EPN-V2

TKLIT7100 Flerspråklig kompetanse Emneplan

Engelsk emnenavn
Multilingual Competence
Studieprogram
Tverrfaglig kompetanse – literacy i fag og yrker
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk

Innledning

Emnet retter perspektivet mot hvordan både muntlig og skriftbasert kommunikasjon relaterer seg til kultur, religion, holdninger og verdier. Flerkulturell kommunikasjon knyttes også til toleranse og respekt for diversitet (mangfold). Emnet vektlegger kunnskap om ulike kulturrelaterte, både verbale og ikke-verbale, kommunikasjonsstiler, språktypologi og kontrastive perspektiver på ulike minoritetsspråk i Norge.

Forkunnskapskrav

Eksamen består av to komponenter:

  • Komponent 1: Skriftlig utviklingsarbeid i gruppe. Normalt fire studenter per gruppe. Omfang: mellom 7000 og 10000 ord.
  • Komponent 2: Individuell muntlig eksamen som tar utgangspunkt i det skriftlige utviklingsarbeidet, men som også vil omfatte andre spørsmål knyttet til pensum for emne 4. Omfang: ca. 30 minutter.

Begge komponenter må være gjennomført for at vurdering skal kunne foretas. De to eksamenskomponentene vurderes samlet. Det gis én individuell karakter på eksamen.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått karakter i emnet får studenten en begrunnelse for om utviklingsarbeidet må omarbeides før ny muntlig eksamen. Begge komponenter vurderes samlet ved ny eksamen. Utviklingsarbeidet fra ordinær eksamen kan eventuelt omarbeides én gang. Ved ytterligere forsøk må nytt utviklingsarbeid skrives. Da inngår studenten i en ny gruppe, hvis mulig. Ellers blir det tilrettelagt for et individuelt utviklingsarbeid med mindre omfang. I begge tilfeller skal den muntlige eksamenen gjennomføres på nytt på samme måte som ved ordinær eksamen.

Læringsutbytte

Alle hjelpemidler er tillatt på den skriftlige besvarelsen så lenge regler for kildehenvisning følges.

Innhold

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, problembasert læring (PBL), seminarer samt ferdighetstrening i form av laboratorieoppgaver. Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning og teambasert læring (TBL). Digitale læringsressurser gjøres tilgjengelig for studentene på forhånd og tiden på universitetet brukes til oppgaveløsning og gruppearbeid.

Arbeids- og undervisningsformer

Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Begge eksamenskomponentene vurderes av en intern og en ekstern sensor.

Vurdering og eksamen

  • Geometri og måling.
  • Utvalgt tema til fordypning.
  • Bevis og teoribygging i matematikk.
  • Matematikkdidaktisk forskning og forskningsmetode, herunder Lesegruppe 2.
  • Arbeid med matematikkvansker

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for sentrale farmakodynamiske begreper og farmakokinetiske prosesser
  • kan beskrive oppbygging, struktur og funksjon til det perifere nervesystem, sentralnervesystemet, det endokrine system, muskel- og skjelettsystemet og fordøyelsessystemet
  • kan gjøre rede for regulering av funksjonen til de nevnte organsystemene
  • kan forklare cellulære/molekylære virkningsmekanismer for legemidler og endogene signalstoffer knyttet til de nevnte organsystemene, inkludert målmolekyler og signalveier
  • kan forklare farmakologiske effekter og sannsynlige bivirkninger av aktuelle legemiddelgrupper
  • kan gjøre rede for sammenhengen mellom fysiologi, patofysiologi og prinsipper for legemiddelbehandling ved utvalgte terapiområder

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre grunnleggende farmakokinetiske beregninger
  • kan anvende kunnskap om virkningsmekanismer, effekter og bivirkninger i vurdering av legemiddelbehandling ved utvalgte terapiområder
  • kan formidle og diskutere aktuelt fagstoff med medstudenter
  • kan arbeide individuelt og i gruppe med en problembasert tilnærming til aktuelt fagstoff

Generell kompetanse

Studenten

  • har et bevisst forhold til legemiddelbruk ved utvalgte terapiområder
  • har grunnlag for å sette seg inn i virkningsmekanismer til nye legemidler og behandlingsprinsipper innenfor utvalgte terapiområder