EPN-V2

TEGN3210 Linguistics for Sign Language Teachers Course description

Course name in Norwegian
Lingvistikk for tegnspråklærere
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    Emnet må sees i sammenheng med de øvrige emnene i tredje studieår på programmet.

    Emneplan ble godkjent av utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.

  • Required preliminary courses

    Emnet har ikke forkunnskapskrav, men studiet har generelle progresjonsregler. Se programplan.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kjennskap til sentrale problemstillinger i det vitenskapelige studiet av menneskers språk, uavhengig av fysisk modalitet, og kjenner grunnleggende teoretiske begreper for lingvistisk analyse
    • Har grunnleggende kunnskaper om semantikk, pragmatikk, fonetikk, fonologi, morfologi og syntaks som allmenne lingvistiske fagområder

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan beskrive og analysere språklige fenomener med bruk av sentrale teoretiske begreper innenfor de ulike lingvistiske fagområdene
    • Kan finne fram til, vurdere og henvise til lingvistisk fagstoff til en gitt lingvistisk problemstilling og bruke dette i en diskusjon

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan formidle lingvistisk fagstoff i pedagogiske sammenhenger
    • Kan diskutere tegnspråklingvistiske problemstillinger innenfor en allmennlingvistisk ramme
  • Content

    I dette emnet skal studentene på grunnlag av sine tegnspråklingvistiske kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse fra tidligere i studiet utdype sine kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse i allmenn lingvistikk.

  • Teaching and learning methods

    Undervisningen tar utgangspunkt i arbeid med individuell og gruppevis analyse og bearbeiding av språklig materiale og foregår på norsk tegnspråk. Studentaktive læringsformer har en sentral plass i undervisningen. Studentene skal selv undervise i lingvistiske emner mye av tiden. Mange av øktene er obligatorisk også for TEGN1100, disse vil fungere som deres publikum/studenter. Tilbakemeldinger og diskusjon vil foregå i undervisningstiden basert på studentenes undervisningsopplegg. Noe undervisning gis i form av forelesninger. 

  • Course requirements

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

    Arbeidskrav

    1. Studentene skal gi en ca. 15 minutters presentasjon på norsk tegnspråk for læreren, medstudentene og studenter i andre emner om et allmennlingvistisk tema.

    Arbeidskravet skal bidra til å sikre læringsutbyttet i forbindelse med grundig og oppdatert kunnskap om et felt innenfor studiet av lingvistikk.

    2. Studentene skal levere en individuell skriftlig hjemmeoppgave på 1250 ord +/- 10 %. Oppgaven skal trekke på erfaringer fra egen undervisning, sett i lys av lingvistisk og tegnspråkdidaktisk teori. Temaet skal være godkjent av faglærer på forhånd, og leveres innen en dato fastsatt av faglærer. Oppgaven vurderes som godkjent / ikke godkjent.

    Arbeidskravet skal bidra til å sikre læringsutbyttet knyttet til et eller flere av emnets kunnskapsmål. 

    Se programplan for generell informasjon om arbeidskrav.

    Krav om deltakelse

    Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.

  • Assessment

    Eksamen er en tre-dagers individuell hjemmeeksamen. Besvarelsen skal være skriftlig på 3000 ord +/- 10 %.

    Følgende språk kan benyttes: skriftlig norsk (bokmål eller nynorsk), svensk, dansk eller engelsk.

    Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

  • Grading scale

    Gradert skala A-F

  • Examiners

    Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.