Programplaner og emneplaner - Student
TEGN2400 Sign Language Linguistics Course description
- Course name in Norwegian
- Tegnspråklingvistikk
- Study programme
-
Norwegian Sign Language
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet er felles for begge studieretninger. Emnet bygger videre på emnene som er gitt i første år av bachelorprogrammet, og skal også sees i sammenheng med andre emner i 2. år.
Emneplan ble godkjent i utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.
Required preliminary courses
Emnet har ikke forkunnskapskrav, men studiet har generelle progresjonsregler. Se programplan.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- Har utdypet kjennskap til tegnspråkgrammatikk og tegnspråkpragmatikk i internasjonalt og tverr-tegnspråklig perspektiv
- Har utdypet kjennskap til ulike lingvistiske tilnærminger til tegnspråk
- Har kunnskap om tegnspråkforskningens historie fra midten av 1900-tallet til i dag
Ferdigheter
Studenten
- Kan utføre og drøfte diskursanalyser av tegnspråktekster
- Kan utføre og drøfte grammatiske analyser av tegnspråklige setninger og uttrykk
- Kan gjøre rede for kunnskapsstatus og alternative analyser av ulike tegnspråklige fenomener
Generell kompetanse
Studenten
- Har kjennskap til og kan forholde seg kritisk til forskning innen ulike teoretiske tilnærminger til tegnspråk
Content
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
Teaching and learning methods
Emnet omhandler kartlegging, analyse, deling og nettbasert samhandling rundt teknologisk utvikling, bærekraftighet og yrkesfaglig teknologisk kompetanse innen eget utdanningsprogram. Emnet omhandler også dokumentasjon og utprøving av digitale læringselementer i opplæringen. Det faglige innholdet vektlegger blant annet personvern, sosiale medier, digitale læringselementer og analyse av læreplaner og arbeidsprosesser.
Course requirements
Ingen forkunnskapskrav
Assessment
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KunnskapStudenten har
- kunnskap om hvordan teknologi brukes innen eget fagfelt og hvordan dette påvirker fagarbeiderens yrkesutøvelse
- kunnskap om bruk av ny teknologi og digital kompetanse for planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering av opplæringen i sentrale yrkesoppgaver innen egne utdanningsprogram
FerdigheterStudenten kan
- anvende ny teknologi og digital kompetanse til å dokumentere bruken av yrkesfaglige arbeidsprosesser på en hensiktsmessig måte
- anvende ny teknologi og digital kompetanse til planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering av sentrale yrkesoppgaver innen eget utdanningsprogram
- vurdere og dokumentere hvordan ny teknologi kan innvirke på yrkesfaglige arbeidsprosesser
- bruke nettbaserte tjenester til deling av erfaringer og kunnskaper
Generell kompetanse
Studenten kan
- utvikle grunnlag for læringsoppgaver som bygger relevant kompetanse for å møte ulike yrkers bruk av ny teknologi
- bruke teknologi til samhandling og læring
- bruke teknologi på en etisk forsvarlig måte
Permitted exam materials and equipment
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Grading scale
Eksamen er en individuell, skriftlig semesteroppgave. I besvarelsen skal studenten drøfte erfaringer med arbeidskravene i lys av studiets læringsutbytte og relevant teori. Besvarelsen skal være på 2000 ord +/- 10% .
Arbeid med eksamensoppgaven foregår i siste halvdel av emnet og innlevering er ved avslutning av emnet.
Ny/utsatt eksamen
Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.
Examiners
Alle hjelpemidler er tillatt