EPN-V2

TEKFO1000 Teknologiforståelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Understanding technology
Studieprogram
Teknologiforståelse
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Digital kompetanse en nøkkelfaktor for å sikre kandidaters attraktivitet på arbeidsmarkedet. Dette emnet vil gi en grunnleggende forståelse av vår digitale verden. Det vil gi oversikt over hvordan teknologi påvirker våre liv og vårt arbeid, samt våre sosiale strukturer, arbeidsmønstre og individuelle preferanser, som igjen bidrar til å forme teknologi. Sosiale medier, digitale styringsformer, automatisering gjennom kunstig intelligens og e-helse er noen eksempler på hvordan teknologi har endret vår hverdag de siste tiårene. I dette emnet vil kandidatene tilegne seg grunnleggende kunnskap som er nødvendig for å utnytte teknologiens potensial, lære å vurdere teknologiens begrensninger og potensielt skadelige konsekvenser for arbeidsliv og samfunn, samt lære å håndtere sosiale, etiske og moralske problemstillinger som melder seg når teknologien blir mer kompleks og tettere integrert i måten samfunnet og bedrifter fungerer på.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter fullført emne vil kandidaten ha kunnskap om:

  • hvilken rolle teknologisk innovasjon har når det gjelder konsum, økonomisk vekst, bærekraftig utvikling, helse og velferd
  • hva det vil si å være en digital borger og hva digitale rettigheter og digitalt ansvar innebærer i et lokalt, nasjonalt og globalt perspektiv, med tanke på juridiske krav og yrkesetikk generelt og innenfor sin egen profesjon
  • grunnleggende informasjonssikkerhet, inkludert forholdsregler som sørger for sikkerhet og personvern for pasienter, klienter, kunder og andre teknologibrukere og interessenter
  • de demokratiske prinsippene bak digital inkludering og universell design, både generelt og med tanke på fremtidig yrkespraksis
  • grunnleggende idéer bak algoritmer og hvordan deres anvendelse kan begrense og legge til rette for arbeidsprosesser og andre funksjoner i dagliglivet
  • hvilken rolle teknologi har i sitt arbeidsfelt.

Ferdigheter

Etter fullført emne vil kandidaten kunne:

  • peke på teknologiske trender som er relevante for sin yrkespraksis og sine klienter eller kunder og planlegge tilpasning til disse trendene
  • vurdere, diskutere og legge frem en strukturert argumentasjon for teknologiske og samfunnsmessige sider ved en sak innen et utvalgt felt
  • diskutere og presentere en oversikt over etiske utfordringer i skjæringsfeltet mellom teknologi og samfunn, inkludert temaer knyttet til integrasjon, deltakelse og multikulturalisme
  • gjenkjenne, respondere på og begrense negative konsekvenser av uetisk og skadelig atferd på internett
  • vurdere muligheter og utfordringer ved teknologiske løsninger som blir brukt i sitt yrke og legge disse frem på en strukturert måte
  • innhente informasjon på en effektiv måte fra forskjellige kilder på internett og kritisk vurdere disse kildenes kvalitet og troverdighet.

Generell kompetanse

Etter fullført emne vil kandidaten kunne:

  • være en nyttig bidragsyter til utforming, planlegging, tilegnelse og implementering av ny teknologi
  • være en positiv endringsagent innen sitt eget arbeidsfelt når det gjelder realisering av teknologisk potensial for individer enkeltpersoner, selskaper, organisasjoner og offentlig sektor
  • delta i innovasjonsprosesser som dreier seg om ny teknologi og teknologi som er i emning, utvikle ferdigheter i å forutse og tilpasse seg teknologisk endring, reflektere over menneskerettslige, juridiske og etiske konsekvenser av disse prosessene
  • engasjere seg aktivt i samfunnsmessige, etiske og moralske sider ved utvikling og implementering av teknologi
  • reflektere over teknologibruk både innen sitt eget felt og med et tverrfaglig perspektiv
  • kommunisere begreper og modeller angående teknologibruk på en strukturert måte, både muntlig og skriftlig.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet inngår i studieprogrammet for kompletterende lærerutdanning, og er beregnet på studenter som har fått innvilget opptak på dette programmet. Studenter må ha bestått minimum 10 studiepoeng fra emne 1 eller 2 og dokumentere norsk språk på B2-nivå, skriftlig og muntlig, fra Kompetanse Norge sin norskprøve.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ulike vurderingsformer og sammenhengen mellom vurdering og læring.
  • har kunnskap om tilpasset opplæring, inkludering og opplæring av elever med ulike behov og forutsetninger, da spesielt elever med flerspråklig bakgrunn og spesielle behov.
  • har kunnskap om spesialundervisning, spesialpedagogisk praksis og sentrale styringsdokumenter knyttet til elevers rettigheter og skolens plikter i møte med spesielle behov.
  • har kunnskap om hvordan konflikter og mobbing kan forebygges og håndteres
  • har kunnskap om sosialisering og sosialiseringsprosesser og identitetsutvikling i barne- og ungdomsårene.
  • har kunnskap om flerspråklig utvikling, om hvordan elevenes språklige erfaringer har innvirkning på læringsprosesser og om betydningen av å trekke inn elevenes språklige ressurser i undervisningen

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre tilpasset undervisning i det mangfoldige klasserommet og ha en kultursensitiv tilnærming til håndtering av ulike tradisjoner, verdier, kulturelle og religiøse praksiser med utgangspunkt i overordnede perspektiver slik de fremkommer i sentrale styringsdokumenter for skolen.
  • kan bruke ulike vurderingsformer og se sammenhengen mellom vurdering og læring
  • kan planlegge og igangsette tiltak som kan forebygge mobbing og konflikter.
  • kan bruke observasjon og intervju som metoder i pedagogisk arbeid i skolen
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingssamtaler og foreldresamtaler
  • kan gi klare, detaljerte beskrivelser og presentasjoner av komplekse emner, utdype og videreutvikle viktige momenter, argumentere overbevisende for et standpunkt og gi adekvate tilsvar til komplekse motargumenter
  • kan delta i ulike typer meningsutvekslinger på en språklige passende måte uten at språket setter noen begrensninger for kommunikasjonen og fremme dialog, gjensidig toleranse og respekt i læringsfellesskap preget av språklig og kulturelt mangfold

Generell kompetanse

Studenten

  • har en kultursensitiv tilnærming til håndtering av ulike tradisjoner, verdier, kulturelle og religiøse praksiser med utgangspunkt i overordnede perspektiver slik de fremkommer i sentrale styringsdokumenter for skolen.
  • kan analysere og håndtere ulike former for mangfold med utgangspunkt i overordnede perspektiver slik de fremkommer i sentrale styringsdokumenter for skolen.
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingssamtaler og foreldresamtaler
  • kan synliggjøre kulturelt og språklig mangfold i norsk skole
  • har videreutviklet forståelse for den rollen språk og kommunikasjon har i profesjons- og utdanningssammenheng

Vurdering og eksamen

Ingen ut over opptakskrav.

Hjelpemidler ved eksamen

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge and skills:

Knowledge

The student 

  • can describe and explain factors that affect disease, health and quality of life in groups or the population as a whole
  • can describe the epidemiological and demographical foundation for public health work
  • can describe social inequality in relation to health, and is familiar with the national and global consequences of inequality
  • can describe the purpose, organisation and coordination of health and social care services
  • is familiar with relevant laws and regulations relating to the health and social care services
  • can describe the relationship between work, education, social participation, inclusion and the experience of health
  • can describe the goals for sustainable development and their significance for public health

Skills

The student can

  • reflect on ethical challenges related to public health work that aims to change behaviours
  • find, assess and refer to health promoting and preventive strategies, organisation and measures in light of the goals for sustainable development
  • reflect on how and why the status of Sami as indigenous peoples affects the development of the health and social care services

Vurderingsuttrykk

Individuell muntlig eksamen, om lag 20 minutters varighet. Studenter trekker tema fra emneplanen 48 timer før eksamen og utvikler en problemstilling på bakgrunn av temaet. Studentene har 10 minutter til rådighet til å belyse sin problemstilling. Presentasjonen danner utgangspunktet for påfølgende samtale mellom student og eksaminator.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen fremgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Sensorordning

Alle hjelpemidler er tillatt i forberedelsestiden.

Opptakskrav

Det benyttes gradert karakterskala med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.