Programplaner og emneplaner - Student
TANNPRAINN1A Praksis i fast protetikk (innreisende stud) Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Practice in Fixed Prosthetics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i tannteknikk
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Supervised practical education/training in enterprise is an important part of the programme. The external supervised practice for exchange students is organized with 1 day per week throughout the semester as a separate course (10 ECTS). The training period take place in a laboratory for dental technology. Working in dental technology laboratories gives students an opportunity to develop their skills in an actual laboratory under the supervision of an authorised dental technologist. In external laboratory practice, students will produce metal ceramic- and full ceramic crowns.
Forkunnskapskrav
The student must have passed all topics in their first year of the Bachelor of Dental Technology as a minimum.
Læringsutbytte
After completing the external practice, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student should be able to:
- select suitable materials for the particular case based on knowledge of materials, technology and manufacturing techniques
- explain the importance of good cooperation in dental laboratory and the dental team
Skills
The student should be able to:
- plan structures and justify the choice of the design, materials, and techniques in terms of clinical conditions and preparation in given cases
- apply the appropriate materials so that the material properties are maintained through the fabrication process in specific cases
- fabricate sub-structures in metal to metal-ceramic crowns with the conventional technique and/or CAD/CAM with clinical acceptable quality regarding fit and function
- fabricate full ceramic crowns and small bridges with CAD/CAM or press ceramic, either full anatomical, with the cut-back and/or ceramic core with clinical acceptable quality regarding fit, function and aesthetics in a given case
- fabricate fused porcelain to sub-constructions in metal and ceramic core in a way that safeguards the clinical quality regarding function, morphology and optical properties in a given case
- plan your own work day and organize the work allocation and work processes appropriately
General competence
The student should be able to:
- show willingness and ability to utilize guidance and constructive feedback
- demonstrate the will and ability of results-oriented collaboration and communication in a professional context
- document and reflect critically on the quality of their own work
Arbeids- og undervisningsformer
Fagplanen bygger på forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanningene for 1. - 7. trinn og 5. - 10. trinn, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 1. mars 2010, nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 5. - 10. trinn og programplan for grunnskolelærerutdanning for 5. - 10. trinn ved Høgskolen i Oslo, fastsatt av avdelingsstyret 6. mai 2010.
Musikkfaget i grunnskolen har som mål å gi alle barn og unge musikkopplæring slik at de kan ta aktivt del i musikk gjennom aktivitetsformene musisering, komponering og lytting. I musikkstudiet i lærerutdanningene for grunnskolen er det derfor lagt vekt på å skape en god sammenheng mellom lærerstudentens egen musikalske og kunstneriske utvikling, og fagdidaktisk kompetanse til å planlegge, gjennomføre og reflektere over musikkundervisning.
Faget i lærerutdanningene skal gi grunnleggende innsikt i den norske og internasjonale musikkarven, i musikk som flerkulturelt samfunnsfenomen og i musikk som identitetsskapende kraft og uttrykksform. Det skal gi grunnlag for studentenes allmenne danning og faglige vekst og gi dem opplæring i å ta aktivt del i kultur-, skole- og fagutvikling i sitt framtidige yrke.
Arbeidet med faget vil omfatte forskningsbasert kunnskap og erfaring knyttet til de aktivitets- og erkjennelsesformene vi finner i gjeldende læreplaner for musikkfaget i grunnskolen og i praksisfeltet. Studiet skal gi grunnlag for musikkfaglig samarbeid med andre fagområder og instanser utenfor skolen. Utvikling av de utøvende, personlige og kunstneriske sidene ved musikkfaget krever øving og modning over tid og vil stå sentralt i studiet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Attendance is compulsory for all parts of the programme where the students cannot achieve the learning outcomes on their own. Attendance is necessary in order for the students to acquire the specialist knowledge, skills and general competence required to safeguard patient safety and quality assure dental technology products.
The requirements are:
- at least 80% attendance for external practical training, skills training, patient-oriented work, scheduled compulsory academic supervision
- portfolio with complete production and process log from external practice
Vurdering og eksamen
Assessment Content: Learning Outcome Descriptions
Coursework: Assessment during practical training
Should a student exceed the maximum limit for absence, extra assignments will be required to compensate for his/her absence as far as possible. If a student exceeds the maximum limit for absence during a period of practical training, it will be considered whether the period can be extended. If it is not possible to compensate for the absence or extend the period of practical training, the student will risk to fail the course, and the whole period must be repeated in her/his homeland.
Vurderingsuttrykk
Pass/fail
Sensorordning
Eksamenen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen i fagdidaktikk. Omfanget er på 3200-4000 ord eksklusiv litteraturliste og eventuelle vedlegg. Skrifttype og -størrelse: New Times Roman, 12. pkt. Linjeavstand 1,5. For referanser benyttes APA-stil.
Det benyttes intern og ekstern sensor. Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter for bestått eksamen.
Pensum i emne 2
1128 s.
Musikkorientering (391 s.)
Espeland, Magne (2001) Lyttemetodikk studiebok , s. 15-45, 87-99, 109-123. Bergen: Fagbokforlaget. 59 s.
Nesheim, Elef (2004) Musikkhistorie , s. 10-363. Norsk Musikforlag. 353 s.
Sætre, Jon Helge & Salvesen, Geir (2010) Allmenn musikkundervisning. Perspektiver på praksis , s. 87-106, 181-198. Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. 38 s.
Metodikk (219 s.)
Glad, Åse Løvseth (2012) Dans på timeplanen. Tell forlag. Div. utdrag, ca. 100 s.
Neby, Thor (2001) Verden i samspill . Oslo: Norsk Musikforlag. 45 s.
Ophus, Tone (2014) Sang, spill og sprell 1. Sang og rytmikk for barn 6-13 år. Oslo: Norsk Noteservice. Utdrag, 14 s.
Sætre, Jon Helge & Salvesen, Geir (2010) Allmenn musikkundervisning. Perspektiver på praksis, s. 216-231, 282-300.Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. 35 s.
Lyttestoff. 50 s.
Fagdidaktikk (210 s.)
Bergman, Åsa (2003) "Från Pippi till punk". I: Eva Ahlstedt (red.) Gränser, Humanistdagboken 2003, no. 16, s. 41-46. Göteborg: Humanistiska fakultetsnämnden vid Göteborgs universitet.
Hanken og Johansen (2013) Musikkundervisningens didaktikk . Revidert utgave, s. 59-69,140-147,164- 173. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. 29 s.
Johansen, Geir (2003) "Musikkfag, lærer og læreplan". I: Johansen, Geir, Kalsnes, Signe og Varkøy, Øivind (red.) Musikkpedagogiske utfordringer, s. 11-121. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. 11 s.
Læreplanverket for kunnskapsløftet (LK06, midlertidig utgave). Læreplan i musikk, s. 137-143. 7 s.
Mouritsen, Flemming (2002) "Child culture - play culture". I: Mouritsen, Flemming og Qvortrup, Jens (eds.)Childhood and Children's Culture, p. 14-42. Odense: University Press of Southern Denmark. 29 s.
Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (2011) Kunst- og kulturopplæring i Norge 2010/2011. Sammendrag på norsk av kartleggingen "Arts and cultural education in Norway". Bodø: Universitetet i Nordland. 18 s.
Sætre, Jon Helge & Salvesen, Geir (2010) Allmenn musikkundervisning. Perspektiver på praksis, s. 39-53.Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. 15 s.
Strobelt, Michael (2009) "Lek og dannelse - en idéhistorisk skisse. I: Isaksen, Bjarne (red.) Musikk med leik - leik med musikk, s. 23-43. Oslo: Universitetsforlaget. 21 s.
Varkøy, Øivind (2000) Hvorfor musikk? En musikkpedagogisk idéhistorie, s. 11-34, 47-52, 87-96, 143-155. Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. 52 s.
Varkøy, Øivind (2003) Musikk - strategi og lykke , s. 9-30.Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. 22 s.
Hørelære, arrangering, komponering og digital kompetanse (158 s.)
Jeffs, Roger (2008), Arrangering og komponering , s.1-98 Oslo: Gyldendal. 97 s.
Ophus, Tone (2011) Nyt notene! Musikkteori og hørelære gjennom sang, spill og bevegelse , s. 108-135, 169-176, 221-224. Oslo: Norsk Musikforlag. 40 s.
Sætre, Jon Helge & Salvesen, Geir (2010) Allmenn musikkundervisning. Perspektiver på praksis, s. 264-281. Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. 18 s.
Noter og kompendium med stoff om ulike arrangeringsmåter og -teknikker. 100 s.
Sangbøker og noter (ca. 150 s. til ulike formål per semester)
Studenten velger minst én av følgende:
Gravlie, Tom (1997) Sang for alle . Oslo: Gyldendal undervisning. 483 s.
Neby, Thor & Per Arne Olsen (2012) Verden i sang. Rev. utg. Oslo: Norsk Musikforlag. 793 s.
Musikk i skolen (2008) Sang i Norge . 576 s.
Weisser, Hanne (2010) Følgesvenner. Sanger om små og store fortellinger. Fagernes: Olifant forlag. 319 s.
Noter fra ulike kilder (blant annet Internett) med sanger og stykker.
Det tas forbehold om endring/revidering i pensumlitteraturen. Dette vil bli gjort i samråd med studentene, og under forutsetning av at studieleder vil godkjenne disse endringene.