Programplaner og emneplaner - Student
TEGN3230 Voksnes læring og flerspråklighet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Adult Education and Plurilingualism
- Studieprogram
-
Norsk tegnspråk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen
Forkunnskapskrav
Emnet har ikke forkunnskapskrav, men studiet har generelle progresjonsregler. Se programplan.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har fordypet kunnskap om (super-)mangfold og kompleksiteten i de utfordringene som stilles til voksne lærende i et moderne flerkulturelt og mangespråklig samfunns- og arbeidsliv
- har inngående kunnskap om kulturelle forskjeller med hensyn til pedagogisk atferd, læringsarenaer, læringsstiler og læremidler
Ferdigheter
Studenten
- mestrer bruken av sentrale begreper og teorier som tilhører studieområdet
- kan bruke de faglige ressursene i studiet til å reflektere over praksis
- kan reflektere rundt pedagogiske og institusjonelle praksiser i organisasjoner på basis av en kultursensitiv tilnærming til slike praksiser
Generell kompetanse
Studenten
- kan relatere fagteori og begreper til egen yrkespraksis eller samfunnsengasjement
- kan utveksle faglige synspunkter og erfaringer med andre
- kan vurdere og redegjøre for problemstillinger i fagfeltet
- viser god innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
Innhold
Emnet er delt inn følgende to hovedtema.
Transnasjonalt kunnskapsliv (tema 1)
- Mobilitet, migrasjon og utdanning
- Flerspråklighet, mangespråklighet og transspråking (Plurilingualism, multilinguslism and translanguaging)
- Deltakelse på internasjonale arenaer
- Internasjonalisering i eget læringsmiljø
- Realkompetanse
- Kulturforskjeller i motivasjon - kultursjokk
- Endring - første- og andre ordens læring
- Transformativ læring
- Dannelse og myndige medborgere
Kultursensitiv pedagogikk (tema 2)
- Bindingskrefter i livslang læring
- Aktivt lyttende veiledning
- Krysskulturell veiledning og formidling
- Metodisk kulturrelativisme
- Vide kontekster for kunnskap
- Negative skoleerfaringer og utdanningsrelaterte skader
- Vurdering av læringsutbytte
- Bærekraftig kunnskap
Studentene skal levere en tegnspråklig refleksjonstekst relatert til innholdet i hvert av de to hovedtemaene (se avsnittet om «Arbeidskrav» og «Vurdering», under).
Arbeids- og undervisningsformer
Voksnes læring og flerspråklighet er det tredje av tre emner for studentene som ønsker å fordype seg i voksnes læring av tegnspråk som andrespråk. Alle tre emnene sees i sammenheng og vil i stor grad bygge på hverandre. Undervisningen baserer seg på variert metodebruk, med stor egenaktivitet fra studentenes side. I undervisningen inngår forelesninger og diskusjonsgrupper og deltakelse i både synkrone og asynkrone digitale fora.
Arbeidet med praktiske eksempler vil stå sentralt, både i undervisningen og i refleksjonstekstene. Eksemplene vil i vesentlig grad være relatert til konkrete opplærings- og praksisfelter, men også til relevante erfaringer i eget liv. Det er et mål å bruke eksempler og erfaringer med bred relevans slik at tverrfaglig samarbeid stimuleres når det arbeides med eksempler eller case.
Læringsressurser
Læringsressursene i studiet er en kombinasjon av faglig lesestoff, forelesninger, gruppesamtaler (inkludert elektronisk fagforum), egenproduserte notater og veiledning. Disse faglige ressursene skal til sammen danne et allsidig ressursgrunnlag for studentens individuelle læringsprosesser.
Forelesningene er ikke ment å skulle "dekke" pensum, men er supplementer og komplementer til de øvrige læringsressursene.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Refleksjonsoppgave knyttet til opplæring og digital teknologi i yrkesfag. Individuell oppgave som dokumenteres i form av en videopresentasjon på 3-5 minutter.
- Refleksjonsoppgave knyttet til profesjonsfaglig digital kompetanse i profesjonsfellesskapet. Individuell oppgave som dokumenteres i form av en multimodal presentasjon på 6-8 minutter.
- Utvikling av vurderingspraksis eller opplæring med digital teknologi. Individuell oppgave som dokumenteres i form av en digital presentasjon, for eksempel en video på 3-5 minutter.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Vurdering og eksamen
Eksamen er en individuell semesteroppgave som leveres i form av en multimodal presentasjon på 8-10 minutter. I presentasjonen skal studenten drøfte erfaringer med arbeidskravene i lys av studiets læringsutbytte og relevant teori.
Studentene kan arbeide med eksamensoppgaven gjennom hele semesteret.
Ny/utsatt eksamen
Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Bestått/ikke bestått.