Programplaner og emneplaner - Student
TEGN3210 Lingvistikk for tegnspråklærere Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Linguistics for Sign Language Teachers
- Studieprogram
-
Norsk tegnspråk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet må sees i sammenheng med de øvrige emnene i tredje studieår på programmet.
Emneplan ble godkjent av utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.
Forkunnskapskrav
Emnet har ikke forkunnskapskrav, men studiet har generelle progresjonsregler. Se programplan.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kjennskap til sentrale problemstillinger i det vitenskapelige studiet av menneskers språk, uavhengig av fysisk modalitet, og kjenner grunnleggende teoretiske begreper for lingvistisk analyse
- Har grunnleggende kunnskaper om semantikk, pragmatikk, fonetikk, fonologi, morfologi og syntaks som allmenne lingvistiske fagområder
Ferdigheter
Studenten
- kan beskrive og analysere språklige fenomener med bruk av sentrale teoretiske begreper innenfor de ulike lingvistiske fagområdene
- Kan finne fram til, vurdere og henvise til lingvistisk fagstoff til en gitt lingvistisk problemstilling og bruke dette i en diskusjon
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle lingvistisk fagstoff i pedagogiske sammenhenger
- Kan diskutere tegnspråklingvistiske problemstillinger innenfor en allmennlingvistisk ramme
Innhold
The master's thesis is submitted at the turn of the month May/June. The final deadline for submission will be given in the plan for examinations.
The scope of a master's thesis is normally 80-100 pages. Students who have been granted permission to write an individual thesis a thesis of 60-80 pages is normal. Font and font size: Arial / Calibri 12 points. Line spacing: 1.5. The scope is discussed and agreed in more detail with the supervisor. For theses with a big quantitative analysis component in particular, the number of pages may be less important.
A new deadline for submission will be set for students entitled to a resit/rescheduled exam. The submission deadline will be at the turn of the month August/September. The final deadline for submission will be given in the plan for examinations. Students who failed the ordinary exam may be given one hour of academic supervision by agreement with the supervisor.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen tar utgangspunkt i arbeid med individuell og gruppevis analyse og bearbeiding av språklig materiale og foregår på norsk tegnspråk. Studentaktive læringsformer har en sentral plass i undervisningen. Studentene skal selv undervise i lingvistiske emner mye av tiden. Mange av øktene er obligatorisk også for TEGN1100, disse vil fungere som deres publikum/studenter. Tilbakemeldinger og diskusjon vil foregå i undervisningstiden basert på studentenes undervisningsopplegg. Noe undervisning gis i form av forelesninger.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
1. Studentene skal gi en ca. 15 minutters presentasjon på norsk tegnspråk for læreren, medstudentene og studenter i andre emner om et allmennlingvistisk tema.
Arbeidskravet skal bidra til å sikre læringsutbyttet i forbindelse med grundig og oppdatert kunnskap om et felt innenfor studiet av lingvistikk.
2. Studentene skal levere en individuell skriftlig hjemmeoppgave på 1250 ord +/- 10 %. Oppgaven skal trekke på erfaringer fra egen undervisning, sett i lys av lingvistisk og tegnspråkdidaktisk teori. Temaet skal være godkjent av faglærer på forhånd, og leveres innen en dato fastsatt av faglærer. Oppgaven vurderes som godkjent / ikke godkjent.
Arbeidskravet skal bidra til å sikre læringsutbyttet knyttet til et eller flere av emnets kunnskapsmål.
Se programplan for generell informasjon om arbeidskrav.
Krav om deltakelse
Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.
Vurdering og eksamen
See "Content and Structure" in the Programme description.
Hjelpemidler ved eksamen
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has
- advanced knowledge of a specialised field in the area of business administration
- in-depth knowledge of theories relevant to the topic of the master's thesis
Skills
The student is capable of
- using social science methods and/or questionnaire surveys and applying theories in analysis work based on a research question formulated by the student him/herself
- carrying out an independent, limited research or development project under supervision and in accordance with applicable research ethical standards
General competence
The student
- has advanced knowledge and skills in carrying out scientific investigations
- can communicate in writing about professional issues, analyzes and conclusions within the subject area
Vurderingsuttrykk
The master's thesis is an independent project carried out in groups of two students. Students with significant a reason such as health issues may apply to write an individual thesis. The students will receive about ten hours of individual or group-based supervision. This supervision helps students to acquire the necessary knowledge and entails a necessary quality assurance of the collection and processing of data and that these activities comply with research ethical standards.
Sensorordning
The following coursework requirements must have been approved in order for the student to be able to deliver the master's thesis:
- Coursework 1: A project plan of maximum 10 pages must be approved before work on the master's thesis begins in the fourth semester. The project plan shall describe the research question and plan for the thesis. It also forms the basis for the allocation of an academic supervisor. The deadlines for submission of the project plan are announced at the beginning of the third semester
If the project plan is not approved, students will be given one opportunity to submit an improved version.