Programplaner og emneplaner - Student
TEGN1300 Sign Language and Sign Languaging 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Tegnspråk og tegnspråking 2
- Study programme
-
Norwegian Sign Language
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
SPRING 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Dette er det andre emnet i språk og kommunikasjon for førsteårsstudenter på bachelorprogrammet i norsk tegnspråk og bygger faglig på Tegnspråk og tegnspråking 1. Emnet går dypere inn i studiet av tegnspråklig samhandling og tegnspråklingvistiske temaer og gjør også studentene kjent med nyere forskning om norsk tegnspråk. Systematisk arbeid med egen språkbeherskelse og språkbevissthet er en viktig del av dette emnet.;
Emneplan ble godkjent i utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.
Required preliminary courses
Emnet har ingen forkunnskapskrav.;;
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;
Kunnskap;
Studenten;;
- Har fordypet kunnskap om tegnspråklingvistikk og visuell kommunikasjon;
- Har kunnskap om barn, unge og voksnes tilegnelse av tegnspråk og flerspråklighet;
- Er kjent med nyere forskning om norsk tegnspråk og tegnspråking;
Ferdigheter;;
Studenten;;
- Kan; reflektere selvstendig over og analysere egen og andres kommunikative praksis;
- kan selvstendig produsere og forstå transkripsjoner og annoteringer av tekster på norsk tegnspråk med egnede verktøy;
Generell kompetanse;;
Studenten;
- Har kompetanse som setter dem i stand til å reflektere over varierende tegnspråklig praksis, deriblant også hos språkbrukere som er i en språktilegnelsessituasjon;
- Er i stand til utdypende drøfting av faglige spørsmål knyttet til bruk av tegnspråk i ulike situasjoner;
- Kan gjøre rede for aktuell forskning om norsk tegnspråk og tegnspråking;
Content
Confirmed participation in the course and accepted final essay gives 5 ECTS credits.
Candidates will be assessed on the basis of an essay of approximately 4000 words (Arial / Calibri font size 12, spacing 1,5) that will be submitted 10 weeks after the course is concluded. Essays must be submitted within the given deadline, without extensions. Exceptions are made only in the case of illness (documented by sick leave). In these cases, an extension equaling the length of the sick leave can be granted (upon application).
Teaching and learning methods
Undervisningen tar utgangspunkt i arbeid med individuell og gruppevis analyse og bearbeiding av språklig materiale og foregår på norsk tegnspråk. Undervisningsformene vil være varierte. Studentaktive læringsformer har en sentral plass i undervisningen. Noe undervisning gis i form av forelesninger. ;
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.;
1. Gjennom studiet arbeider studentene med ulike oppgaver på tegnspråk, og som det forventes at studentene tar vare på for å følge med på egen tegnspråkutvikling. Studentene skal individuelt holde ved like en språkperm etter mal fra Europeisk språkperm (European Language Portfolio - ELP), bestående av språkpass, språkbiografi og språkmappe, og levere et skriftlig refleksjonsnotat på 1250 ord +/- 10 % om dette arbeidet etter nærmere retningslinjer gitt av faglærer. Mer informasjon om Europeisk språkperm gis ved studiestart.;
Arbeidskravet skal bidra til å sikre læringsutbyttet knyttet til refleksjon over og analyse av egen tegnspråklig praksis. ;
2. Studentene skal i gruppe på inntil tre studenter gjennomføre en analyse av en tegnspråklig tekst i samråd med faglærer. Omfanget av den innleverte teksten vil avhenge av fokuset for analysen og fastsettes av faglærer.;
Arbeidskravet skal bidra til å sikre læringsutbyttet knyttet til transkripsjoner og annoteringer av tekster på norsk tegnspråk.;
3. Studentene skal levere en individuell skriftlig hjemmeoppgave på 1250 ord +/- 10 %. Temaet skal være godkjent av faglærer på forhånd og leveres innen en dato fastsatt av faglærer. Oppgaven vurderes som godkjent / ikke godkjent. Arbeidskravet skal bidra til å sikre læringsutbyttet knyttet til et eller flere av emnets kunnskapsmål. ;
Se programplan for generell informasjon om arbeidskrav.;
Krav om deltakelse;
Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.
Assessment
The course will introduce central theories and research traditions in media production and developments in the media field in the Norwegian and international contexts. "Media field" encompasses journalism, non-fiction writing, and other forms of media production and use, including in communication work.
The course is mandatory for all candidates in the specialization of Journalism and Media Studies, but candidates can apply for an exception if they have been admitted to another PhD course that gives an equivalent introduction to the theories and research traditions within the field of specialization and the doctoral dissertation’s subfield. It is recommended that the candidate completes the course as early as possible in their doctoral period.
Permitted exam materials and equipment
No prior knowledge required.
Grading scale
After completing the course, the candidates are expected to have the following knowledge, skills and general competence.
Knowledge
Candidates have sufficient knowledge on
• Theories and research connected to political, economic, technological, cultural, and social developments in the media field
• The development of the different media professions and their practices
• Theories and research traditions connected to media production
Skills
Candidates can
• Place their own research project in a journalistic and/or media studies theoretical and research tradition
• Reflect over the relationship between media development and media production as a research field and practice field
General competence
Candidates are capable of
• Communicating with researchers in the field and other students conducting projects in other (sub)fields than their own
• Identifying foundational theoretical issues of relevance to media development and media production
Examiners
The course consists of seminars, lectures, and independent study. The pedagogical approach involves active participation in seminars and lectures, presentation of one’s own work, and providing feedback to others’ presentations on the basis of the research literature and lecture topics.
The seminar form supports the candidates’ practical training in presenting their own research and commenting on others’.