EPN-V2

TEGN3210 Lingvistikk for tegnspråklærere Emneplan

Engelsk emnenavn
Linguistics for Sign Language Teachers
Studieprogram
Norsk tegnspråk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet må sees i sammenheng med de øvrige emnene i tredje studieår på programmet.

Emneplan ble godkjent av utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.

Forkunnskapskrav

Se mer utfyllende informasjon om praksis i programplanen og i praksisguiden for PPU-Y

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kjennskap til sentrale problemstillinger i det vitenskapelige studiet av menneskers språk, uavhengig av fysisk modalitet, og kjenner grunnleggende teoretiske begreper for lingvistisk analyse
  • Har grunnleggende kunnskaper om semantikk, pragmatikk, fonetikk, fonologi, morfologi og syntaks som allmenne lingvistiske fagområder

Ferdigheter

Studenten

  • kan beskrive og analysere språklige fenomener med bruk av sentrale teoretiske begreper innenfor de ulike lingvistiske fagområdene
  • Kan finne fram til, vurdere og henvise til lingvistisk fagstoff til en gitt lingvistisk problemstilling og bruke dette i en diskusjon

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle lingvistisk fagstoff i pedagogiske sammenhenger
  • Kan diskutere tegnspråklingvistiske problemstillinger innenfor en allmennlingvistisk ramme

Innhold

I dette emnet skal studentene på grunnlag av sine tegnspråklingvistiske kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse fra tidligere i studiet utdype sine kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse i allmenn lingvistikk.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen tar utgangspunkt i arbeid med individuell og gruppevis analyse og bearbeiding av språklig materiale og foregår på norsk tegnspråk. Undervisningsformene vil være varierte. Studentaktive læringsformer har en sentral plass i undervisningen. Noe undervisning gis i form av forelesninger. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

1. Studentene skal gi en ca. 15 minutters presentasjon for læreren og medstudentene om et allmennlingvistisk tema.

Arbeidskravet skal bidra til å sikre læringsutbyttet i forbindelse med grundig og oppdatert kunnskap om et felt innenfor studiet av lingvistikk.

2. Studentene skal levere en individuell skriftlig hjemmeoppgave på 1250 ord +/- 10 %. Temaet skal være godkjent av faglærer på forhånd og være innenfor et valgt fagfelt, og leveres innen en dato fastsatt av faglærer. Oppgaven vurderes som godkjent / ikke godkjent.

Arbeidskravet skal bidra til å sikre læringsutbyttet knyttet til et eller flere av emnets kunnskapsmål. 

Se programplan for generell informasjon om arbeidskrav.

Krav om deltakelse

Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.

Vurdering og eksamen

Eksamen er en tre-dagers individuell hjemmeeksamen. Besvarelsen skal være skriftlig på 3000 ord +/- 10 %.

Følgende språk kan benyttes: skriftlig norsk (bokmål eller nynorsk), svensk, dansk eller engelsk.

Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Vurderingsuttrykk

Se mer utfyllende informasjon om praksis i programplanen og i praksisguiden for PPU-Y

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.