EPN-V2

TEGN1300 Tegnspråk og tegnspråking 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Sign Language and Sign Languaging 2
Studieprogram
Norsk tegnspråk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

  • Programmering av fysiske objekter og roboter
  • Programmering som fag i skolen
  • Pseudokode,;flytdiagram;og skrittvis forfining
  • Sekvenser, valg og løkker
  • Datastrukturer
  • Koding av nettsider

Forkunnskapskrav

Emnet har ingen forkunnskapskrav.;;

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

Kunnskap;

Studenten;;

  • Har fordypet kunnskap om tegnspråklingvistikk og visuell kommunikasjon;
  • Har kunnskap om barn, unge og voksnes tilegnelse av tegnspråk og flerspråklighet;
  • Er kjent med nyere forskning om norsk tegnspråk og tegnspråking;

Ferdigheter;;

Studenten;;

  • Kan; reflektere selvstendig over og analysere egen og andres kommunikative praksis;
  • kan selvstendig produsere og forstå transkripsjoner og annoteringer av tekster på norsk tegnspråk med egnede verktøy;

Generell kompetanse;;

Studenten;

  • Har kompetanse som setter dem i stand til å reflektere over varierende tegnspråklig praksis, deriblant også hos språkbrukere som er i en språktilegnelsessituasjon;
  • Er i stand til utdypende drøfting av faglige spørsmål knyttet til bruk av tegnspråk i ulike situasjoner;
  • Kan gjøre rede for aktuell forskning om norsk tegnspråk og tegnspråking;

Innhold

Studentene skal tilegne seg fordypede kunnskaper om tegnspråk og tegnspråking, og om forskning om norsk tegnspråk spesielt. De skal også praktisere språket for å utvikle sine språkferdigheter videre fra sitt utgangspunkt. Studenter som tidligere ikke har oppnådd en kompetanse på B1-nivå i CEFR-systemet, forventes å oppnå en slik kompetanse etter dette emnet.; Mer informasjon om kompetanse-nivåene i CEFR (Det felles europeiske rammeverket for språk, læring og vurdering) gis ved studiestart.;

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen tar utgangspunkt i arbeid med individuell og gruppevis analyse og bearbeiding av språklig materiale og foregår på norsk tegnspråk. Undervisningsformene vil være varierte. Studentaktive læringsformer har en sentral plass i undervisningen. Noe undervisning gis i form av forelesninger. ;

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.;

1. Gjennom studiet arbeider studentene med ulike oppgaver på tegnspråk, og som det forventes at studentene tar vare på for å følge med på egen tegnspråkutvikling. Studentene skal individuelt holde ved like en språkperm etter mal fra Europeisk språkperm (European Language Portfolio - ELP), bestående av språkpass, språkbiografi og språkmappe, og levere et skriftlig refleksjonsnotat på 1250 ord +/- 10 % om dette arbeidet etter nærmere retningslinjer gitt av faglærer. Mer informasjon om Europeisk språkperm gis ved studiestart.;

Arbeidskravet skal bidra til å sikre læringsutbyttet knyttet til refleksjon over og analyse av egen tegnspråklig praksis. ;

2. Studentene skal i gruppe på inntil tre studenter gjennomføre en analyse av en tegnspråklig tekst i samråd med faglærer. Omfanget av den innleverte teksten vil avhenge av fokuset for analysen og fastsettes av faglærer.;

Arbeidskravet skal bidra til å sikre læringsutbyttet knyttet til transkripsjoner og annoteringer av tekster på norsk tegnspråk.;

3. Studentene skal levere en individuell skriftlig hjemmeoppgave på 1250 ord +/- 10 %. Temaet skal være godkjent av faglærer på forhånd og leveres innen en dato fastsatt av faglærer. Oppgaven vurderes som godkjent / ikke godkjent. Arbeidskravet skal bidra til å sikre læringsutbyttet knyttet til et eller flere av emnets kunnskapsmål. ;

Se programplan for generell informasjon om arbeidskrav.;

Krav om deltakelse;

Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.

Vurdering og eksamen

Eksamen er en individuell innlevering bestående av en sammenstilling av et utvalg egne oppgaver som studenten har samlet i sin språkperm - med tanke på å illustrere egen språkutvikling. I tillegg skal det leveres en individuell refleksjon over sammenstillingen og egen språkutvikling på norsk tegnspråk spilt inn på video med lengde 15 minutter +/- 10 %.;

Eksamensspråk er norsk tegnspråk.;;

Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.;

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Det benyttes to sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.;