Programplaner og emneplaner - Student
TEGN3120 Tolking, ledsaging og beskrivelse for personer med ervervet døvblindhet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Interpreting, Guiding and Environmental Description for Individuals with Aquired Deafblindness
- Studieprogram
-
Norsk tegnspråk
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dette emnet bygger videre fra emnene Videregående tegnspråktolking (TEGN2120) og Reflekterende praksis (TEGN3110) og tar for seg tolking, ledsaging og beskrivelse for personer som har en alvorlig grad av kombinert syns- og hørselshemming / ervervet døvblindhet. Undervisningen i emnet gis gjennom praktiske øvelser, veiledning og dialogiske teoriforelesninger om og i ulike kommunikasjonsmetoder som benyttes av personer med døvblindhet. Det legges stor vekt på egeninnsats i og utenom timene.
Emneplan ble godkjent av utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.
Forkunnskapskrav
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- drøfte årsaker til og kjennetegn ved utviklingshemming/utviklingsforstyrrelser
- redegjøre for utfordringer utviklingshemming gir i dagliglivet og sårbarhetsfaktorer for psykisk lidelse
- redegjøre for kjennetegn på hovedgrupper av psykiske lidelser: psykose, angst, stemningslidelser
- redegjøre for ulike miljøterapeutiske tilnærminger
- gjengi de viktigste behandlingsformene ved psykisk lidelse basert på biologiske og psykososiale forklaringer
- redegjøre for lovverket som regulerer rettsvernet for brukerne
- redegjøre for lovverket som regulerer psykisk helseverntjenesten og hvordan denne er organisert
Ferdigheter
Studenten kan:
- kartlegge og vurdere brukers behov for ulike tiltak
- planlegge, gjennomføre og evaluere ulike tiltak/miljøbehandling
Generell kompetanse
Studenten kan:
- argumentere for betydningen av tidlig diagnostisering
- argumentere faglig og etisk for å sikre brukers interesser
- samarbeide med pårørende
- bidra til gode flerfaglige og tverretatlige samarbeidsrelasjoner
Læringsutbytte
Det gjennomføres webseminar der progresjon i læringsutbytter vektlegges gjennom forarbeid, oppgavepresentasjoner og tilbakemeldinger fra lærere og medstudenter. Det skal leveres besvarelser knyttet til sentrale temaer for emnet. Studentene får tilbakemelding på oppgavene, fra lærer og/eller medstudent. Gjennom presentasjoner, skriftlige besvarelser og eksamen vil læringsutbytter dokumenteres.
Innhold
Undervisningen tar utgangspunkt i praktiske øvelser i tolking, ledsaging og beskrivelse, der studentene vil få førstehånds erfaringer med de utfordringer som finnes på dette området. I undervisningen vil vi diskutere erfaringene i teoretiske perspektiver hentet fra teori om språk, kommunikasjon, oversetting, etikk og så videre. Deler av undervisningen organiseres som arrangert praksis med eksterne døvblinde aktører.
Arbeids- og undervisningsformer
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Deltakelse på minst tre obligatoriske webseminar
- 3 individuelle oppgaver knyttet til gitte, sentrale temaer i utdanningen.
Skriftlig sammendrag på 1000 ord (+/- 10 %). Presentasjon i webseminar med medstudentrespons
- Gruppeoppgave i grupper 3-4 studenter. Planlegge og gjennomføre en gitt case etter gitte vurderingskriterier. Skriftlig sammendrag 1500 ord (+/- 10 %). Presentasjon i webseminar med medstudentrespons etter gitte kriterier
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Individuell hjemmeeksamen, 4 dager. Omfang: maksimalt 3000 ord.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F.
Vurderingsuttrykk
To sensorer - en ekstern og en intern.
Sensorordning
Emnet er 100 % overlappende med PLU6100 Psykisk lidelse og utviklingshemming, 30 stp. tema utviklingshemming og psykisk helse, 15 stp.