Programplaner og emneplaner - Student
TKDF1000 Interdisciplinary project work Course description
- Course name in Norwegian
- Tverrfaglig prosjektarbeid
- Study programme
-
Bachelor in Applied Computer TechnologyBachelor Programme in Drama and TheatreBachelor Programme in Art and DesignBachelor's Programme - Specialized Teacher Training in Design, Arts and CraftsBachelor's Degree Programme in Civil EngineeringBachelor's Degree Programme in Software EngineeringBachelor’s Programme in Electrical EngineeringBachelor's Degree Programme in Energy and Environment in buildingsBachelor's Degree Programme in Biotechnology and Applied ChemistryBachelor's Degree Programme in Mechanical EngineeringBachelor's Degree Programme in Information TechnologyBachelor's Degree Programme in Product Design
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Dette emnet tilbys ikke studieåret 2022/23. Studentene skal gjennomføre et prosjekt innenfor et gitt tema. Studentene skal gjennomføre et prosjekt innenfor et gitt overordnet tema. Temaet vil være inspirert av samfunnsaktuelle eller fremtidige utfordringer og kan variere fra år til år. Innenfor temaet kan studentene definere egne problemstillinger eller hente inspirasjon fra en liste med forhåndsdefinerte problemstillinger. Sluttproduktet skal være en fysisk prototyp. Studentene skal tilegne seg kunnskaper innen samarbeid, prosjektarbeid, materialbruk og rapid prototyping.
Studentene vil bli inndelt i grupper. Gruppene settes sammen på en måte som legger til rette for tverrfaglig samarbeid. Verktøy, utstyr og materialer i OsloMet Makerspace står til studentenes disposisjon.
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om samfunnsfag som skolefag og nyere samfunnsfagdidaktikk
- kjenner til undervisningspraksis i samfunnsfag i grunnskolen
- har kjennskap til sentrale kilder i faget og til kritisk vurdering av disse
- har kunnskap om internasjonal politikk og internasjonale konflikt- og samarbeidslinjer
- har innsikt i FN-systemet og arbeid med menneskerettighetsspørsmål nasjonalt og internasjonalt.
- har innsikt i historiske, politiske, geografiske og/eller kulturelle forhold i en gitt region.
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i geografi, historie og samfunnskunnskap i henhold til gjeldende læreplan og kritisk vurdere egen undervisning
- kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid og gi læringsrettede tilbakemeldinger
- kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
- kan arbeide med samfunnsverdier og holdninger i grunnskolens samfunnsfag
- kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
- kan legge til rette for opplæring om samfunnsforhold i et flerkulturelt perspektiv med vekt på menneskerettigheter og demokratiske prinsipper
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elevene
- kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
- kan forstå aktuelle samfunnsforhold i et historisk perspektiv
- kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig
- kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn
- har innsikt i barns og ungdoms forståelse av faget
Teaching and learning methods
Undervisning er lagt opp som fire obligatoriske samlinger, og obligatorisk veiledning, samt med frivillige kurs og temaforelesninger.
Emnet innledes med en obligatorisk oppstartsamling hvor det gis praktisk informasjon, studentene blir inndelt i grupper og får tildelt prosjekt. Hver gruppe får en veileder, som skal følge opp gruppen og hjelpe i utviklingen av det ferdige produktet.Gruppene settes sammen på en måte som legger til rette for tverrfaglig samarbeid. Gjennom semesteret tilbys kurs og samlinger med relevant innhold for oppgaven. Verktøy, utstyr og materialer i OsloMet Makerspace står til gruppenes disposisjon.
Gjennom de første ukene skal studentene snevre inn prosjektbeskrivelsen og levere en liste med målbare leveranser samt en foreslått tidslinje og eventuelle behov for ressurser/ opplæring.
I løpet av semesteret vil studentene presentere sin idé til hele klassen. På siste samling presenteres et ferdig produkt som beskrevet nedenfor.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:
- Obligatorisk deltagelse på 75% av samlingene samt delta på tre veiledninger med sin prosjektgruppe. Fravær fra oppstartssamlingen krever sykemelding eller forhåndsgodkjenning.
- Detaljert prosjektbeskrivelse etter mal, samt spesifisering av nødvendige ressurser
- Presentasjon av prosjektplan i samling nr. 2
- Statusrapport, inkludert endringer i prosjektbeskrivelsen, leveres før samling 3
Assessment
Muntlig produktpresentasjon i gruppe.
Studentene presenterer sitt endelige arbeid, inkludert sluttprodukt, offentlig og fremfor et panel bestående av representanter fra flere fagmiljø ved TKD.
Gruppen får en samlet karakter som ikke kan påklages.
Permitted exam materials and equipment
Alle.
Grading scale
Bestått-Ikke bestått.
Examiners
Produkt og presentasjon vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensur brukes jevnlig.
Admission requirements
Opptak til emnet kan gis til studenter med "Generell studiekompetanse".