Programplaner og emneplaner - Student
TANN1200 Dentale materialer Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Dental Materials
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
- 
                                                    
- Programplan
- 
    InnledningEmnet er sammensatt av to fag, se tabellen nedenfor. Fysikk og kjemi inneholder nødvendig basiskompetanse for materiallæren som ligger i dette emnet. Faget kjemi omhandler grunnleggende uorganisk- og organisk kjemi knyttet til dentale materialer. Fysikk omhandler hovedsakelig begreper innen mekanikk og testing av dentale materialer. Faget materiallære retter fokus mot dentale legeringer, keramer og dentale hjelpematerialer som benyttes i fremstillingen av tanntekniske produkter. Ulike dentale legeringers bruksområder og egenskaper er av stor betydning i planlegging og design av individuelle løsninger. For å ivareta materialegenskaper må riktig materialbehandling og framstillingsteknikk for materialene introduseres. Bruk og bearbeiding av materialene med tanke på HMS vektlegges for å skape gode rutiner og holdninger på laboratoriet. Emnet er sammensatt av følgende fag, angitt i studiepoeng: - Fysikk og kjemi Teori 5 stp.
- Materiallære Teori 5 stp.
 
- 
    ForkunnskapskravStudenten må være tatt opp på studiet. 
- 
    LæringsutbytteLæringsutbytte i fysikk og kjemi Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte inndelt i kunnskap og ferdigheter: Kunnskap Studenten kan - gjøre rede for SI-systemets definisjoner på standardiserte størrelser og enheter
- gjøre rede for fysikalske begreper innen statikk, kinematikk og dynamikk
- gjøre rede for de fysikalske begrepene trykk, temperatur og varme
- diskutere metallers elektriske ledningsevne
- beskrive lysteorier og generell fargefysikk
- beskrive periodesystemets oppbygning og atomenes struktur
- gjøre rede for kjemiske bindingstyper
- presentere enkle kjemiske reaksjoner
- gjøre rede for organiske forbindelser, funksjonelle grupper og nettverkstoffer
- gjøre rede for uorganiske forbindelser i et tannteknisk perspektiv
- gjøre rede for pH og dets betydning i det orale miljø
- gjøre rede for hydrofile og hydrofobe forbindelser og hva som kjennetegner disse
- gjøre rede for elektrokjemiske prosesser og dets betydning for korrosjon
 Ferdigheter Studenten kan - utføre enkle støkiometriske beregninger i kjemi
- selvstendig utføre korrekt bruk, oppbevaring og avfallshåndtering av relevante tanntekniske kjemikalier med tanke på HMS på laboratoriet
 Læringsutbytte i materiallære Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte inndelt i kunnskap og ferdigheter: Kunnskap Studenten kan - beskrive konvensjonelle og digitale fremstillingsmetoder for dentale konstruksjoner
- gjøre rede for sammensetning og behandling for materialgruppene dentale legeringer, keramer, voks, gips og avtrykksmaterialer
- beskrive egenskaper for metaller generelt
- forklare metallers makrostruktur og mikrostruktur
- gjøre rede for materialegenskaper og indikasjoner for bruk av de uedle dentale legeringene Co-Cr og titan.
- gjøre rede for materialegenskapene og indikasjoner for bruk av edle dentale legeringer
- forklare ulike herdingsmetoder og hvordan man kan manipulere legeringsegenskaper ved herding
- forklare bruddmekanismer i metaller
- tolke et spennings-tøynings diagram for ulike dentale materialer
- tolke et binært fasediagram
- kjenner til korrosjon og korrosjonstyper relatert til dentale legeringer og hvordan dette kan påvirke materialegenskapene
- beskrive ulike gipstyper og forklare herdingsmekanismen for gips
- forklare hvordan egenskapene til gips kan manipuleres
- gjøre rede for de vanligste dentale avtrykksmaterialer, deres bruksområder og egenskaper
 Ferdigheter Studenten - kan under veiledning gjennomføre materialtesting av kobolt-krom legering, utarbeide rapport og beskrive arbeidsgang
- kan anvende fasediagram som hjelpemiddel til å vurdere dentale legeringers sammensetning og faser
- kan vurdere valg av dental legering ut ifra det individuelle kasus
 
- 
    Arbeids- og undervisningsformerDet veksles mellom forelesninger, selvstudier, laboratorieøvelser og seminarer kombinert med teoretiske oppgaver både i grupper og individuelt. Laboratorieøvelsene foregår som materialtesting. 
- 
    Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteterFølgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen: - skriftlig laboratorierapport fra laboratorieøvelsene
- minimum 90 % deltakelse på laboratorieøvelsene
- minimum 80 % deltakelse i seminarer og timeplanfestet gruppearbeid
 
- 
    Vurdering og eksamen- Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene
- Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen, 4 timer
 
- 
    Hjelpemidler ved eksamenIngen. 
- 
    VurderingsuttrykkGradert skala A-F 
- 
    SensorordningEkstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier. To interne sensorer vurderer alle besvarelsene.