Programplaner og emneplaner - Student
TANN1300 Protetikk 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Dental Prosthetics 1
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i tannteknikk
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2016/2017
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omfatter grunnleggende konstruksjonsprinsipper og formgivning innen avtakbar og fast protetikk. Det fokuseres på nødvendige betingelser for å oppnå et optimalt resultat i forhold til den orale anatomi, bittfysiologi, design og materialvalg. Sammenhengen mellom form, farge og funksjon og pasientens tilvenning til og akseptering av protesen vektlegges.
Designfaget fokuserer på det formmessige og illusjonsprinsipper knyttet til bruk av farger som virkemiddel til å illudere forstørrelse eller reduksjon av form. Å lære å oppfatte og uttrykke ulike formuttrykk vektlegges for å kunne gjenskape en tannerstatnings særpregede form.
Emnet er sammensatt av følgende fag, angitt i studiepoeng:
Protetikk 15 stp. Teori 5 stp. Ferdighetstrening/praksis 10 stp.
Design 5 stp. Teori 2 stp. Ferdighetstrening/praksis 3 stp.
Forkunnskapskrav
Language of instruction: Norwegian
This course focuses on the public health nurse’s health promotion and preventive work with children, adolescents and their families/caregivers at the population, group and individual level. This takes place in the municipal health service, at children’s health clinics (0-5 years), in the school health service and youth health centres (6-20 years), as well as in environmental health care, infection control and in the refugee health service. This course is based on key theories and methods in public health science. The academic field's history and current place in society are key aspects. The course is based on health policy guidelines, framework conditions and legislation that are crucial to the public health nurse’s professional practice. Knowledge-based practice (research, empirical data, and user perspectives in equal proportions) are key aspects of the course.
Læringsutbytte
Læringsutbytte i protetikk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte inndelt i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan påvise betydningen av avtakbare protesers utforming i forhold til psykologiske, funksjonelle, estetiske og fonetiske aspekter
- beskrive design av kroner som hjelpemiddel til å opprettholde eller gjenskape pasientens bittfunksjon
- kan forklare begrepene modellfremstilling, modellering, pressing, støping, polymerisering, renovering og skjelettbehandling
- har kjennskap til den støpte partielle protesens aktive og passive retensjonselementer
Ferdigheter
Studenten kan
- fremstille funksjonelle gipsmodeller og prøveplater for bittregistrering med akseptabel kvalitet
- stille opp tenner på partielle og hele proteser mot antagonist med stabil okklusjon
- utføre rebasering av helprotese med riktig utstrekning og tilstrekkelig passform
- polymerisere, pusse og polere helproteser på et akseptabelt nivå
- fremstille funksjonelle gipsmodeller til fast protetikk med akseptabel kvalitet
- designe og fremstille single helkeramiske fullanatomiske kroner med akseptabel passform og morfologi
- designe og fremstille single metallkeramiske kroner med tilstrekkelig passform
- fremvise riktig behandling av materialene voks, gips, metylmetakrylat og metall
Generell kompetanse
Studenten kan
- dokumentere eget arbeid
- bruke utstyr og maskiner riktig, og gjennomføre vedlikehold av disse
Læringsutbytte i design
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte inndelt i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om farge, form og tekstur som virkemiddel for å ivareta nødvendig funksjon og estetikk i fremstilling av tannerstatninger
- kjenner til metoder for manipulering av fargekontraster og tredimensjonal form
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap fra farge- og formlære til å skape harmoni i et redusert tannsett
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i sammenhengen mellom farge- og formgivning og visuell oppfattelse
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, demonstrasjonsforelesninger, selvstudier, seminarer og ferdighetstrening kombinert med studentarbeid og fremlegg i grupper og individuelt. Ferdighetstreningen på skolens laboratorier gir studentene mulighet til å tilegne seg nødvendige ferdigheter i protesefremstilling. Studenten skal utføre hver arbeidsprosess 3-5 ganger.
Det gis opplæring i riktig bruk av maskiner og utstyr, samt vedlikehold av dette.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- oppgaver i form- og fargeteori med samlet omfang ca. 6-8 sider
- minimum 90 % tilstedeværelse på demonstrasjonsforelesningene
- minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer, timeplanfestet gruppearbeid, fremlegg og individuelle veiledningstimer.
Vurdering og eksamen
- Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene for protetikk
- Eksamensform: Individuell mappe med 2-3 praktiske arbeider og teoretiske oppgaver som til sammen har omfang på ca 2200 ord.
Ny/utsatt eksamen: Ved ny eksamen leveres omarbeidete arbeider og/eller oppgaver.
Vurderingsuttrykk
An individual five-hour home exam.
Sensorordning
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.