EPN-V2

TLB1110 Pedagogy and didactics in theory and driving instruction practice 1 Course description

Course name in Norwegian
Trafikkpedagogikk og -didaktikk i teori og praksis 1
Study programme
Driving teacher
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Programme description
Course history

Introduction

Emnet skal dyktiggjøre studenten i undervisning på trinn 1 Trafikalt g runnkurs, trinn 2 Grunnleggende kjøretøy- og kjørekompetanse og trinn 3 Trafikal del. (heretter omtalt som: «trinn 1, 2 og 3 i læreplanen») .

Required preliminary courses

Bestått TLB1000

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kjennskap til trinn 1, 2 og 3 i Læreplanen
  • kan reflektere over ulike pedagogiske tilnærminger og metoder i undervisning på trinn 1, 2 og 3 i Læreplanen
  • kan reflektere over bruk av ulike IKT-midler i undervisningen
  • kan gjøre rede for sentrale utfordringer i føreropplæringen med utgangpunkt i trafikkfaglige og trafikkpedagogiske/-psykologiske emner, herunder kjøreprosessen og risikobegrepet

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og veiledning i klasse/gruppe på trinn 1 i Læreplanen
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og veiledning på trinn 2 i Læreplanen
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og veiledning på trinn 3 i Læreplanen
  • kan bruke relevant IKT i undervisningen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan delta i samarbeid og diskusjon med andre studenter
  • kan kommunisere konstruktivt med elever og medlærere/medstudenter
  • kan gi og ta imot tilbakemeldinger på undervisningsøvelser

Content

Prosjektoppgaven skrives i grupper på inntil tre studenter. Oppgaveskrivingen er et selvstendig arbeid. Om det er særskilte årsaker kan studenten søke emneansvarlig om å få skrive oppgaven alene. Jobb og bosted er ikke særskilt årsak. Søknad om å skrive alene må sendes til emneansvarlig en måned før fristen for innlevering av skriftlig prosjektskisse.

Det gis også undervisning (forelesninger, seminarer) i oppgaveskriving, samt individuell veiledning

Tildeling av veileder skjer av emneansvarlig på bakgrunn av en skriftlig prosjektskisse som redegjør for oppgavens tema, utkast til problemstilling, forslag til teori- og datagrunnlag. Studentene tilbys inntil 2 timer veiledning per oppgave, samt inntil 2 fellesseminarer.

Nærmere informasjon om retningslinjer for prosjektoppgaven blir lagt ut på Canvas.

Teaching and learning methods

Undervisning gjennomføres både som øvelser på universitetet sammen med andre studenter og i skolebil/klasserom med veiledning fra praksisveileder. Litteratur leses opp mot de problemstillingene det til enhver tid arbeides med.

Course requirements

Praksis

Praksis omfatter minimum 30 dager undervisningspraksis (gjennom hele semesteret). Innholdet i praksis er observasjon av praksiveileder, forberedelse til egen undervisning, gjennomføring av undervisningen og veiledning/etterarbeid. Observasjon av medstudenters undervisning er viktig del av praksisundervisningen.

Deler av undervisningen kan være på kveldstid/mørketid.

Praksis vurderes til bestått/ikke bestått og må være gjennomført og bestått før studenten kan starte i tredje semester.

Se praksisguide for mer informasjon om innhold og organisering av praksis.

Arbeidskrav

  • Planlegge, gjennomføre og vurdere en tre timers undervisingssekvens innen trafikalt grunnkurs. Arbeidskravet skal gjøres individuelt og dokumenteres skriftlig, omfang 1400 ord +/- 10 %
  • Planlegge, gjennomføre og vurdere en trinnvurdering, Læreplanen tema 2.10. Dokumenteres skriftlig med et omfang på ca. 1400 ord +/- 10 %
  • Timeoversikt over minimum 30 timer egen undervisning, og i tillegg skal observasjoner av praksisveileder og av medstudenter føres og dokumenters sammen med et refleksjonsnotat på ca 700 ord +/- 10 %, som beskriver egen læring.
  • Loggbok fra alle timer med egen undervisning og observasjon av praksisveileder og medstudent på trinn 1, 2 og 3. Omfang 100 ord +/- 10 %
  • DRM med plan for time fra hver time med egen undervisning skal fortløpende forevises praksisveileder og vedlegges loggboka. Hver DRM med plan for time skal ha et omfang på ca. 200 ord +/- 10 %.

Arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må i henhold til eksamensreglementet være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Frist for innlevering av arbeidskravene settes av faglærer. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering ytterligere én gang innen ordinær eksamen. Ved sykdom kan det lages en avtale med faglærer om gjennomføring av arbeidskravet.

Assessment

I dette emnet skal du anvende kunnskap du har tilegnet deg gjennom studiet ved å utforske et tema og en problemstilling som du selv velger å skrive en oppgave om. Temaet skal enten være knyttet til offentlig virksomhet, eller være av mer generell relevans for norsk arbeids- eller samfunnsliv, Oppgaven kan også ha et internasjonalt perspektiv.

Oppgaven skal tematisk og faglig trekke veksler på ett eller flere av studiets hovedemner og bør i hovedsak gjøre bruk av samfunnsvitenskapelig metode.

Prosjektoppgaveemnet vil gi studenten kompetanse i skrivearbeid, innhenting og bearbeidelse av data, og bruk av Universitetsbiblioteket. Veiledning i arbeidet med prosjektoppgaven gis gjennom felles seminarer og direkte tilbakemelding fra veileder.

Undervisningsspråk er norsk.

Permitted exam materials and equipment

Før prosjektoppgaven kan leveres, må studenten ha bestått kurs i samfunnsvitenskapelig metode.

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år