- anvende ICF rammeverk og relevante utfallsmål for å måle virkning av funksjonsnedsettelse med årsak i fotproblematikk
- formulere mål med utgangspunkt i brukers ønsker om og rett til aktivitet, arbeidsinkludering og samfunnsdeltakelse
- veilede brukeren i bruk og vedlikehold av fottøyet/fotortosen
- søke etter, diskutere og anvende faglitteratur og forskningsartikler
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over kommunikasjon og bidra i tverrprofesjonelt samarbeid
- med noe veiledning skrive journal og andre dokumenter som brukes på praksisstedet
- utvise og reflektere over profesjonalitet i oppgaver på praksisstedet
- anerkjenne og reflektere over brukers rett til medbestemmelse og autonomi
- ta ansvar og initiativ, vise samarbeidsevner, selvstendighet, omstillingsevne og møte brukere, samarbeidspartnere og andre med empati og respekt
- drøfte ulike faglige tilnærminger i tverrprofesjonelle team for å utvikle god praksis
- drøfte og kritisk reflektere over etiske dilemmaer og praktisere i henhold til yrkesetiske retningslinjer
Innhold
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen
Arbeids- og undervisningsformer
Ingen forkunnskapskrav.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hvordan barn og unge lærer språk
- har kunnskap om flerspråklighet som ressurs i klasserommet
- har kunnskap om læreplanverket, nasjonale prøver og læremidler for engelskfaget
- har kunnskap om tilegnelse av ordforråd og om strukturer i engelsk fra lyd- til tekstnivå
- kjenner forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for engelskfaget på trinn 5-10
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke engelsk muntlig og skriftlig, sikkert og selvstendig
- kan bruke underveis- og sluttvurdering for å veilede elever i engelskopplæringen
- kan planlegge og lede varierte og differensierte læringsaktiviteter, også digitale, som fremmer dybdelæring og utvikling av de grunnleggende ferdighetene
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset elever på trinn 5-10
- kan reflektere over egen læring og undervisningspraksis i lys av etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge for elevers læring og utvikling
- kan vedlikeholde og utvikle sin egen språklige og didaktiske kompetanse
Vurdering og eksamen
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- fordypet kunnskap om anvendelse av biopsykososialt perspektiv, stress-sårbarhets perspektiv samt noen utviklingspsykologiske perspektiver i møte med barn og familie
- fordypet kunnskap om traumer, salutogenese og resiliens
- kritisk fundert kunnskap om anvendte kategoriseringssystemer, som diagnoser
- fordypet kunnskap om psykiske tilstandsbilder og behandlingsformer, herunder brukerinvolvering
- kunnskap om sårbarhet hos barn samt foreldreskap, der foreldre er psykisk syke/har rusproblemer
- god kunnskap om sammenhenger mellom livsbetingelser og ulike psykiske lidelser hos voksne
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere i behandlingsarbeid ved hjelp av biopsykososiale forståelser og utviklingspsykologiske perspektiver
- gjenkjenne ulike psykiske tilstandsbilder
- begrunne iverksettelsen av relevante behandlingstiltak for barn som strever, og for foreldre som strever
- vurdere nødvendigheten av samarbeid med andre instanser, eventuelt adekvat videre henvisning til annen behandling eller utredning
Generell kompetanse
Studenten kan
- tenke kritisk på kunnskapsgrunnlaget innen psykisk helsevern for barn og unge
- analysere, evaluere og iverksette endringstiltak for barn og unge
- utøve faglig praktisk dømmekraft i behandlingsarbeid
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skal A-F.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Sensorordning
Randi Wærdahl og Wenche Bekken