Programplaner og emneplaner - Student
TLB1000 Introduksjon til trafikkpedagogikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introduction to didactics for driving instructors
- Studieprogram
-
Trafikklærer
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir innføring i grunnleggende trafikkfaglige og trafikkpedagogiske/-didaktiske emner.
Forkunnskapskrav
Ingen
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for trafikkopplæringens betydning i myndighetenes arbeid for null drepte og hardt skadde i trafikken (nullvisjonen) samt struktur og innhold i Læreplan føreropplæring klasse B (heretter: Læreplanen)
- kan gjengi sentrale deler av lover og forskrifter som gjelder for trafikkopplæringen og forklare trafikkreglene, skiltforskrift og kjøretøyforskrift
- kjenner til relevante sider ved bilens teknologi og miljøriktig kjøring
- kan gjøre rede for hovedtrekk i konfluent pedagogikk og instruksjonsmetodikk
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere kjøretekniske ferdigheter i trinn og nøkkelpunkter etter trinn 2 i Læreplanen som grunnlag for instruksjon i kjøreteknikk
- har gode kjøretekniske ferdigheter
- kan foreta observasjon av undervisning
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere rundt bruken av IKT-verktøy i studiearbeidet
- kan redegjøre for trafikkskolens drift, trafikklærerens oppgaver og etiske ansvar
Innhold
Emnet inneholder følgende temaer:
- trafikkpedagogikk og -didaktikk
- teknologi og samfunn
- juss
- presis kjøreteknikk
- trafikkteori
Arbeids- og undervisningsformer
Det gjennomføres kjøreteknisk prøve med tilbakemelding ved starten av semesteret, selvstendig kjøretrening på landeveg og bane gjennom semesteret og avsluttende kjøretest ved slutten av semesteret.
Studentene arbeider individuelt og i grupper med lover og forskrifter og med teknologi. Det gjennomføres i stor utstrekning praktiske øvelser i bil og klasserom, både knyttet til trafikkpedagogikk og -didaktikk og kjøreteknikk.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Se mer utfyllende informasjon i programplanen
Vurdering og eksamen
Del 1
Individuell skriftlig skoleeksamen under tilsyn, 4 timer.
Del 2
Passeringstest 1: Individuell, praktisk kjøretest, 45 minutter. Testen gjennomføres ved å kjøre en definert testrute med sensor. Kjøreferdigheter og trafikal forståelse vurderes.
Del 3
Individuell skriftlig skoleeksamen under tilsyn, 2 timer - Trafikkteori.
Det er ingen progresjonskrav mellom de tre delene, de kan tas uavhengig av hverandre.
Ny og utsatt eksamen
- Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen
- Ved ikke bestått på en av eksamensdelene, er det kun den delen som ikke er bestått som må tas om igjen.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Hjelpemidler ved eksamen
Del 1: Læreplan føreropplæring klasse B og Samferdselsdepartementet: Vegtrafikklovgivningen 2014 .
Del 2 og 3: Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Se mer utfyllende informasjon i programplanen
Sensorordning
Se mer utfyllende informasjon i programplanen