EPN-V2

TGSP1300 Norsk tegnspråk 2A Emneplan

Engelsk emnenavn
Norwegian Sign Language 2A
Studieprogram
Tegnspråk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

This course aims to merge an understanding of human rights with social sustainability and do so through the lens of the social work profession, focusing on the critical role of rights-based professional practice within the social and political frameworks that foster trust and solidarity. It delves into the Universal Declaration of Human Rights as a foundational element for professional human rights practices, emphasising its importance in shaping the protection of fundamental human rights of citizens.

Key topics include child protection, children's rights, extremism, social exclusion, and the obligations of nation-states towards human rights from the perspective of varying state models, from minimalist to comprehensive welfare states, with a focus on the Nordic model's commitment to human rights. The course also addresses the dual nature of rights—negative and positive—and their impact on individual liberty and solidarity. Through this academic journey, students will critically evaluate the normative biases in human rights practices within professional social work, enhancing their understanding of professional decision-making and encouraging a reflective approach to social work informed by the social, cultural, and political dimensions of solidarity and rights. By the end, participants will grasp the essential role of rights-based social work and social policy in reinforcing social sustainability and political stability. Language if instruction is English.

Forkunnskapskrav

Eksamen er en mappeeksamen som består av:

  • Individuell fagtekst der studenten velger et tema for pedagogisk arbeid med bærekraftig utvikling i barnehagen, omfang 3000 ord +/- 10%
  • Individuelt refleksjonsnotat fra praktisk gruppeprosjekt i barnehagen, omfang 1500 ord +/- 10%
  • Individuelt refleksjonsnotat fra individuelt praktisk-estetisk prosjekt, omfang 1500 ord +/- 10%

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen leveres en bearbeidet versjon av de tre oppgavene i mappen. Ved senere forsøk leveres ny mappe med nye oppgaver.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) heltid ellerhttp://www.hioa.no/Studier-og-kurs/Skikkethetsvurdering for nærmere informasjon.

Læringsutbytte

Knowledge

Upon completing this course, students will possess:

  • A deep understanding of the interplay between human rights and social sustainability, particularly through the lens of social work within social and political orders.
  • Comprehensive knowledge of the Universal Declaration of Human Rights and its significance in shaping fundamental human rights protections.
  • Insight into how social, cultural, and political dimensions of solidarity and rights influence rights-based social work practices.
  • An understanding of the roles of child protection, children's rights, extremism, social exclusion, and nation-states' obligations toward human rights across different state models, with a focus on the Nordic welfare state's approach.

Skills

Students will be able to:

  • Critically analyze and assess the sustainability of social orders and the extent to which public service practices contribute to solidarity and trust.
  • Evaluate the effectiveness of social work practices in upholding human rights and fostering sustainable intersubjective trust.
  • Design rights-based practices in social work that align with various approaches to sustainability.
  • Discuss and compare the implementation of human rights principles across different countries, considering normative and constitutional constraints within the democratic rule of law.

General Competence

Students will:

  • Develop a critical understanding of the role of trust and solidarity in sustaining social and political orders.
  • Engage in informed discussions on sustainable social work practices and the integration of human rights perspectives in social work research and policy development.

Innhold

Studentene fortsetter å utvikle et grunnleggende vokabular og øker samtalekompetansen sin. Utdyping av språkferdigheter, både gjennom monolog og dialoger. Økt kompetanse rundt tegnspråkets utvikling, i tillegg til samfunnsutviklingen og hvordan ulike syn gjennom tidene har satt sitt preg på tegnspråket. Emnets undervisningsprogresjon er lagt opp til å følge felles europeisk referanseramme for språk (CEFR).

Arbeids- og undervisningsformer

Gradert karakter på mappen A-F.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

No coursework requirements or obligatory activities

Vurdering og eksamen

Innholdet i fordypningen består av følgende fire hovedtema :

1. Natur og økologi

  • økologi
  • biologisk mangfold
  • ulike naturmiljøer
  • natursyn

2. Ressurs- og materialbruk

  • materialforståelse og håndverkstradisjoner
  • kreativt gjenbruk
  • kunst i natur og natur i kunst

3. Demokrati og rettferdig fordeling

  • global forståelse
  • solidaritet og rettferdig fordeling
  • barns rettigheter og medvirkning
  • interessemotsetninger og konflikthåndtering

4. Ledelse og veiledning

  • pedagogisk ledelse
  • pedagogiske tilnærminger til bærekraftig utvikling
  • veiledning i faglige prosesser av personale i barnehagen

Hjelpemidler ved eksamen

No aids are permitted

Vurderingsuttrykk

A grade scale A-F.

Sensorordning

Det benyttes to sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.