Programplaner og emneplaner - Student
TKLIT7100 Multilingual Competence Course description
- Course name in Norwegian
- Flerspråklig kompetanse
- Study programme
-
Interdisciplinary Competence – Literacy in Subjects and Professions
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet retter perspektivet mot hvordan både muntlig og skriftbasert kommunikasjon relaterer seg til kultur, religion, holdninger og verdier. Flerkulturell kommunikasjon knyttes også til toleranse og respekt for diversitet (mangfold). Emnet vektlegger kunnskap om ulike kulturrelaterte, både verbale og ikke-verbale, kommunikasjonsstiler, språktypologi og kontrastive perspektiver på ulike minoritetsspråk i Norge.
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om andrespråkslæring og undervisning av flerspråklige elever
- har kunnskap om flerspråklighet som ressurs for identitetsutvikling, interkulturell kompetanse og aktørskap i et mangfoldig samfunn
Ferdigheter
Studenten
- kan engasjere og skape bevissthet hos elever om samfunnsmessige maktrelasjoner og flerkulturelle representasjoner
- kan aktivere de flerspråklige elevenes forkunnskaper og ressurser
- kan vurdere elevers egen interkulturelle kommunikative kompetanse
- kan planlegge og legge til rette for langvarig andrespråksopplæring
Generell kompetanse
Studenten
- innehar interkulturell kommunikativ kompetanse og et skjerpet blikk for mangfold og kompleksitet i et lokalt og globalt perspektiv
- har inngående kjennskap til at flerspråklighet og flerkulturalitet er en ressurs
- har bevissthet rundt kulturforståelse, kommunikasjon, dannelse og identitetsutvikling som sentrale komponenter i den langvarige andrespråksopplæringen
Content
The Faculty of Education and International Studies (LUI) at Oslo and Akershus University College of Applied Sciences (HiOA) offers a one semester full-time program (30 ECTS) in Religion and Power in Pondicherry, India. The program is a joint venture between LUI/HiOA and Kulturstudier (Culture Studies), an independent Oslo-based organization that offers international academic courses at study centres in Vietnam, India, Ghana, Argentina and Nicaragua.
The program Religion and Power incorporates perspectives from anthropology and religious studies. The objective of the program is to give students an understanding of substantive issues related to the relationship between religion and politics. The program joins a general approach to the topic with a specific regional focus on South Asia. A combination of academic lectures, lectures on topics of contemporary national and international concerns, seminars, discussions, excursions, and interaction with the immediate surroundings offers broad perspectives on the relation between religions and politics and various approaches to its study. The course language is English.
Teaching and learning methods
Emnet kombinerer forelesninger og studentaktive metoder der studentene særlig inviteres til å bruke egne praksiserfaringer fra det yrkespedagogiske feltet og det flerkulturelle klasserom. Dette emnet skal gjøre studentene bevisste på og i stand til å identifisere elevenes språklige utfordringer, både muntlige og skriftlige, i arbeid med autentiske tekster. I denne sammenheng vil det vektlegges didaktiske veiledningsstrategier.
Studentene skal ha kunnskap om hvordan kommunikasjon henger sammen med kultur, normer og verdier.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for eksamen kan avlegges:
- Individuelt notat om vurdering og veiledning av en autentisk tekst skrevet av en flerspråklig elev. Omfang: 800 - 1000 ord.
Studentene skal ha kunnskap om hvordan kommunikasjon henger sammen med kultur, normer og verdier. Hovedformålet med arbeidskravet er at studentene skal vise hvordan de på bakgrunn av sin kunnskap om flerkulturell kommunikasjon kan gi språklig veiledning til elever i det flerkulturelle klasserom.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Det kreves i tillegg 80% deltakelse og tilstedeværelse for å kunne fremstille seg for eksamen/vurdering. Se programplan for ytterligere informasjon.
Assessment
Avsluttende vurdering er en syv-dagers individuell hjemmeeksamen i form av en skriftlig reflekterende tekst over et oppgitt tema der teoretisk og praktisk kunnskap kommer til uttrykk. Omfang: 2000 - 2500 ord.
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen, det gis ny oppgavetekst med nytt tema.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.