Programplaner og emneplaner - Student
TEGN1100 Tegnspråk og tegnspråking 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Sign Language and Sign Languaging 1
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
-
Innledning
Dette er det innledende språkvitenskapelige emnet for førstesemesterstudenter på bachelorprogrammet i norsk tegnspråk. Emnet tar utgangspunkt i tegnspråklig samhandling slik det er i bruk i hverdagsliv og i profesjonelle sammenhenger, slik som f.eks. i tolking og undervisningssituasjoner, og gir en innføring i tilnærminger til å forstå og analysere tegnspråk slik det brukes i naturlig samhandling. Systematisk arbeid med egen språkbeherskelse og språkbevissthet er en viktig del av dette emnet.;
Emneplan ble godkjent i utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.
-
Forkunnskapskrav
Emnet har ingen krav til forkunnskaper.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;
;
Kunnskap;
Studenten;;
- Har kunnskap om ulike forståelsesmåter og tilnærminger til språk og språklig kommunikasjon;
- Har grunnleggende kunnskap om tegnspråklingvistikk;
- Har kunnskap om forholdet mellom tegnspråklig, talespråklig og skriftlig kommunikasjon;
- Har kunnskap om verktøy og framgangsmåter for å analysere multimodal samhandling;
;
Ferdigheter;;
Studenten;;
- Kan reflektere over og analysere egen og andres kommunikative praksis;;
- Kan produsere og forstå transkripsjoner og annoteringer av tekster på norsk tegnspråk med egnede verktøy;
- Kan benytte og forstå sentrale begreper om språk og språklig samhandling;
;
Generell kompetanse;;
Studenten;
- Har kompetanse som setter dem i stand til å reflektere over egen tegnspråklig praksis;
- Kan drøfte faglige spørsmål knyttet til bruk av tegnspråk i ulike situasjoner;
- Har god kjennskap til beskrivelser av forventet ferdighetsnivå og kan selv reflektere rundt og konkretisere sitt tegnspråknivå ut fra disse;
-
Innhold
Studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskaper om språk og kommunikasjon generelt, om tegnspråk og visuell kommunikasjon, og om norsk tegnspråk spesielt. De skal også praktisere språket for å utvikle sine språkferdigheter videre fra sitt utgangspunkt. Studenter som ikke tidligere har oppnådd en kompetanse på B1-nivå i CEFR-systemet, skal i løpet av 1. og 2. semester av studiet arbeide fram mot en slik kompetanse. Mer informasjon om kompetanse-nivåene i CEFR (Det felles europeiske rammeverket for språk, læring og vurdering) gis ved studiestart.;
-
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen tar utgangspunkt i arbeid med individuell og gruppevis analyse og bearbeiding av språklig materiale og foregår på norsk tegnspråk. Undervisningsformene vil være varierte. Studentaktive læringsformer har en sentral plass i undervisningen. Noe undervisning gis i form av forelesninger.;
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Ved helt spesielle omstendigheter kan det etter avtale med faglærer gis kompensatoriske oppgaver ved overskridelse av fraværet.
Arbeidskrav;
1. Gjennom studiet arbeider studentene med ulike oppgaver på tegnspråk, og som det forventes at studentene tar vare på for å følge med på egen tegnspråkutvikling. Studentene skal individuelt opprette og holde ved like en digital språkperm etter mal fra Europeisk språkperm (European Language Portfolio - ELP), bestående av språkpass, språkbiografi og språkmappe, og levere en refleksjonstekst på norsk tegnspråk på 4 minutter +/- 10% om dette arbeidet etter nærmere retningslinjer gitt av faglærer. Mer informasjon om Europeisk språkperm gis ved studiestart.;;
Arbeidskravet skal bidra til å sikre læringsutbyttet knyttet til beskrivelser av forventet ferdighetsnivå og refleksjon rundt og konkretisering av eget tegnspråknivå ut fra disse.;
2. Studentene skal i gruppe på inntil tre studenter gjennomføre en analyse av en tegnspråklig tekst i samråd med faglærer. Omfanget av innlevert skriftlig tekst vil avhenge av fokuset for analysen og fastsettes i samråd med faglærer.;;
Arbeidskravet skal bidra til å sikre læringsutbyttet knyttet til transkripsjoner og annoteringer av tekster på norsk tegnspråk.;
3. Studentene skal levere en individuell hjemmeoppgave som videofil på norsk tegnspråk på 7,5 minutter +/- 10 %. Temaet skal være godkjent av faglærer på forhånd og leveres innen en dato fastsatt av faglærer. Oppgaven vurderes som godkjent / ikke godkjent. Arbeidskravet skal bidra til å sikre læringsutbyttet knyttet til et eller flere av emnets kunnskapsmål.;
Arbeidskrav som ikke blir godkjent, kan gjennomføres/leveres på nytt inntil to ganger. Fristene for disse fastsettes av faglærer. Se programplan for generell informasjon om arbeidskrav.;
;
Krav om deltakelse;
Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.;
-
Vurdering og eksamen
Eksamen er en revidert versjon av den individuelle refleksjonsteksten omtalt som Arbeidskrav 1 ovenfor og skal være på 7,5 minutter +/- 10 %.;Eksamen gjennomføres i høstsemesteret.;
Eksamensspråk er norsk tegnspråk.;
Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.;
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
-
Sensorordning
Det benyttes to sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.;