Programplaner og emneplaner - Student
TKDF1000 Tverrfaglig prosjektarbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Interdisciplinary project work
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i anvendt datateknologiBachelorstudium i drama og teaterkommunikasjonBachelorstudium i kunst og designFaglærerutdanning i design, kunst og håndverkBachelorstudium i ingeniørfag - byggBachelorstudium i ingeniørfag - dataBachelorstudium i ingeniørfag - elektronikk og informasjonsteknologiBachelorstudium i ingeniørfag - energi og miljø i byggBachelorstudium i ingeniørfag - bioteknologi og kjemiBachelorstudium i ingeniørfag - maskinBachelorstudium i informasjonsteknologiBachelorstudium i produktdesign
- Omfang
- 10 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
[Emnet går ikke høsten 2024]
Studentene skal gjennomføre et prosjekt innenfor et gitt overordnet tema. Temaet vil være inspirert av samfunnsaktuelle eller fremtidige utfordringer og vil variere fra år til år. Innenfor temaet kan studentene definere egne problemstillinger eller hente inspirasjon fra en liste med forhåndsdefinerte problemstillinger. Sluttproduktet skal være en fysisk prototype, og design skal gjøres tilgjengelig som open source i løpet av semesteret. Studentene vil tilegne seg kunnskaper innen samarbeid, prosjektarbeid, materialbruk og rapid prototyping.
Studentene vil bli inndelt i grupper på en måte som legger til rette for tverrfaglig samarbeid. Verktøy, utstyr og materialer i OsloMet Makerspace står til studentenes disposisjon. Emnet har plass til 40 studenter.
Forkunnskapskrav
Ingen utover opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse slik:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om hensiktsmessig gjennomføring av prosjektarbeid og problemløsning i gruppe
- har innsikt i produktutvikling, fra idé til prototype eller ferdig produkt
- kjenner bruksområdene til verktøyene som finnes i Makerspace
- Kunnskap om skaperbevegelsen og prinsippene rundt fri og åpen kildekode
Ferdigheter
Studenten:
- kan gjennomføre produktutvikling fra idé til prototyp for et fysisk eller digitalt produkt
- kan bruke utvalgte verktøy i Makerspace
- kan regulere egen fremdrift i prosjektgjennomføringen
- kan kommunisere egen spesialisert fagkunnskap til en tverrfaglig gruppe
Generell kompetanse
Studenten:
- har kunnskap og ferdigheter til å velge ut relevante materialer, metoder og redskaper
- kan arbeide i tverrfaglige grupper og ser sammenhenger på tvers av disipliner
- behersker metoder for utforming og gjennomføring av prosjekter
- kan formidle problemstilling, idé og produkt til andre
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisning er lagt opp som fire obligatoriske samlinger, obligatorisk veiledning, samt frivillige kurs og temaforelesninger.
Emnet innledes med en obligatorisk oppstartsamling hvor det gis praktisk informasjon, studentene blir inndelt i grupper og får tildelt prosjekt. Hver gruppe får en veileder som følger opp gruppen og hjelper i utviklingen av det ferdige produktet.Gruppene settes sammen på en måte som legger til rette for tverrfaglig samarbeid. Gjennom semesteret tilbys kurs og samlinger med relevant innhold for oppgaven. Verktøy, utstyr og materialer i OsloMet Makerspace står til gruppenes disposisjon.
Gjennom de første ukene skal studentene snevre inn prosjektbeskrivelsen og levere en liste med målbare leveranser, samt en foreslått tidslinje og eventuelle behov for ressurser/ opplæring.
I løpet av semesteret vil studentene presentere sin idé til de andre gruppene. På siste samling presenteres det ferdige produktet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:
- Obligatorisk deltagelse på samlingene. Fravær fra samlingene krever sykemelding eller forhåndsgodkjenning.
- Samtlige studenter må delta på minst tre veiledninger gjennom semesteret.
- Detaljert prosjektbeskrivelse etter mal, samt spesifisering av nødvendige ressurser
- Presentasjon av prosjektplan i samling nr. 2
- Statusrapport, inkludert endringer i prosjektbeskrivelsen, leveres før samling 3
Vurdering og eksamen
Muntlig produktpresentasjon i gruppe.
Studentene presenterer sitt endelige arbeid, inkludert sluttprodukt, offentlig og fremfor et panel bestående av representanter fra flere fagmiljø ved TKD.
Gruppen får en samlet karakter som ikke kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått.
Sensorordning
Produkt og presentasjon vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensur brukes jevnlig.