EPN-V2

TLB2000 Pedagogy and didactics in driving instruction practice 2 Course description

Course name in Norwegian
Trafikkpedagogikk og -didaktikk i teori og praksis 2
Study programme
Driving teacher
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Curriculum
FALL 2017
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Semesteret skal dyktiggjøre studenten i undervisning på trinn 3 Trafikal del og trinn 4 Avsluttende opplæring i Læreplan føreropplæring klasse B (heretter: «trinn 3 og 4 i læreplanen»).

Required preliminary courses

Bestått TLB1000 og TLB 1110

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kjennskap til trinn 3 og 4 i læreplanen
  • kan reflektere over ulike pedagogiske tilnærminger og relevante metoder ved undervisning på trinn 3 og 4 i læreplanen
  • kan gjøre rede for sentrale utfordringer i føreropplæringen med utgangpunkt i trafikkpedagogiske og trafikkfaglige emner, herunder miljø og samfunn, risiko og forebygging av ulykker
  • har godkjenning som godkjent førstehjelpsinstruktør ved trafikkskole
  • kjenner til trafikkskolens drift og elevansvar samt tilsyn og gjennomføring av førerprøve.

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og veiledning på trinn 3 og 4 i læreplanen
  • kan analysere risiko
  • har tilstrekkelig ferdigheter i ECO-driving
  • kan organisere og tilpasse pedagogiske metoder ved Sikkerhetskurs på bane, Sikkerhetskurs på veg og førstehjelpsundervisning.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over egen praksis, yrkesetikk og behandling av elev
  • kan kommunisere tydelig og lytter oppmerksomt
  • kan endre praksis på grunnlag av tilbakemeldinger og veiledning fra medstudenter og øvingslærer.

Content

Emnet inneholder følgende temaer

  • planlegging, gjennomføring, vurdering og analyse av undervisning og veiledning/coaching
  • IKT i undervisningen
  • trafikkpsykologi
  • elever med spesielle behov
  • sikkerhet i trafikken
  • kommunikasjon med elever og kolleger
  • refleksjon og oppmerksomhet på seg selv og andre
  • trafikkskolens drift og yrkesetikk

Teaching and learning methods

Studenten skal gjøre erfaringer med egen undervisning og vurdere erfaringene i forhold til egen opplevelse og i teoretisk perspektiv. Undervisningsoppgaver gjennomføres både som øvelser på høgskolen sammen med andre studenter og ved utprøving i bil/klasserom med veiledning fra øvingslærer. Litteratur leses opp mot de problemstillingene det til enhver tid arbeides med.

Course requirements

Praksis

Praksis omfatter om lag 30 dager gjennom hele semesteret. Innholdet i praksis er observasjon av øvingslærer, forberedelse til egen undervisning, gjennomføring av undervisningen og etterarbeid. Observasjon av medstudenters undervisning er sentral del av erfaringslæringen.

Deler av undervisningen kan være på kveldstid/mørketid.

Se praksisguide for organisering av praksis.

Arbeidskrav

  • GruppearbeidPlanlegge, gjennomføre og vurdere et undervisningsopplegg for «sikkerhetskurs på øvingsbane» (læreplanens tema 3.8). Skriftlig dokumentasjon: Plan med begrunnelse, og vurdering av gjennomføringen, til sammen 1400 ord. Gjennomføringen dokumenteres ved bruk av videoopptak.
  • GruppearbeidHver gruppedeltaker planlegger, gjennomfører og vurderer en veiledningstime med elev (Læreplanens tema 3.9, Trinnvurdering) som dokumenteres med videoopptak eller lydopptak. Det utarbeides et refleksjonsnotat med omfang etter avtale med faglærer.
  • GruppearbeidPlanlegge, gjennomføre og vurdere et undervisningsopplegg etter læreplanens tema 4.1 «sikkerhetskurs på veg». Gjennomføringen dokumenteres med videoopptak.
  • Det utarbeides et refleksjonsnotat med omfang etter avtale med faglærer.
  • Timeoversikt over ca. 40 timer egen undervisning og i tillegg observasjoner av øvingslærer og observasjon av medstudenter føres og dokumenters sammen med et refleksjonsnotat på minst 700 ord som beskriver egen læring og etisk praksis.
  • Loggbok fra alle timer med egen undervisning og observasjon av praksisveileder og medstudent på trinn 2, 3 og 4, omfang etter avtale med faglærer
  • DRM med plan for time fra hver time med egen undervisning skal fortløpende forevises praksisveileder og vedlegges loggboka, omfang etter avtale med faglærer

Praksis som er synliggjort i emnebeskrivelsene må, i henhold til eksamensreglementet, være gjennomført før eksamen kan gjennomføres

Arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må i henhold til eksamensreglementet være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Frist for innlevering av arbeidskravene er 15.november. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering ytterligere én gang innen ordinær eksamen. Ved sykdom kan det lages en avtale med faglærer om gjennomføring av arbeidskravet.

Assessment

Del 1

Prosjekteksamen i gruppe på 2-4 studenter, 14 dager, 4500 ord +/- 10 %, dokumentasjon med video kan erstatte 2500 ord.

Del 2

Passeringstest 2: Individuell, praktisk kjøretest, 45 minutter. Testen gjennomføres ved å kjøre en definert testrute, med ekstern eller intern sensor.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved ikke bestått på en av eksamensdelene, er det kun den ikke beståtte delen som må tas om igjen.
  • Ved sykdom i prosjektgruppa (del 1) kan det lages en avtale med faglærer om gjennomføring av eksamen, i annen gruppe eller individuelt.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt

Grading scale

Del 1: Gradert skala A-F

Del 2. Bestått/Ikke bestått

Begge deler må bestås, karakteren på del 1 er den som blir tellende som samlet karakter for emnet og som synliggjøres på vitnemålet.

Examiners

Del 1: To interne sensorer

Del 2: Ekstern eller intern sensor

Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år