EPN-V2

TEGN3230 Voksnes læring og flerspråklighet Emneplan

Engelsk emnenavn
Adult Education and Plurilingualism
Studieprogram
Norsk tegnspråk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Voksnes læring og flerspråklighet er det tredje emnet for studenter som velger didaktikk fordypning i BA i norsk tegnspråk og går i vårsemesteret i tredje studieår. Emnet kan også tas av andre studenter. Emnet er som de foregående emnene i fordypningen preget av tverrfaglighet og av en tett kopling av teori og empiri. Perspektivene på voksnes læring er integrert i en bred tilnærming med vekt på et globalt, moderne og mangespråklig kunnskapssamfunn. En grunnleggende erkjennelse i studiet er at læringsarbeid og læringsprosesser vil bære preg av kulturelt (super-)mangfold og innlærernes flerspråklighet og transspråkingspraksis. Med dette som utgangspunkt er det et mål å utvikle kompetanse for en allsidig pedagogisk praksis i arbeidet med voksne i et flerkulturelt og mangespråklig samfunns- og arbeidsliv.

Emnet prioriterer en caseorientert tilnærming. En slik tilnærmingsmåte skal stimulere studentene til å utvikle handlingsalternativer som er hensiktsmessige i egen (fremtidig) profesjonsvirksomhet.

Emneplan ble godkjent av utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.

Forkunnskapskrav

Emnet har ikke forkunnskapskrav, men studiet har generelle progresjonsregler. Se programplan.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har fordypet kunnskap om (super-)mangfold og kompleksiteten i de utfordringene som stilles til voksne lærende i et moderne flerkulturelt og mangespråklig samfunns- og arbeidsliv 
  • har inngående kunnskap om kulturelle forskjeller med hensyn til pedagogisk atferd, læringsarenaer, læringsstiler og læremidler

Ferdigheter

Studenten

  • mestrer bruken av sentrale begreper og teorier som tilhører studieområdet 
  • kan bruke de faglige ressursene i studiet til å reflektere over praksis 
  • kan reflektere rundt pedagogiske og institusjonelle praksiser i organisasjoner på basis av en kultursensitiv tilnærming til slike praksiser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan relatere fagteori og begreper til egen yrkespraksis eller samfunnsengasjement
  • kan utveksle faglige synspunkter og erfaringer med andre  
  • kan vurdere og redegjøre for problemstillinger i fagfeltet
  • viser god innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger

Innhold

Individuell hjemmeeksamen på 3 timer.

Eksamensresultat kan påklages.

Ved eventuell ny og utsatt eksamen vil muntlig eksamensform bli benyttet. Ved bruk av muntlig eksamensform kan eksamensresultat ikke påklages.

Arbeids- og undervisningsformer

Voksnes læring og flerspråklighet er det tredje av tre emner for studentene som ønsker å fordype seg i voksnes læring av tegnspråk som andrespråk. Emnet kan også tas av studenter som ikke behersker norsk tegnspråk. Alle tre emnene sees i sammenheng og vil i stor grad bygge på hverandre. Undervisningen baserer seg på variert metodebruk, med stor egenaktivitet fra studentenes side. I undervisningen inngår forelesninger og diskusjonsgrupper og deltakelse i både synkrone og asynkrone digitale fora.

Arbeidet med praktiske eksempler vil stå sentralt, både i undervisningen og i refleksjonstekstene. Eksemplene vil i vesentlig grad være relatert til konkrete opplærings- og praksisfelter, men også til relevante erfaringer i eget liv. Det er et mål å bruke eksempler og erfaringer med bred relevans slik at tverrfaglig samarbeid stimuleres når det arbeides med eksempler eller case.

Læringsressurser

Læringsressursene i studiet er en kombinasjon av faglig lesestoff, forelesninger, gruppesamtaler (inkludert elektronisk fagforum), egenproduserte notater og veiledning. Disse faglige ressursene skal til sammen danne et allsidig ressursgrunnlag for studentens individuelle læringsprosesser.

Forelesningene er ikke ment å skulle "dekke" pensum, men er supplementer og komplementer til de øvrige læringsressursene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emnet skal gi grunnlag for forståelse og vurderingsevne når det gjelder estetikk, stil og arkitektur i vårt bebygde miljø, og den historiske utvikling fra Grekerne fram til vår tid. Emnet skal utvikle studentenes innsikt i begrepet byggeskikk og tilpassing av nye bygninger og byggetiltak til sine omgivelser. Det skal også gi studentene kunnskap om den konstruktive delen av arkitekturhistorien.

Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.

Vurdering og eksamen

Ingen forkunnskapskrav.

Hjelpemidler ved eksamen

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om den historiske utvikling av bygningsarkitekturen i Norge og Europa, og har lært å identifisere de viktigste stilarter i arkitekturen
  • har kunnskap om den konstruktive delen av arkitekturhistorien
  • har kunnskap om hovedtrekkene og forskjellene i den tradisjonelle lokale byggeskikk i Norge
  • har kunnskap om den historiske utvikling i byplanlegging og utforming av gatenett og uterom i det bebygde miljø
  • har kunnskap om hvordan miljøhensyn og ønsket om en bærekraftig utvikling kan kobles til byggeskikkbegrepet, for å kunne utvikle gode bomiljøer

Ferdigheter

Studenten:

  • kan se byggeprosjektet med arkitektens øyne når de designer og dimensjonerer bygget
  • kan foreta de rette valg i plan og byggesaker ved hjelp av kunnskap om arkitektur, byggeskikk og estetikk og få til god tilpasning til tidligere bebygd miljø, natur og omgivelser
  • kan oppfylle Plan- og bygningslovens deler om byggeskikk og estetikk
  • har forståelse for hvordan byggeskikk- og estetikkhensyn kan ivaretas i alle byggeprosjekter og tiltak, og særlig i forbindelse med byfornyelse/rehabilitering (balkonger, etterisolering, støyskjerming), fortetning, påbygg/tilbygg, osv.
  • har forståelse for hvordan miljøhensyn og ønsket om en bærekraftig utvikling kan kobles til byggeskikkbegrepet

Generell kompetanse

Studentene:

  • kan gjøre fornuftig valg i plan og byggesaker ut i fra en helhetsvurdering av de mange krav som stilles til estetikk og byggeskikk
  • har nytte av sin kunnskap om den konstruktive delen av arkitekturhistorien når de selv designer bygg
  • kan foreslå en bærekraftig forbedring av våre byer

Vurderingsuttrykk

Forelesninger, innleveringer, byvandringer, ekskursjoner og befaringer til bygningsmiljøer og byggeprosjekter i Oslo. Visuell arkitekturdokumentasjon fra filmer, dias/lysbilder m.m. Student-foredrag.

Sensorordning

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 4 innleveringer. Individuelt eller i gruppe. 10-20 sider totalt.