EPN-V2

TKLIT7100 Flerspråklig kompetanse Emneplan

Engelsk emnenavn
Multilingual Competence
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet retter perspektivet mot hvordan både muntlig og skriftbasert kommunikasjon relaterer seg til kultur, religion, holdninger og verdier. Flerkulturell kommunikasjon knyttes også til toleranse og respekt for diversitet (mangfold). Emnet vektlegger kunnskap om ulike kulturrelaterte, både verbale og ikke-verbale, kommunikasjonsstiler, språktypologi og kontrastive perspektiver på ulike minoritetsspråk i Norge.  

  • Forkunnskapskrav

    Ingen.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

     

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om andrespråkslæring og undervisning av flerspråklige elever
    • har kunnskap om flerspråklighet som ressurs for identitetsutvikling, interkulturell kompetanse og aktørskap i et mangfoldig samfunn

     

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan engasjere og skape bevissthet hos elever om samfunnsmessige maktrelasjoner og flerkulturelle representasjoner
    • kan aktivere de flerspråklige elevenes forkunnskaper og ressurser
    • kan vurdere elevers egen interkulturelle kommunikative kompetanse
    • kan planlegge og legge til rette for langvarig andrespråksopplæring

     

    Generell kompetanse

    Studenten

    • innehar interkulturell kommunikativ kompetanse og et skjerpet blikk for mangfold og kompleksitet i et lokalt og globalt perspektiv
    • har inngående kjennskap til at flerspråklighet og flerkulturalitet er en ressurs
    • har bevissthet rundt kulturforståelse, kommunikasjon, dannelse og identitetsutvikling som sentrale komponenter i den langvarige andrespråksopplæringen
  • Innhold

    After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    The student

    • can assess recent knowledge on the most common MSDs
    • can critically assess current examination and treatment methods, including the use of standardised instruments for the most common MSDs
    • can critically assess the organisation and quality of health services, and the role of physiotherapists in interdisciplinary cooperation and interaction
    • can describe knowledge on work and MSDs, and can critically assess current measures for promoting participation in working life and preventing long-term sickness absence
    • can describe implementation methods for well-documented knowledge

    Skills

    The student

    • can use the knowledge-based practice model to analyse the most common MSDs
    • can use and critically reflect on recent knowledge on the most common MSDs
    • can apply and critically reflect on the use of standardised instruments in clinical practice
    • can use and critically reflect on recent knowledge on work and musculoskeletal health
    • can implement well-documented knowledge in their professional practice

    General competence

    The student

    • can communicate up-to-date disciplinary knowledge to collaborative partners and the population at large
    • can contribute to improving the quality of today’s health services
    • can contribute to promoting participation in working life and preventing long-term sickness absence
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet kombinerer forelesninger og studentaktive metoder der studentene særlig inviteres til å bruke egne praksiserfaringer fra det yrkespedagogiske feltet og det flerkulturelle klasserom. Dette emnet skal gjøre studentene bevisste på og i stand til å identifisere elevenes språklige utfordringer, både muntlige og skriftlige, i arbeid med autentiske tekster. I denne sammenheng vil det vektlegges didaktiske veiledningsstrategier.

    Studentene skal ha kunnskap om hvordan kommunikasjon henger sammen med kultur, normer og verdier.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for eksamen kan avlegges:

    • Individuelt notat om vurdering og veiledning av en autentisk tekst skrevet av en flerspråklig elev. Omfang: 800 - 1000 ord.

    Studentene skal ha kunnskap om hvordan kommunikasjon henger sammen med kultur, normer og verdier. Hovedformålet med arbeidskravet er at studentene skal vise hvordan de på bakgrunn av sin kunnskap om flerkulturell kommunikasjon kan gi språklig veiledning til elever i det flerkulturelle klasserom.

    Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

    Det kreves i tillegg 80% deltakelse og tilstedeværelse for å kunne fremstille seg for eksamen/vurdering. Se programplan for ytterligere informasjon.

  • Vurdering og eksamen

    Avsluttende vurdering er en syv-dagers individuell hjemmeeksamen i form av en skriftlig reflekterende tekst over et oppgitt tema der teoretisk og praktisk kunnskap kommer til uttrykk. Omfang: 2000 - 2500 ord.

     

    Ny og utsatt eksamen

    Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen, det gis ny oppgavetekst med nytt tema.

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Sensorordning

    The student must have been admitted to the Master’s Degree Programme in Health Sciences and hold authorisation as a physiotherapist.