Programplaner og emneplaner - Student
TEK2800 Teknologiledelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Technology Management
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i anvendt datateknologiBachelorstudium i ingeniørfag - byggBachelorstudium i ingeniørfag - dataBachelorstudium i ingeniørfag - elektroBachelorstudium i ingeniørfag - energi og miljø i byggBachelorstudium i ingeniørfag - bioteknologi og kjemiBachelorstudium i ingeniørfag - maskinBachelorstudium i informasjonsteknologi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet teknologiledelse har til hensikt å styrke studentenes evne til å bidra til å lede verdiskaping i organisasjoner. Dette er et introduksjonskurs som skal gi en innføring i sentrale temaer for å kunne forstå verdiskaping, drift av og utfordringer i organisasjoner. Hensikten er at studentene skal oppnå en grunnleggende forståelse for hva en bedrift er og hvordan den fungerer. Nøkkeltema som vil bli behandlet er ledelse, strategi, økonomi, organisasjon og entreprenørskap.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten kan:
- forstå hvordan organisasjoner skaper verdier
- gjøre rede for sentrale prinsipper for ledelse og organisering
- forklare og forstå bedriftsøkonomiens hovedelementer
- gjennomføre grunnleggende tolkning og analyse av regnskap og budsjetter
- forklare sentrale begreper knyttet til innovasjon og entreprenørskap
- ha kjennskap til muligheter og utfordringer knyttet til det å starte en egen bedrift
- ha kjennskap til grunnleggende elementer for å forstå omgivelser og marked
Ferdigheter
Studenten kan:
- sette seg inn i og forstå hvordan en bedrift fungerer
- foreta lønnsomhetsvurderinger og vurdere økonomisk risiko
- utarbeide en forretnings- eller prosjektplan
- være bevisst en bedrifts etiske utfordringer og samfunnsansvar
Generell kompetanse
Studenten kan:
- orientere seg i en bedrift og i arbeidslivet
- foreta økonomiske, etiske og samfunnsmessige hensyn
- se en tverrfaglig sammenheng på tvers av en organisasjon
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, prosjektarbeid (individuell eller i gruppe [maksimalt fire studenter]), veiledning, presentasjoner, oppgaveøvinger.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav vår 2021, pga. Covid-19:
Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
To obligatoriske arbeider:
-
- To skriftlige innleveringer, der hver innlevering har deloppgaver
Frivillig arbeidskrav: En presentasjon av forretningsidé med tilhørende skriftlig arbeid
Arbeidskrav tidligere:
Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
-
Tre obligatoriske arbeider:
- To skriftlige innleveringer, der hver innlevering har deloppgaver
- En presentasjon av forretningsidé med tilhørende skriftlig arbeid
Vurdering og eksamen
Eksamen vår 2021, pga. Covid-19:
- Skriftlig semesteroppgave på 15 sider (+/- 10%), pluss vedlegg og budsjett. Semesteroppgaven leveres individuelt eller i gruppe på inntil 5 studenter (teller 40%)
- Individuell skriftlig hjemmeeksamen på 1,5 time (teller 60%)
Begge deler av eksamen (semesteroppgave og individuell skriftlig eksamen) må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emne.
Eksamensresultat kan påklages.
Konteeksamen arrangeres kun i tilknytning til vårens eksamen.
[Eksamen tidligere]:
- Skriftlig semesteroppgave på 20 sider (+/- 10%), pluss vedlegg og budsjett. Semesteroppgaven leveres individuelt eller i gruppe på inntil 5 studenter (teller 40%)
- Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer (teller 60%)
Begge deler av eksamen (semesteroppgave og individuell skriftlig eksamen) må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emne.
Eksamensresultat kan påklages.
Konteeksamen arrangeres kun i tilknytning til vårens eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Studentene skal tilegne seg kunnskap om grunnleggende programmering. Videre skal studentene innøve bruk av grunnleggende algoritmer ved programutvikling og tilegne seg ferdigheter i feilretting.
Vurderingsuttrykk
Ingen ut over opptakskrav.
Sensorordning
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for programmers oppbygging og struktur
- forklare prinsippene ved programmeringsstrukturer som valgsetninger, løkker og arrays
- gjøre rede for webarkitektur inkludert Apache server
- gjøre rede for grunnleggende objekt orienterte strukturer
Ferdigheter
Studenten kan
- utvikle, teste og feilsøke programmer kjørende i nettleser uten persistente data
- utvikle, teste og feilsøke programmer som lager data på flate filer
- sette programkoden sammen med HTML og CSS for å utvikle gode brukergrensesnitt
- bruke innebygde funksjoner i PHP i egendefinerte programmer
Generell kompetanse
Studenten kan
- utvikle programmer som kan inngå som deler av større webapplikasjoner
- forstå grunnleggende programutvikling i PHP for å kunne anvende dette i mer kompleks webprogrammering
Emneoverlapp
Forelesninger og veiledningstimer. Studentene vil arbeide individuelt.