EPN-V2

TLB2000 Trafikkpedagogikk og -didaktikk i teori og praksis 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Pedagogy and didactics in driving instruction practice 2
Studieprogram
Trafikklærer
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk

Innledning

  • Passed first year or equivalent of the Bachelor’s Programme in Biomedical Laboratory Sciences, or;
  • Admitted to the Complementary Education in Biomedical Laboratory Science;

Forkunnskapskrav

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:;

Knowledge;

The student

  • can explain key concepts in basic statistics
  • can describe the possibilities and limitations of different statistical methods and tests that are relevant for use in the laboratory
  • can explain the most important elements of method validation
  • can explain the most important elements of internal quality control in the laboratory
  • can explain the principles and requirements related to the accreditation scheme

Skills;

The student

  • can choose and apply appropriate parametric and non-parametric statistical tests on issues relevant to laboratory work
  • can make assessments related to daily quality control in the laboratory
  • can assess and plan which elements should form part of method validation work
  • can use relevant IT tools for laboratory statistics issues

General competence

The student

  • can choose and apply appropriate statistical tools for relevant issues and assessments in the laboratory;

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  •  har inngående kjennskap til trinn 3 og 4 i Læreplanen
  •  kan reflektere over ulike pedagogiske tilnærminger og  relevante metoder ved undervisning  på trinn 3 og 4 i Læreplanen
  •  kan gjøre rede for sentrale utfordringer i føreropplæringen med  utgangpunkt i trafikkpedagogiske og trafikkfaglige emner, herunder miljø og samfunn, risiko og forebygging av ulykker
  •  har godkjenning som godkjent førstehjelpsinstruktør ved trafikkskole
  •  kjenner til trafikkskolens drift og elevansvar samt tilsyn og  gjennomføring av førerprøve              

Ferdigheter

Studenten:

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og veiledning  på trinn 3 og 4 i Læreplanen
  • kan analysere risiko
  • har tilstrekkelig ferdigheter i ØKO-kjøring
  • kan organisere og tilpasse pedagogiske metoder ved sikkerhetskurs på bane, sikkerhetskurs på veg og førstehjelpsundervisning.

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan reflektere over egen praksis, yrkesetikk og behandling av elev
  • kan kommunisere tydelig og lytte oppmerksomt
  • kan endre praksis på grunnlag av  tilbakemeldinger og veiledning fra medstudenter og praksisveileder

Innhold

Emnet inneholder følgende temaer

  • planlegging, gjennomføring, vurdering og analyse av undervisning og veiledning/coaching
  • IKT i undervisningen
  • trafikkpsykologi
  • elever med spesielle behov
  • sikkerhet i trafikken
  • kommunikasjon med elever og kolleger
  • refleksjon og oppmerksomhet på seg selv og andre
  • trafikkskolens drift og yrkesetikk

Arbeids- og undervisningsformer

Supervised individual written exam, 3 hours

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Calculator

A collection of table and formulas will be handed out.

Excel (available during exams)

Vurdering og eksamen

A-F.

Hjelpemidler ved eksamen

All exam papers are assessed by two examiners. A minimum of twenty per cent of the exam papers will be assessed by an external examiner. The external examiner’s assessment shall benefit all students.

Vurderingsuttrykk

Del 1: Gradert skala A-F

Del 2. Bestått/Ikke bestått

Begge deler må bestås, karakteren på del 1 er den som blir tellende som samlet karakter for emnet og som synliggjøres på vitnemålet.

Sensorordning

8 credits overlap with the course BIO2300 Statistics.