Programplaner og emneplaner - Student
TLB2000 Trafikkpedagogikk og -didaktikk i teori og praksis 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Pedagogy and didactics in driving instruction practice 2
- Studieprogram
-
Trafikklærer
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
- Passed first year or equivalent of the Bachelor’s Programme in Biomedical Laboratory Sciences, or;
- Admitted to the Complementary Education in Biomedical Laboratory Science;
Forkunnskapskrav
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:;
Knowledge;
The student
- can explain key concepts in basic statistics
- can describe the possibilities and limitations of different statistical methods and tests that are relevant for use in the laboratory
- can explain the most important elements of method validation
- can explain the most important elements of internal quality control in the laboratory
- can explain the principles and requirements related to the accreditation scheme
Skills;
The student
- can choose and apply appropriate parametric and non-parametric statistical tests on issues relevant to laboratory work
- can make assessments related to daily quality control in the laboratory
- can assess and plan which elements should form part of method validation work
- can use relevant IT tools for laboratory statistics issues
General competence
The student
- can choose and apply appropriate statistical tools for relevant issues and assessments in the laboratory;
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- har inngående kjennskap til trinn 3 og 4 i Læreplanen
- kan reflektere over ulike pedagogiske tilnærminger og relevante metoder ved undervisning på trinn 3 og 4 i Læreplanen
- kan gjøre rede for sentrale utfordringer i føreropplæringen med utgangpunkt i trafikkpedagogiske og trafikkfaglige emner, herunder miljø og samfunn, risiko og forebygging av ulykker
- har godkjenning som godkjent førstehjelpsinstruktør ved trafikkskole
- kjenner til trafikkskolens drift og elevansvar samt tilsyn og gjennomføring av førerprøve
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og veiledning på trinn 3 og 4 i Læreplanen
- kan analysere risiko
- har tilstrekkelig ferdigheter i ØKO-kjøring
- kan organisere og tilpasse pedagogiske metoder ved sikkerhetskurs på bane, sikkerhetskurs på veg og førstehjelpsundervisning.
Generell kompetanse
Studenten:
- kan reflektere over egen praksis, yrkesetikk og behandling av elev
- kan kommunisere tydelig og lytte oppmerksomt
- kan endre praksis på grunnlag av tilbakemeldinger og veiledning fra medstudenter og praksisveileder
Innhold
Emnet inneholder følgende temaer
- planlegging, gjennomføring, vurdering og analyse av undervisning og veiledning/coaching
- IKT i undervisningen
- trafikkpsykologi
- elever med spesielle behov
- sikkerhet i trafikken
- kommunikasjon med elever og kolleger
- refleksjon og oppmerksomhet på seg selv og andre
- trafikkskolens drift og yrkesetikk
Arbeids- og undervisningsformer
Supervised individual written exam, 3 hours
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Calculator
A collection of table and formulas will be handed out.
Excel (available during exams)
Vurdering og eksamen
A-F.
Hjelpemidler ved eksamen
All exam papers are assessed by two examiners. A minimum of twenty per cent of the exam papers will be assessed by an external examiner. The external examiner’s assessment shall benefit all students.
Vurderingsuttrykk
Del 1: Gradert skala A-F
Del 2. Bestått/Ikke bestått
Begge deler må bestås, karakteren på del 1 er den som blir tellende som samlet karakter for emnet og som synliggjøres på vitnemålet.
Sensorordning
8 credits overlap with the course BIO2300 Statistics.