EPN-V2

TEGN3140 Tegnspråktolking Emneplan

Engelsk emnenavn
Sign Language Interpreting
Studieprogram
Norsk tegnspråk
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I emne 2 Barnevernstjenesten og samarbeidspartnere rettes blikket mot sentrale instanser som barneverntjenesten samarbeider med og mot forholdet mellom barnevernloven og den lovgivingen som regulerer andre instansers ansvar for utsatte barn og tverretatlig samarbeid. Det komplekse samspillet mellom taushetsplikt, opplysningsplikt, opplysningsrett og avvergeplikt i ulike deler av lovgivningen vil bli grundig gjennomgått. Videre omhandles forholdet mellom barnevernsloven og barneloven i saker der barn har to hjem. Emnet tar også opp rettslige spørsmål som gjelder barn med tilknytning til flere land og barnevernstjenestens ansvar og oppgaver her. Emnet omhandler også barnevern og menneskerettigheter, herunder de norske barnevernssakene i Den europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMD) og diskrimineringsrettslige spørsmål.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap om det materielle innholdet i regelverket om taushetsplikt, opplysningsrett og -plikt
  • avansert kunnskap om barnevernstjenestens rettslige kompetanse i saker der barnet har to hjem og/eller tilknytning til flere land, og
  • inngående kunnskap om menneskerettigheter og deres betydning for barnevernstjenestens arbeid.

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende relevante bestemmelser i tverretatlig samarbeid
  • identifisere og analysere barnevernstjenestens muligheter og begrensninger i saker der barnet har to hjem og/eller tilknytning til flere land, og
  • integrere menneskerettighetene på alle stadier i barnevernstjenestens arbeid.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • identifisere juridiske problemstillinger og anvende juridisk metode i sitt arbeid
  • bidra til kritisk refleksjon og nytenkning på egen arbeidsplass knyttet til gjennomføring av tverretatlig samarbeid, håndtering av saker om barn med to hjem/med tilknytning til flere land, og når det gjelder implementering av menneskerettigheter.

Innhold

Elisabeth Gording Stang og Helena Bärlund

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen går over ett semester og består av tre samlinger á tre dager. Undervisningen gis gjennom forelesninger, gruppearbeid og egenstudier. Emnet baserer seg på aktiv bruk av studentenes praksiserfaringer som yrkesutøvere.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • En skriftlig oppgave skal jobbes med mellom samlingene. Oppgaven har et omfang på 3 til 5 sider.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en skriftlig individuell hjemmeeksamen over 3 dager (72 timer). Besvarelsen skal ha et omfang på 3000 ord (+ 10 %, -10 %). Forside og litteraturliste kommer i tillegg. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen som har lik utforming som ordinær. Det vil bli gitt en ny eksamensoppgave. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av høstsemesteret.

Hjelpemidler ved eksamen

After completing this course the student should have the following learning outcome:

Knowledge

On successful completion of this course the student understands:

  • basic terms and concepts related to digital technology and society
  • the role of technological innovation with regards to consumption, economic growth and sustainable development
  • the democratic principles behind inclusion and a universally designed society
  • the basic ideas behind of algorithms, and how their use may constrain or enable work processes and other aspects of everyday life

Skills

On successful completion of this course the student can:

  • use basic terms and concepts from the curriculum to discuss problems arising at the intersect of technology and society.
  • collaborate on problem-solving and complete self-directed student activities in groups
  • evaluate and discuss technological and societal aspects of a case in a specific domain
  • describe and discuss ethical challenges at the intersection of technology and society, including issues of integration and participation
  • identify, respond to and limit the negative impact of unethical and harmful online behaviour

General Competence

On successful completion of this course the student can:

  • be a valuable contributor to the design, planning and implementation of new technology
  • be a positive agent of change in their own profession and field of study with regards to leveraging the potential of technology
  • participate in innovative processes involving new and emerging technologies and build skills in anticipating and adapting to technological change
  • reflect on technology use both within their field and from an interdisciplinary perspective

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.