EPN-V2

TEK2800 Teknologiledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Technology Management
Studieprogram
Bachelorstudium i anvendt datateknologi
Bachelorstudium i ingeniørfag - bygg
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Bachelorstudium i ingeniørfag - elektro
Bachelorstudium i ingeniørfag - energi og miljø i bygg
Bachelorstudium i ingeniørfag - bioteknologi og kjemi
Bachelorstudium i ingeniørfag - maskin
Bachelorstudium i informasjonsteknologi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Emnet teknologiledelse har til hensikt å styrke studentenes evne til å bidra til å lede verdiskaping i organisasjoner. Dette er et introduksjonskurs som skal gi en innføring i sentrale temaer for å kunne forstå verdiskaping, drift av og utfordringer i organisasjoner. Hensikten er at studentene skal oppnå en grunnleggende forståelse for hva en bedrift er og hvordan den fungerer. Nøkkeltema som vil bli behandlet er ledelse, strategi, økonomi, organisasjon og entreprenørskap.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten kan:

  • forstå hvordan organisasjoner skaper verdier
  • gjøre rede for sentrale prinsipper for ledelse og organisering
  • forklare og forstå bedriftsøkonomiens hovedelementer
  • gjennomføre grunnleggende tolkning og analyse av regnskap og budsjetter
  • forklare sentrale begreper knyttet til innovasjon og entreprenørskap
  • ha kjennskap til muligheter og utfordringer knyttet til det å starte en egen bedrift
  • ha kjennskap til grunnleggende elementer for å forstå omgivelser og marked

Ferdigheter

Studenten kan:

  • sette seg inn i og forstå hvordan en bedrift fungerer
  • foreta lønnsomhetsvurderinger og vurdere økonomisk risiko
  • utarbeide en forretnings- eller prosjektplan
  • være bevisst en bedrifts etiske utfordringer og samfunnsansvar

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • orientere seg i en bedrift og i arbeidslivet
  • foreta økonomiske, etiske og samfunnsmessige hensyn
  • se en tverrfaglig sammenheng på tvers av en organisasjon

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, prosjektarbeid (individuell eller i gruppe [maksimalt fire studenter]), veiledning, presentasjoner, oppgaveøvinger.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav vår 2021, pga. Covid-19:

Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

To obligatoriske arbeider:

    • To skriftlige innleveringer, der hver innlevering har deloppgaver

Frivillig arbeidskrav: En presentasjon av forretningsidé med tilhørende skriftlig arbeid

Arbeidskrav tidligere:

Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Tre obligatoriske arbeider:

    • To skriftlige innleveringer, der hver innlevering har deloppgaver
    • En presentasjon av forretningsidé med tilhørende skriftlig arbeid

Vurdering og eksamen

Eksamen vår 2021, pga. Covid-19:

  1. Skriftlig semesteroppgave på 15 sider (+/- 10%), pluss vedlegg og budsjett. Semesteroppgaven leveres individuelt eller i gruppe på inntil 5 studenter (teller 40%)
  2. Individuell skriftlig hjemmeeksamen på 1,5 time (teller 60%)

Begge deler av eksamen (semesteroppgave og individuell skriftlig eksamen) må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emne.

Eksamensresultat kan påklages.

Konteeksamen arrangeres kun i tilknytning til vårens eksamen.

[Eksamen tidligere]:

  1. Skriftlig semesteroppgave på 20 sider (+/- 10%), pluss vedlegg og budsjett. Semesteroppgaven leveres individuelt eller i gruppe på inntil 5 studenter (teller 40%)
  2. Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer (teller 60%)

Begge deler av eksamen (semesteroppgave og individuell skriftlig eksamen) må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emne.

Eksamensresultat kan påklages.

Konteeksamen arrangeres kun i tilknytning til vårens eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Studentene skal tilegne seg kunnskap om grunnleggende programmering. Videre skal studentene innøve bruk av grunnleggende algoritmer ved programutvikling og tilegne seg ferdigheter i feilretting.

Vurderingsuttrykk

Ingen ut over opptakskrav.

Sensorordning

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • gjøre rede for programmers oppbygging og struktur
  • forklare prinsippene ved programmeringsstrukturer som valgsetninger, løkker og arrays
  • gjøre rede for webarkitektur inkludert Apache server
  • gjøre rede for grunnleggende objekt orienterte strukturer

Ferdigheter

Studenten kan

  • utvikle, teste og feilsøke programmer kjørende i nettleser uten persistente data
  • utvikle, teste og feilsøke programmer som lager data på flate filer
  • sette programkoden sammen med HTML og CSS for å utvikle gode brukergrensesnitt
  • bruke innebygde funksjoner i PHP i egendefinerte programmer

Generell kompetanse

Studenten kan

  • utvikle programmer som kan inngå som deler av større webapplikasjoner
  • forstå grunnleggende programutvikling i PHP for å kunne anvende dette i mer kompleks webprogrammering

Emneoverlapp

Forelesninger og veiledningstimer. Studentene vil arbeide individuelt.