EPN-V2

TLB1000 Introduksjon til trafikkpedagogikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to didactics for driving instructors
Studieprogram
Trafikklærer
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir innføring i grunnleggende trafikkfaglige og trafikkpedagogiske/-didaktiske emner.

Forkunnskapskrav

Ingen

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for trafikkopplæringens betydning i myndighetenes arbeid for null drepte og hardt skadde i trafikken (nullvisjonen) samt struktur og innhold i Læreplan føreropplæring klasse B (heretter: Læreplanen)
  • kan gjengi sentrale deler av lover og forskrifter som gjelder for trafikkopplæringen og forklare trafikkreglene, skiltforskrift og kjøretøyforskrift
  • kjenner til relevante sider ved bilens teknologi og miljøriktig kjøring
  • kan gjøre rede for hovedtrekk i konfluent pedagogikk og instruksjonsmetodikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere kjøretekniske ferdigheter i trinn og nøkkelpunkter etter trinn 2 i Læreplanen som grunnlag for instruksjon i kjøreteknikk
  • har gode kjøretekniske ferdigheter
  • kan foreta observasjon av undervisning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere rundt bruken av IKT-verktøy i studiearbeidet
  • kan redegjøre for trafikkskolens drift, trafikklærerens oppgaver og etiske ansvar

Innhold

Emnet inneholder følgende temaer:

  • trafikkpedagogikk og -didaktikk
  • teknologi og samfunn
  • juss
  • presis kjøreteknikk
  • trafikkteori

Arbeids- og undervisningsformer

Det gjennomføres kjøreteknisk prøve med tilbakemelding ved starten av semesteret, selvstendig kjøretrening på landeveg og bane gjennom semesteret og avsluttende kjøretest ved slutten av semesteret.

Studentene arbeider individuelt og i grupper med lover og forskrifter og med teknologi. Det gjennomføres i stor utstrekning praktiske øvelser i bil og klasserom, både knyttet til trafikkpedagogikk og -didaktikk og kjøreteknikk.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Se mer utfyllende informasjon i programplanen

Vurdering og eksamen

Del 1

Individuell skriftlig skoleeksamen under tilsyn, 4 timer.

Del 2

Passeringstest 1: Individuell, praktisk kjøretest, 45 minutter. Testen gjennomføres ved å kjøre en definert testrute med sensor. Kjøreferdigheter og trafikal forståelse vurderes.

Del 3

Individuell skriftlig skoleeksamen under tilsyn, 2 timer - Trafikkteori.

Det er ingen progresjonskrav mellom de tre delene, de kan tas uavhengig av hverandre.

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen
  • Ved ikke bestått på en av eksamensdelene, er det kun den delen som ikke er bestått som må tas om igjen.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler ved eksamen

Del 1: Læreplan føreropplæring klasse B og Samferdselsdepartementet: Vegtrafikklovgivningen 2014 .

Del 2 og 3: Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Se mer utfyllende informasjon i programplanen

Sensorordning

Se mer utfyllende informasjon i programplanen