Programplaner og emneplaner - Student
TEGN1200 Sign Language and Deaf People Course description
- Course name in Norwegian
- Tegnspråk og døve i samfunnet
- Study programme
-
Norwegian Sign Language
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Dette er det innledende samfunnsvitenskapelige emnet for førstesemesterstudenter på bachelor i norsk tegnspråk. Emnet tar utgangspunkt i at døve og tegnspråklige er en språklig minoritet, og skal gi studentene verktøy og begreper til å beskrive og forstå tegnspråklige som en språklig minoritet i norsk og internasjonalt perspektiv.
Emneplan ble godkjent i utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.
Required preliminary courses
Emnet har ingen krav til forkunnskaper.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- Har innsikt i begreper som brukes innenfor det tverrfaglige forskningsfeltet Deaf studies for å forstå og beskrive døves og hørselshemmedes liv
- Kan beskrive studier av døve i et mangfoldsperspektiv
- Kan sammenlikne hovedtrekkene ved sentrale begreper innen fagfeltet deaf studies
Ferdigheter
Studenten
- Kan redegjøre for utviklingen i studier av døves og tegnspråkliges liv
- Kan diskutere døve og tegnspråklige som språklig minoritet med et interseksjonselt perspektiv
- Kan forklare sammenhengen mellom endringer i samfunnets syn på døve og tegnspråk og forskning på døve og tegnspråk
- Kan presentere teoretiske begreper fra deaf studies på tegnspråk,
- Kan redigere en kort video med egenutviklet presentasjon
- Kan diskutere ulikhet og mangfold blant døve
Generell kompetanse
Studenten
- Kan bruke sentrale begreper fra deaf studies til å beskrive og analysere observerte eller erfarte hendelser med eller blant døve
- Kan delta i, og bidra til kunnskapsbaserte dialoger om døve og tegnspråk på fysiske og virtuelle møteplasser
- Kjenner igjen og kan identifisere ulike perspektiver på døve og tegnspråklige mennesker.
Content
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om etterkrigstidens norske kulturpolitikk
- har kunnskap om sentrale virkemidler i den norske litteraturpolitikken
- har kunnskap om historien om den norske politikken for arkiv, bibliotek og museum
- har kunnskap om hvordan digitalisering påvirker dagens kulturpolitikk
Ferdigheter
Studenten
- kan forstå dagens kultur- og kunnskapspolitikk i lys av dens historie
- kan identifisere sentrale virkemidler i den samtidige kultur- og kunnskapspolitikken
Generell kompetanse
Studenten
- har erfaring fra å arbeide med faglige problemstillinger i en gruppe
- kan reflektere kritisk over faglig litteratur og diskusjoner som angår kultur- og kunnskapspolitikk
Teaching and learning methods
Undervisningen består av en kombinasjon av forelesninger, arbeid i grupper og prosjektbaserte oppgaver. Det forventes også at studentene tar i bruk digitale videoløsninger for egen produksjon av tegnspråklige tekster og innleveringer.
Course requirements
In this course, students will further develop their knowledge of people’s fundamental needs and resources. Reactions, experiences and signs of health deficits are key aspects of the course. Students must develop skills in observing and assess patients’ fundamental needs and resources in clinical practice. Students will also gain experience of communicating with patients and their next-of-kin.
Assessment
Eksamen er en 3-dagers individuell hjemmeeksamen. Besvarelsen skal være skriftlig på 3000 ord +/- 10 %. Eksamen besvares på norsk.
Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Admission to the programme.
Grading scale
Emnet tar for seg de kultur- og kunnskapspolitiske rammeverk som er viktige for bibliotek og andre kultur- og informasjonsinstitusjoner. Vi ser nærmere på allmenn kulturpolitikk, litteraturpolitikk og politikken relatert til arkiv, bibliotek og museum. Disse politikkområdene blir studert i lys av kulturpolitiske tradisjoner og teknologisk utvikling. Vi ser også nærmere på hva som kjennetegner den kulturpolitiske forskningen.
Undervisningsspråk er norsk.
Examiners
Practical training consists of both practical training, activities along the way and supervised practical training that takes place during the practical training period. The practical training period (7 weeks) in the municipal health service takes place preferably in a nursing home supervised by a practical training supervisor and contact teacher. Other practical training and activities (3 weeks) can be, simulation and skills training, lectures and seminars with a contact teacher where relevant topics based on the learning outcomes are highlighted.