EPN-V2

TEKLO6100 Teknologiledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Technology Management
Studieprogram
Teknologiledelse
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Emnet teknologiledelse som videreutdanning har til hensikt å styrke kandidatenes evne til å bidra til å lede verdiskaping i organisasjoner. Dette er et emne som skal gi en innføring i sentrale temaer for å kunne forstå verdiskaping, drift av og utfordringer i organisasjoner. Hensikten er at kandidatene skal oppnå praktisk og grunnleggende forståelse av hvordan organisasjoner fungerer i en digital tidsalder preget av usikkerhet og uforutsigbarheter. Nøkkeltema er blant annet digitale teknologier, ledelse, strategi og entreprenørskap.

Forkunnskapskrav

Ingen utover opptakskrav

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i form av som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

 

Kunnskap

Kandidaten kan:

  • forstå hvordan organisasjoner fungerer og skaper verdier i en digital tidsalder
  • gjøre rede for sentrale prinsipper for strategi, ledelse og organisering
  • forklare sentrale begreper knyttet til digitalt lederskap, innovasjon og entreprenørskap
  • reflektere over eget lederskap og hvordan dette kan utvikles
  • ha kjennskap til muligheter og utfordringer knyttet til det å starte en egen bedrift eller omstille en eksisterende virksomhet

 

Ferdigheter

Kandidaten kan:

  • gi råd om strategi, innovasjon, ledelse, organisering, og bruk av digitale virkemidler for å oppnå ønskede og strategiske mål i prosjekter og mindre bedrifter
  • være bevisst en bedrifts etiske utfordringer og samfunnsansvar

 

Generell kompetanse

Kandidaten kan:

  • bidra til å utvikle eller omstille en virksomhet
  • se en tverrfaglig sammenheng på tvers av en organisasjon

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet tilbys heldigitalt fra OsloMet med grunnlag i praktiske eksempler i podcastene til Lørn.Tech. Undervisningen gjennomføres av fagpersoner fra OsloMet og av gjesteforelesere i Digital Norways og Lørns store nettverk av eksperter og ledere. Dette gjennomføres som korte 1-times webinarer basert på podcaster fra lørn.tech og i gruppeøkter, samt gjennom idividuelt arbeid. Siden materialet er tilgjengelig digitalt, er hensikten at arbeidet kan gjøres fleksibelt og i kombinasjon med jobbsøking eller jobb.

Det vil bli gitt oppgaver som knyttes til teori og de praktiske historiene i podcastene. Egen refleksjon - digitalt sammen med andre medstudentene - vil være en sentral arbeidsmetode. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen

Vurdering og eksamen

Prosjektoppgave som kan gjøres i grupper på 1-3 personer.

Flere enn tre kan ikke skrive sammen. Nærmere retningslinjer vil bli gitt når emnet starter.

Eksamensresultatet kan påklages

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Vurderingsuttrykk

Bestått/Ikke bestått

Sensorordning

To interne sensorer

Opptakskrav

Arbeidsledige og permitterte samt arbeidstakere i jobb

 

Generell studiekompetanse eller realkompetanse. For opptak vises det til forskrift om opptak ved OsloMet - storbyuniversitetet. 

Ved vurdering av realkompetanse gjelder Retningslinjer for opptak på grunnlag av realkompetanse ved OsloMet - storbyuniversitetet.