Programplaner og emneplaner - Student
TEGN3900 Bachelor’s Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Bacheloroppgaven
- Study programme
-
Norwegian Sign Language
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- drøfte rollen til de ulike aktørene i den akuttmedisinske kjeden (inkludert pasient og innringer)
- drøfte samvirke mellom medisinsk nødmeldetjeneste og med de ulike nødetatene (politi og brann)
- beskrive den medisinske nødmeldetjenestens rolle ved større hendelser
- kritisk vurdere den medisinske nødmeldetjenestens bidrag til prehospital håndtering av tidskritiske tilstander
- drøfte hvilke hensyn medisinsk nødmeldetjeneste må ta ved håndtering av sårbare pasientgrupper (barn, eldre, gravide, pasienter med psykiske lidelser og rusproblematikk)
- gjøre rede for lover, forskrifter og rundskriv som regulerer den medisinske nødmeldetjenesten og prehospitalt arbeid
Ferdigheter
Studenten kan
- tematisere og analysere medisinsk nødmeldetjeneste sin rolle i den akuttmedisinske kjeden
- analysere systemfaglige problemstillinger knyttet til sårbare pasientgrupper
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere kritisk om hvordan medisinsk nødmeldetjeneste påvirker prehospitale pasientforløp
- bidra til pasientsikkerhet, koordinering og kontinuitet på tvers av akuttmedisinske tjenester og sektorer i hele pasientforløpet
Required preliminary courses
Emnet har ikke forkunnskapskrav, men studiet har generelle progresjonsregler. Se programplan.
Learning outcomes
Arbeids- og undervisningsformene omfatter digitale forelesninger, webseminarer, digitalt gruppearbeid og selvstudier.
Observasjonspraksis
Deler av undervisningen er organisert som 2 dagers observasjonspraksis. Studenter med erfaring fra Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK) skal ha praksis ved Legevaktsentral (LVS), og studenter med erfaring fra Legevaktsentral (LVS) skal ha praksis ved Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK).
Content
Emnet gir en innføring i vitenskapsteori og forskningsmetode. Det blir gitt kurs i akademisk skriving, litteratursøk og spissing av problemstillinger, samt gjennomgått ulike forskningsmetoder. Studentene skal skrive sin egen bacheloroppgave, og får veiledning på denne.
Studentene kan velge å skrive en teoretisk oppgave, en empirisk oppgave eller en kombinasjon. En teoretisk oppgave tar utgangspunkt i analyser og drøftinger i aktuelle forskningsarbeider innen et område og oppsummerer og sammenlikner. En empirisk oppgave bygger på ny informasjon som studenten selv samler inn eller bygger videre på analyse av materiale som andre har samlet inn.
I oppgaver som bruker materiale studenten selv samler inn, er det et krav at dette innhentes slik at meldeplikten til Norsk senter for forskningsdata (NSD) ikke utløses. Hvis elever under myndighetsalder deltar i undersøkelsen, skal foresatte gi samtykke. Gjennom oppgaven skal studenten dokumentere kjennskap til aktuell forskning på det området som studenten skriver om. Studenten skal bruke teori og annet fagstoff som grunnlag for å undersøke problemstillingen. I metodedelen skal framgangsmåter dokumenteres slik at det er mulig å se hvordan studenten har innhentet og brukt materialet, og hvordan han eller hun har kommet fram til resultatene. Resultatene skal drøftes ut fra alminnelige vitenskapelige krav til pålitelighet og gyldighet.
Teaching and learning methods
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- 80 % tilstedeværelse på oppstartsseminar og webseminar.
- 90 % tilstedeværelse på observasjonspraksis
- individuelt refleksjonsnotat basert på observasjonspraksis
- 2 fagnotat i gruppe på 3-6 studenter, á 1000 ord (+/-10 %). Fagnotatene presenteres på webseminarene med tilbakemelding fra lærer og medstudenter
Course requirements
Skriftlig prosjektoppgave i gruppe på 3-6 studenter. Omfang: 3000 ord (+/- 10 prosent). Studentene arbeider med prosjektoppgaven gjennom hele semesteret.
Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått), har gruppen anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
Assessment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Bacheloroppgaven vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sammendraget på norsk tegnspråk vurderes som godkjent/ikke godkjent, men et godkjent sammendrag inngår ikke i beregningen av bokstavkarakteren. Ved ikke godkjent sammendrag, gis oppgaven karakter F.
Examiners
Alle besvarelser vurderes av én sensor. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.