EPN-V2

TLB1110 Pedagogy and didactics in theory and driving instruction practice 1 Course description

Course name in Norwegian
Trafikkpedagogikk og -didaktikk i teori og praksis 1
Study programme
Driving teacher
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Programme description
Course history

Introduction

Emnet skal dyktiggjøre studenten i undervisning på trinn 1 Trafikalt g runnkurs, trinn 2 Grunnleggende kjøretøy- og kjørekompetanse og trinn 3 Trafikal del. (heretter omtalt som: «trinn 1, 2 og 3 i læreplanen») .

Required preliminary courses

Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kjennskap til trinn 1, 2 og 3 i Læreplanen
  • kan reflektere over ulike pedagogiske tilnærminger og metoder i undervisning på trinn 1, 2 og 3 i Læreplanen
  • kan reflektere over bruk av ulike IKT-midler i undervisningen
  • kan gjøre rede for sentrale utfordringer i føreropplæringen med utgangpunkt i trafikkfaglige og trafikkpedagogiske/-psykologiske emner, herunder kjøreprosessen og risikobegrepet

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og veiledning i klasse/gruppe på trinn 1 i Læreplanen
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og veiledning på trinn 2 i Læreplanen
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og veiledning på trinn 3 i Læreplanen
  • kan bruke relevant IKT i undervisningen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan delta i samarbeid og diskusjon med andre studenter
  • kan kommunisere konstruktivt med elever og medlærere/medstudenter
  • kan gi og ta imot tilbakemeldinger på undervisningsøvelser

Content

Emnet inneholder følgende temaer

  • planlegging, gjennomføring, vurdering og analyse av undervisning og veiledning/coaching
  • analyse av Læreplanens mål, innhold og arbeidsmåter
  • IKT i undervisningen
  • trafikkpsykologi
  • elever med spesielle behov
  • selvinnsikt og kommunikasjon med elever og kolleger
  • refleksjon og oppmerksomhet på seg selv og andre
  • yrkesetisk kompetanse

Teaching and learning methods

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om struktur og molekylær variasjon som sekvens-, lengde- og kopinummervariasjon, og mekanismer som fører til genetisk variasjon
  • avansert kunnskap om genetisk variasjon som kan føre til sykdom
  • inngående kunnskap om screeningmetoder som benyttes i medisinsk genetikk og -high troughput- metoder som benyttes for molekylærgenetisk forskning.
  • avansert kunnskap om metoders prinsipper og anvendelsesområde
  • spesialisert innsikt i anvendelsesområde av utvalgte bioinformatikkverktøy for DNA- og RNA-analyser.

Ferdigheter

Studenten kan

  • selvstendig utføre basale analyser med PCR-teknikk, DNA-sekvensering, fragmentanalyse og qPCR.
  • på et selvstendig grunnlag vurdere metoders egnethet og anvende dette i metodeutvikling av diagnostiske metoder
  • på selvstendig grunnlag forstå og tolke kvantitative resultater fra qPCR
  • anvende basale bioinformatikkverktøy for metodeutvikling og analyse av NGS data

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kritisk sette seg inn i nye metoder og apparatur brukt i biomedisin (inkludert NGS plattformer) med tanke på deres anvendelsesområder, muligheter og begrensninger

Course requirements

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, laboratoriekurs, seminarer, gruppearbeid og selvstudier.

Assessment

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 % tilstedeværelse på laboratoriekurs
  • minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer
  • ca. 3 skriftlige laboratorierapporter etter gitte kriterier

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillat. Det er krav om korrekt bruk av referanser og kildehenvisning

Grading scale

Ingen

Examiners

Gradert skala A-F