EPN-V2

TEGN3130 Speech to Text Interpreting Course description

Course name in Norwegian
Skrivetolking
Study programme
Norwegian Sign Language
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Skrivetolking er tolking fra muntlig til skriftlig språk. Skrivetolking benyttes av hørselshemmede, døvblitte, døve, samt syns- og hørselshemmede som ønsker skriftlig tolking av muntlig språk. I tillegg til å beherske hurtigskriving og de tekniske aspektene ved bruk av IT- og AV-utstyr, må en skrivetolk beherske teknikker for komprimering av tekst, ha en tilfredsstillende grad av rettskriving, samt kunne gjøre hensiktsmessige omformuleringer til funksjonell skriftlig form.

Emneplan ble godkjent av utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.

Required preliminary courses

Fullført emnet Introduksjon til skrivetolking TEGN2130

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskaper om bruk av tekstbehandlingsprogram, laptop og annet IT- og AV-utstyr som benyttes ved skrivetolkoppdrag
  • kunnskaper om hvordan tolke talt språk til meningsbærende, komprimert tekst
  • kunnskaper om hvordan prosodiske trekk ved talespråk kan fremstilles skriftlig
  • kunnskap om hvordan beskrive annen auditiv informasjon enn talt språk

Ferdigheter

Studenten kan

  • tolke/produsere en funksjonell, dekkende tekst, med tilfredsstillende grad av rettskriving
  • fungere som medtolk i et totolksystem
  • sette opp et funksjonelt autokorrekturapparat til en gitt tolkesituasjon
  • tilrettelegge ferdige tekster for bruk i skrivetolking
  • sette opp tekstdokument og tilpasse tolkingen i ulike oppdragsformer

Generell kompetanse

Studenten

  • har den profesjonelle kompetansen som er spesifikk for denne formen for tolking
  • kan tilrettelegge tolkingen for brukere med kombinert syns- og hørselshemming

Content

Organised tuition is given in the form of lectures and seminars. Candidates are expected to actively participate in all the teaching activities. Candidates will receive academic supervision on writing essays.

Teaching and learning methods

Undervisningen gjennomføres både med plenumsaktiviteter og arbeid i mindre grupper. Undervisningen har et betydelig innslag av praktiske øvelser, ispedd veiledning i store eller små grupper, forelesninger, diskusjoner med mer.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav innen gitte frister og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. 

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges: 

  • Skriftlig individuell innlevering. Studentene skal i et totolksystem gjennomføre et fiktivt tolkeoppdrag på maks. 10 minutter der begge skal fungere som aktiv tolk og støttende tolk/medtolk. I etterkant av tolkingen skal studentene individuelt gi en skriftlig innlevering på 700-1000 ord der de viser refleksjon over egen tolking og samarbeid med medtolk. Besvarelsen skal støttes ut fra teori.
  • Vedlegg: Studentene skal legge ved opptak av det fiktive oppdraget (opptak gjennom GoReact), der man både ser samarbeidet tolkene mellom og selve teksten som produseres. Egenproduserte autokorrekturlister skal også legges ved. Dette for at det skal kunne gis en helhetlig vurdering av refleksjonsnotatet.

Detaljert informasjon om arbeidskravene gis ved undervisningsstart.

Se programplan for generell informasjon om arbeidskrav.

Krav om deltakelse

Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.

Assessment

Approved by the Doctoral Committee 24 May 2018. Minor changes approved 27.04.2020.

This PhD course is open for candidates at the PhD Program in Educational Sciences for Teacher Education, other PhD candidates and academic employees.

Language: English (and Norwegian, dependent on the language of participants).

This course is one of two PhD courses on Action Research. Course 2 builds on Course 1. In this second course, epistemological, methodological and ethical perspectives on action research will be presented, discussed and related to examples of research projects. Reflections on connections between epistemological conceptual frameworks and practical choices in educational action research are emphasized.

Permitted exam materials and equipment

Studentens egen autokorrekturliste(r), samt ev. forberedelsesmateriale gitt to dager i forveien.

Grading scale

Completed Course 1, or that candidates / students can document competence equivalent to Course 1. In such cases, the student must apply for approval from the head of the program.

Examiners

On completion of the course, the candidate will have achieved the following learning outcomes:

Knowledge

The candidate

  • has in-depth knowledge of epistemological and methodological perspectives on Action Research projects
  • has in-depth knowledge of the role of the researcher in action research projects

Skills

The candidate:

  • has gained methodological competence in understanding and engaging in Action Research at a sufficiently high level to develop knowledge in his/her field of study.
  • can give academically competent written presentations of a relevant topic within action research

General competence

The candidate:

  • can identify and establish constructive connections between theories, empirical data, and practices based on developed methodological competence in Action Research
  • has sufficient ethical competence to identify relevant ethical challenges in his/her research process.