EPN-V2

TLB2000 Trafikkpedagogikk og -didaktikk i teori og praksis 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Pedagogy and didactics in driving instruction practice 2
Studieprogram
Trafikklærer
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet skal dyktiggjøre studenten i undervisning på trinn 3 Trafikal del og trinn 4 Avsluttende opplæring i Læreplan for føreropplæring klasse B (heretter omtalt som: «trinn 3 og 4 i Læreplanen»).

Forkunnskapskrav

Emnet er en veiledet praksisperiode på 6 uker (totalt 180 timer) i en ortopediteknisk virksomhet. Underekstremitets- og trunkusortoser skal ha hovedfokus. Det vil ofte si behandling ved nevrologiske lidelser og etter skader i underekstremitet og/eller rygg. God kommunikasjon og samarbeid med bruker og tverrprofesjonelle team er viktig grunnlag for et godt behandlingsresultat.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • gjøre rede for brukermedvirkning og kjenne til prinsippene for å anvende klientsentrert tilnærming i klinikken
  • gjøre rede for organisatoriske og strukturelle forhold som virker inn på yrkesutøvelsen ved praksisstedet
  • gjøre rede for NAVs regelverk som gjelder for ortoser til foten

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende ortopediingeniørfaglig kunnskap i forhold til aktuelle brukere, problemstillinger og oppgaver knyttet til fottøy, fotortoser og delfotsproteser
  • anvende klinisk resonnering for å integrere teori og praksis
  • bruke fagspesifikke metoder, verktøy og redskaper som er aktuelle for klinisk praksis i fottøy, fotortoser og delfotsproteser
  • anvende ICF rammeverk og relevante utfallsmål for å måle virkning av funksjonsnedsettelse med årsak i fotproblematikk
  • formulere mål med utgangspunkt i brukers ønsker om og rett til aktivitet, arbeidsinkludering og samfunnsdeltakelse
  • veilede brukeren i bruk og vedlikehold av fottøyet/fotortosen
  • søke etter, diskutere og anvende faglitteratur og forskningsartikler

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over kommunikasjon og bidra i tverrprofesjonelt samarbeid
  • med noe veiledning skrive journal og andre dokumenter som brukes på praksisstedet
  • utvise og reflektere over profesjonalitet i oppgaver på praksisstedet
  • anerkjenne og reflektere over brukers rett til medbestemmelse og autonomi
  • ta ansvar og initiativ, vise samarbeidsevner, selvstendighet, omstillingsevne og møte brukere, samarbeidspartnere og andre med empati og respekt
  • drøfte ulike faglige tilnærminger i tverrprofesjonelle team for å utvikle god praksis
  • drøfte og kritisk reflektere over etiske dilemmaer og praktisere i henhold til yrkesetiske retningslinjer

Innhold

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen forkunnskapskrav.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvordan barn og unge lærer språk
  • har kunnskap om flerspråklighet som ressurs i klasserommet
  • har kunnskap om læreplanverket, nasjonale prøver og læremidler for engelskfaget
  • har kunnskap om tilegnelse av ordforråd og om strukturer i engelsk fra lyd- til tekstnivå
  • kjenner forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for engelskfaget på trinn 5-10

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke engelsk muntlig og skriftlig, sikkert og selvstendig
  • kan bruke underveis- og sluttvurdering for å veilede elever i engelskopplæringen
  • kan planlegge og lede varierte og differensierte læringsaktiviteter, også digitale, som fremmer dybdelæring og utvikling av de grunnleggende ferdighetene

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset elever på trinn 5-10
  • kan reflektere over egen læring og undervisningspraksis i lys av etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge for elevers læring og utvikling
  • kan vedlikeholde og utvikle sin egen språklige og didaktiske kompetanse

Vurdering og eksamen

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • fordypet kunnskap om anvendelse av biopsykososialt perspektiv, stress-sårbarhets perspektiv samt noen utviklingspsykologiske perspektiver i møte med barn og familie
  • fordypet kunnskap om traumer, salutogenese og resiliens
  • kritisk fundert kunnskap om anvendte kategoriseringssystemer, som diagnoser
  • fordypet kunnskap om psykiske tilstandsbilder og behandlingsformer, herunder brukerinvolvering
  • kunnskap om sårbarhet hos barn samt foreldreskap, der foreldre er psykisk syke/har rusproblemer
  • god kunnskap om sammenhenger mellom livsbetingelser og ulike psykiske lidelser hos voksne

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere i behandlingsarbeid ved hjelp av biopsykososiale forståelser og utviklingspsykologiske perspektiver
  • gjenkjenne ulike psykiske tilstandsbilder
  • begrunne iverksettelsen av relevante behandlingstiltak for barn som strever, og for foreldre som strever
  • vurdere nødvendigheten av samarbeid med andre instanser, eventuelt adekvat videre henvisning til annen behandling eller utredning

Generell kompetanse

Studenten kan

  • tenke kritisk på kunnskapsgrunnlaget innen psykisk helsevern for barn og unge
  • analysere, evaluere og iverksette endringstiltak for barn og unge
  • utøve faglig praktisk dømmekraft i behandlingsarbeid

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert skal A-F.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Sensorordning

Randi Wærdahl og Wenche Bekken