Programplaner og emneplaner - Student
BVV3050 Barnevern, medier og offentlighet, valgemne Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Child protection, media and public sphere
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevernBachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Det blir nytta gradert karakterskala frå A til E for bestått og F for ikkje bestått.
Forkunnskapskrav
Det blir nytta to interne sensorar. I tillegg blir det nytta ekstern tilsynssensor kvart tredje år, etter retningslinjer for oppnemning og bruk av sensorar ved OsloMet.
Læringsutbytte
Sjå programplanen.
Arbeids- og undervisningsformer
I emne 1 er hovudområda grunnleggande skrive- og leseopplæring, språket som system og mogelegheit. Sentrale emne er barns språkutvikling, ordforråds- og omgrepslæring, grammatikken i bruk og andrespråklæring. I tillegg lærer studenten om praktisk arbeid med lyrikk i skolen og får auka kompetanse i å vurdere elevtekstar og elevars skriveutvikling. I undervisninga vil det bli lagt vekt på å utvikle kunnskap og ferdigheiter som rustar å bruke kreative og utforskande arbeidsmåtar i norskfaget. Dette blir vidareutvikla og utdjupa i emne 2. Kunnskap om og praktisk bruk av digitale arbeidsmåter i begynnaropplæringa blir òg vektlagt.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurdering og eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ungdom, identitet og danning
- har kunnskap om mangfold og kjønnsperspektiv i skolen
- har kunnskap om faktorer som hemmer og fremmer relasjoner
Ferdigheter
Studenten
- kan legge til rette for motivasjon og mestring hos elever, spesielt på individnivå
- har grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i møte med elever
- kan analysere, vurdere og videreutvikle egen relasjonskompetanse i møte med elever
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere ulike etiske utfordringer i møte med elever
- kan bidra til utvikling av et godt læringsmiljø blant kollegaer og elever
- kan anvende relevant nasjonal og internasjonal forskning som grunnlag for egen utvikling og møter med elever
Hjelpemidler ved eksamen
Studiet er et samlingsbasert deltidsstudium. Mellom samlingene skal studentene gjennomføre studieoppgaver på egen arbeidsplass.
Studiet forutsetter at studentene er aktive deltakere på samlinger og at de bidrar med refleksjon og erfaringer i det læringsfellesskapet klassen utgjør. Undervisningsmetodene inkluderer introduksjon av faglige temaer, dialog, gruppeoppgaver, erfaringsdeling, bruk av digitale verktøy og litteraturstudier.
Det legges vekt på at innholdet og arbeidsformene skal være praksisnære og praksisrelevante. Mellom samlingene skal studenten gjennomføre arbeidskrav på egen arbeidsplass. Arbeidskravene skal bidra til kompetanseheving, utvikling av studentenes evne til egenvurdering og tilrettelegging av samtaler med elever.
Vurderingsuttrykk
Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, samt sikre at studenten er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan avlegges.
Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 prosent tilstedeværelse. Fravær ut over 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.
Arbeidskrav
- Studentene skal utforme egne utviklingsmål knyttet til relasjonskompetanse og lage en plan for hvordan de skal arbeide med dette gjennom studieperioden. Dette dokumenteres ved en individuell videologg på 3-5 minutter
- I grupper på 3-5 studenter skal studentene dele erfaringer fra eget arbeid med relasjonskompetanse og drøfte ny innsikt og oppdagelser som kan være nyttige å dele med kollegaer på egen arbeidsplass. Deretter skal de presentere relevante erfaringer, ny innsikt og oppdagelser for kollegaer på egen arbeidsplass.
Arbeidskravet dokumenteres ved en digital presentasjon. Omfang avtales med faglærer.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Sensorordning
Prosjekteksamen i gruppe på to til fire studenter.
I eksamensbesvarelsen skal studentene i grupper på to til fire studenter drøfte erfaringer av arbeidet med utviklingsmålene i lys av teori og studiets læringsutbytte. Besvarelsen leveres som en multimodal presentasjon som skal inneholde minst to av følgende elementer: video/bilde/tekst/ppt/lyd. Ved bruk av for eksempel video og tekst, eller digital historiefortelling, skal omfanget være 10 til 15 minutter.
Ny og utsatt eksamen
Til ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av oppgaven.