Studieinfo emne TLB2000 2023 HØST
TLB2000 Trafikkpedagogikk og -didaktikk i teori og praksis 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Pedagogy and didactics in driving instruction practice 2
- Studieprogram
-
Trafikklærer
- Omfang
- 30 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet skal dyktiggjøre studenten i undervisning på trinn 3 Trafikal del og trinn 4 Avsluttende opplæring i Læreplan for føreropplæring klasse B (heretter omtalt som: «trinn 3 og 4 i Læreplanen»).
Forkunnskapskrav
Bestått TLB1000 og TLB1110
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
har inngående kjennskap til trinn 3 og 4 i Læreplanen
kan reflektere over ulike pedagogiske tilnærminger og relevante metoder ved undervisning på trinn 3 og 4 i Læreplanen
kan gjøre rede for sentrale utfordringer i føreropplæringen med utgangpunkt i trafikkpedagogiske og trafikkfaglige emner, herunder miljø og samfunn, risiko og forebygging av ulykker
har godkjenning som godkjent førstehjelpsinstruktør ved trafikkskole
kjenner til trafikkskolens drift og elevansvar samt tilsyn og gjennomføring av førerprøve
Ferdigheter
Studenten:
kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og veiledning på trinn 3 og 4 i Læreplanen
kan analysere risiko
har tilstrekkelig ferdigheter i ØKO-kjøring
kan organisere og tilpasse pedagogiske metoder ved sikkerhetskurs på bane, sikkerhetskurs på veg og førstehjelpsundervisning.
Generell kompetanse
Studenten:
kan reflektere over egen praksis, yrkesetikk og behandling av elev
kan kommunisere tydelig og lytte oppmerksomt
kan endre praksis på grunnlag av tilbakemeldinger og veiledning fra medstudenter og praksisveileder
Innhold
Emnet inneholder følgende temaer
- planlegging, gjennomføring, vurdering og analyse av undervisning og veiledning/coaching
- IKT i undervisningen
- trafikkpsykologi
- elever med spesielle behov
- sikkerhet i trafikken
- kommunikasjon med elever og kolleger
- refleksjon og oppmerksomhet på seg selv og andre
- trafikkskolens drift og yrkesetikk
Arbeids- og undervisningsformer
Studenten skal gjøre erfaringer med egen undervisning og vurdere erfaringene i forhold til egen opplevelse og i teoretisk perspektiv. Undervisningsoppgaver gjennomføres både som øvelser på universitetet sammen med andre studenter og ved utprøving i bil/klasserom med veiledning fra praksisveileder. Litteratur leses opp mot de problemstillingene det til enhver tid arbeides med.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Praksis
Praksis omfatter minimum 20 dager undervisningspraksis gjennom hele semesteret. Innholdet i praksis er observasjon av praksisveileder, forberedelse til egen undervisning, gjennomføring av undervisningen og etterarbeid. Observasjon av medstudenters undervisning er sentral del av erfaringslæringen.
Deler av undervisningen kan være på kveldstid/mørketid.
Praksis vurderes til bestått/ikke bestått og må være gjennomført og bestått før studenten kan starte i fjerde semester. Se praksisguiden for informasjon om innhold og organisering av praksis.
Arbeidskrav
Planlegge, gjennomføre og vurdere et undervisningsopplegg for «sikkerhetskurs på øvingsbane» (Læreplanens tema 3.10). Skriftlig dokumentasjon: Plan med begrunnelse og vurdering av gjennomføringen, 1400 ord +/- 10 %.
Planlegge, gjennomføre og vurdere en trinnvurdering, læreplanens tema 3.9. Dokumenteres skriftlig med et omfang på 1400 ord +/- 10 %.
Timeoversikt over minimum 20 timer egen undervisning og i tillegg observasjoner av praksisveileder og observasjon av medstudenter føres og dokumenters sammen med et refleksjonsnotat på 700 ord +/- 10 % som beskriver egen læring og etisk praksis.
Loggbok fra alle timer med egen undervisning og observasjon av praksisveileder og medstudent på trinn 1, 2 og 3, omfang etter avtale med faglærer
DRM med plan for time fra hver time med egen undervisning skal fortløpende forevises praksisveileder og vedlegges loggboka. Hver DRM med plan for time skal ha et omfang på 200 ord +/- 10 %.
Arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må i være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Frist for innlevering av arbeidskravene settes av faglærer. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering ytterligere én gang innen ordinær eksamen. Ved sykdom kan det lages en avtale med faglærer om gjennomføring av arbeidskravet.
Vurdering og eksamen
Del 1
Prosjekteksamen, individuelt eller i gruppe på 2-4 studenter, 14 dager. Omfang 2500 ord +/- 10% ved individuell gjennomføring, 4500 ord +/- 10 % ved gjennofmøring i gruppe.
Del 2
Passeringstest 2*: Individuell, praktisk kjøretest, 45 minutter. Testen gjennomføres ved å kjøre en definert testrute etter gitte kriterier med ekstern eller intern sensor.
* Passeringstest er praktisk kjøretest med teoretiske spørsmål, for å sikre at studenten holder tilstrekkelig nivå. Testen gjennomføres sent i første semester, og mot slutten av tredje semester. En kjørescreening med framovermelding gjennomføres mot midten av første semester. Bilen som benyttes skal ha manuell girkasse.
Ny og utsatt eksamen
Ved ikke bestått på en av eksamensdelene, er det kun den ikke beståtte delen som må tas om igjen.
Ved sykdom på prosjekteksamen (del 1) kan eksamen gjennomføres individuelt.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet
Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Hjelpemidler ved eksamen
Del 1: Alle hjelpemidler tillatt. Det er krav om korrekt bruk av referanser og kildehenvisning
Del 2: Ingen hjelpemidler tillatt
Vurderingsuttrykk
Del 1: Gradert skala A-F
Del 2. Bestått/Ikke bestått
Begge deler må bestås, karakteren på del 1 er den som blir tellende som samlet karakter for emnet og som synliggjøres på vitnemålet.
Sensorordning
Del 1: To interne sensorer
Del 2: Ekstern eller intern sensor
Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år