EPN-V2

TEGN3140 Tegnspråktolking Emneplan

Engelsk emnenavn
Sign Language Interpreting
Studieprogram
Norsk tegnspråk
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Dette er det avsluttende emnet i tegnspråktolking. Emnet bygger på emnene Introduksjon til tegnspråktolking (TEGN2110), Videregående tegnspråktolking (TEGN2120) samt Reflekterende praksis (TEGN3110) og munner ut i praktisk eksamen i tegnspråktolking.

Emneplan ble godkjent av utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.

Forkunnskapskrav

Gjennomført og godkjent veiledet praksis. Se informasjon om praksis i programplan og emneplan for praksis.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskaper om:

  • oversettingsfaglige perspektiver og begreper
  • diskursive elementer som f.eks. turtaking og sjangerproblematikk 
  • tolking fra engelsk og skandinaviske talespråk
  • ulike blandingsformer mellom norsk talespråk og norsk tegnspråk

Ferdigheter

Studenten kan:

  • tolke tilfredsstillende mellom norsk tegnspråk og norsk talespråk ulike situasjoner.
  • opptre profesjonelt i en tolkesituasjon
  • tilpasse sin opptreden som tolk til ulike tolkesituasjoner og kontekster
  • tilpasse sin språkbruk til ulike tolkesituasjoner og ulike deltakere

Generell kompetanse

Studenten har

  • den profesjonelle kompetansen som er påkrevet for å kunne utføre tegnspråktolking på en profesjonell måte

Innhold

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.

Arbeids- og undervisningsformer

Studentene kan bli delt i to eller flere grupper, med én eller to lærere. Undervisningen vil bestå av forelesninger, praktiske øvelser, veiledning i store eller små grupper, forelesninger, diskusjoner og rollespill.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Undervisningen består av forelesninger, seminarer, arbeid i seminargruppe, veiledning, praktisk arbeid og oppgaveskriving mellom samlingene. Arbeidet i seminargruppene og mellom samlingene er knyttet til aktuelle problemstillinger som er kommet frem i undervisningen. Dette arbeidet, samt veiledningen, er ment å støtte opp under studentenes arbeid med eksamen, og det forventes at studentene deltar i seminargruppene og leverer oppgavene mellom samlingene.

Vurdering og eksamen

Minst to veiledninger knyttet til semesteroppgaven, individuelt eller i gruppe på ca. 10 minutter hver.

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamen består av en individuell skriftlig semesteroppgave basert på arbeidskravet, omfang på 4000 ord (+/- 10 %).

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny oppgave. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til ny/utsatt eksamen innen fristen.

Vurderingsuttrykk

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Sensorordning

Det gis karakteren bestått/ikke bestått