Programplaner og emneplaner - Student
TEGN2210 Andrespråkslæring og tegnspråkundervisning for voksne Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Second Language Learning and Sign Language Teaching for Adults
- Studieprogram
-
Norsk tegnspråk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Andrespråkslæring og tegnspråkundervisning for voksne er det innledende emnet for andreårsstudenter som velger studieretning tegnspråkdidaktikk i BA i norsk tegnspråk. Det finnes en ganske omfattende undervisningsvirksomhet av voksne som ønsker å lære tegnspråk. I emnet skal studentene gjøre seg kjent med fag- og forskningsfeltet som internasjonalt refereres til som studier av andrespråks-tilegnelse (SLA). Andrespråksfeltet er et stort tverrfaglig fag- og forskningsfelt som forsøker å beskrive hvordan ulike mennesker i ulike kontekster lærer et andrespråk og forklare de underliggende biologiske, kognitive og sosiale mekanismene for slik læring. Mens andrespråksfeltet favner bredt, vil emnet særlig ta for seg innsikter fra forskningsfeltet for å nærmere undersøke og reflektere rundt voksne som lærer tegnspråk som andrespråk, og hvordan undervisning av denne gruppen foregår.
Emneplan ble godkjent i utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.
Forkunnskapskrav
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills, and general competence:
Knowledge
The student
- can describe an account of key terms in drug handling
- can describe the procedure for handling drugs from the drug is prescribed until taken it or it has been disposed of
- describe generic drug substitution and applying the Norwegian Medicines Agency's substitution list or local substitution list
- referring to relevant legislation and regulations for the use of drugs, including regulation for documentation, handling of non-conformities and disposal
Skills
The student
- can carry out independent and faultless calculations of drug dosages, quantities and strengths using different methods of administration
- can assess and checking their own and other people’s calculations
- can usiereference works such as Felleskatalogen and Legemiddelhåndboka
General competence
The student
- has knowledge of and understanding of the connection between proper drug handling and patient safety
Læringsutbytte
Self-study, lectures, work on assignments in groups at workshop. Digital learning activities. Simulation in drug calculations and drug administration at the SF-unit.
Innhold
På tross av at det finnes en ganske omfattende undervisningsvirksomhet av voksne som ønsker å lære tegnspråk, er det foreløpig nokså sparsomt med forskning og kunnskapsutvikling på undervisning av tegnspråk rettet mot voksne. I emnet vil studentene lære om og undersøke de ulike opplæringstilbudene i norsk tegnspråk rettet mot voksne; som tegnspråkopplæring for foreldre av hørselshemmede barn, profesjonsutdanningene hvor profesjonsutøvelsen foregår på tegnspråk, og annen kursvirksomhet som retter seg mot personer som skal arbeide blant tegnspråklige - også voksne døve fra andre land som kommer til Norge og får et opplæringstilbud i norsk tegnspråk som et modalitetslikt andrespråk.
Videre vil studentene lære at andrespråksundervisning hviler på perspektiver og innsikter særlig innen tre områder: grunnleggende perspektiver på hva språk er og hvordan språk virker, grunnleggende forståelse av hvordan språklæringsprosessen fungerer, og en generell oppfatning om hvordan slike perspektiver og forståelser kan anvendes til utvikling av effektiv undervisningspraksis. Studentene lærer at språkundervisere vil ha oppfatninger på disse tre områdene, enten de har et bevisst eller ubevisst forhold til områdene - men det er særlig det siste av de tre områdene vi vil fokusere på i denne fordypningen.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen baserer seg på variert metodebruk, med stor egenaktivitet fra studentenes side. I undervisningen inngår forelesninger og diskusjonsgrupper og deltakelse i både synkrone og asynkrone digitale fora. Arbeidet med praktiske eksempler vil stå sentralt i undervisningen. Eksemplene vil i vesentlig grad være relatert til konkrete opplærings- og praksisfelter, men også til relevante erfaringer i eget liv. Det er et mål å bruke eksempler og erfaringer med bred relevans slik at tverrfaglig samarbeid stimuleres når det arbeides med eksempler eller case.
Læringsressurser
Læringsressursene i studiet er en kombinasjon av faglig lesestoff, forelesninger, gruppesamtaler (inkludert elektronisk fagforum), egenproduserte notater og veiledning. Disse faglige ressursene skal til sammen danne et allsidig ressursgrunnlag for studentens individuelle læringsprosesser.
Forelesningene er ikke ment å skulle "dekke" pensum, men er supplementer og komplementer til de øvrige læringsressursene.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Individuelt levere og få godkjent tre tegnspråklige sammendrag av artikler eller et kapitler, dvs ett sammendrag tilhørende tre av emnets undervisningsøkter. Sammendragene skal leveres på tegnspråk (video), hver på et omfang på ca. 2 minutter. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal trenes i å lese og trekke ut og formulere essens av forsknings- og faglitteratur.
- Sammendragene skal hverandre-vurderes av medstudenter.
- Individuelt produsere en videopodkast/sammensatt videotekst på tegnspråk om et selvvalgt tema fra emnet. Tekstens omfang skal være på 10 minutter +/- 10 %. Formålet med arbeidskravet er å gi studentene øvelse i å planlegge og skape tegnspråktekster, samt formidle fagstoff.
Se programplan for generell informasjon om arbeidskrav.
Krav om deltakelse
Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.
Vurdering og eksamen
Calculator handed out by the university.
Hjelpemidler ved eksamen
Pass-fail.
Vurderingsuttrykk
All answers are assessed by one examiner.
External peer groups from multiple institutions are used in the design of assignment sets and evaluation criteria.
Sensorordning
- 2 ECTS overlap with SYKK/SYKP1300 Pharmacology and Administration of Medicine, 5 ECTS.
- SYKK1310, SYKP1310 og SKOMP1100 are fully overlapping.