EPN-V2

TANN1100 Tannmorfologi og biologi Emneplan

Engelsk emnenavn
Dental Morphology and Biology
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2016/2017
Emnehistorikk
  • Innledning

    Tannmorfologifaget omfatter kunnskap om tennenes makroskopiske anatomi og manuell utforming av tenner. Gjennom kasusstudier og innledende protetiske arbeidsprosesser introduseres tannteknikerens morfologiske kunnskapsbehov.

    Biologifaget har fokus på det orale biologiske miljø. Kunnskap om munnhulens biologi, oppbygning av anatomiske strukturer som tenner, kjeveledd, ansiktsmuskulatur og spyttkjertler, og forhold mellom munnhulens anatomiske strukturer og orale væsker inngår. Kunnskapen skal føre til en helhetsforståelse av normale og sykdomsfremkallende forhold i munnhulen

    Fagsammensetningen, fordelt på studiepoeng i henholdsvis teori og ferdighetstrening/praksis:

    Tannmorfologi 10 stp. Teori 4 stp. Ferdighetstrening/praksis 6 stp.

    Protetikk 5 stp. Teori 2 stp. Ferdighetstrening/praksis 3 stp.

    Biologi 5 stp. Teori 5 stp.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen.

  • Læringsutbytte

    Ny digital teknologi skaper mulighet for vekst og innovasjon i alle organisasjoner, bransjer og sektorer. Kunnskap om hvordan dette mulighetsrommet kan utnyttes er essensielt for ledere. Dette emnet gir kunnskap og virkemidler om dette og det å lede og gjennomføre digitale endringsprosesser. Det er viktig å forstå hvordan teknologi oppfattes og brukes i organisasjoner og hvilke implikasjoner det har for ledelse. Emnet er bygget opp rundt et selvvalgt endringsprosjekt du står i som formell eller uformell leder i egen organisasjon. Du vil lære å identifisere muligheter, analysere handlingsrom for endring og bruke verktøy til å lede digitale transformasjonsprosesser i egen organisasjon.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap:

    Studenten skal:

    ;• ha kunnskap om sentrale begreper, verktøy og metoder innen digital ledelse

    • kunne forstå og identifisere strategiske muligheter og utfordringer knyttet til digital ledelse

    • ha kunnskap om kompetansebehov og organisasjonskulturer som fremmer endring

    • ha kunnskap om nye arbeidsformer og ledelse i digitale omstillingsprosesser

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • vurdere potensial, identifisere utfordringer og handle på muligheter knyttet til digital omstilling og transformasjon

    • gjennomføre analyser av ulike interessenter i et digitaliseringsprosjekt og kommunisere med disse

    • reflektere over egen lederrolle i organisasjonens digitaliseringsarbeid og fasilitere samarbeid om digital transformasjon

    • utarbeide en konkret handlingsplan for eget endringsprosjekt

    • gjennomføre og lede et selvstendig avgrenset utviklingsprosjekt knyttet til omstilling og endring i egen virksomhet

    Generell kompetanse

    Studenten skal:

    • kunne anvende innsikt om digitalisering i endringsprosesser

    • bidra til innovasjon og nyskaping knyttet til digital ledelse i organisasjoner

    • forholde seg kritisk til digitalisering og anvende relevante informasjonskilder til å kommunisere behovet for strategisk tenkning

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Undervisningsformen vil være nettbasert og inkludere webinarer, videoforelesninger, studentpresentasjoner, casediskusjoner, innleveringer og andre digitale læringsaktiviteter. Studentene vil gjennom hele emnet arbeide systematisk og prosessbasert med innleveringer knyttet til emnets tematikk og til eget endringsprosjekt. Dette arbeidet vil også kreve samarbeid mellom studentene som læringspartnere for hverandre.

  • Vurdering og eksamen

    For å kunne framstille deg til eksamen må du ha godkjent mappe. Det er tre individuelle arbeidskrav i mappen: (1) Beskrivelse for et selvvalgt endrings- og/eller omstillingsprosjekt. Omfang: 1-2 sider/film på 1-2 minutter/presentasjon på 3-4 slides. (2) Scenario-analyse/Forslag til organisasjonens digitaliseringsmuligheter og - utfordringer. Omfang: 1-2 sider. (3) Refleksjonsnotat over egen læring. Omfang: 1-2 sider.

    Ved dokumentert sykdom vil emneansvarlig tilrettelegge for at arbeidskrav kan gjennomføres. Dersom én eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen en angitt frist.

  • Vurderingsuttrykk

    Semesteroppgave: Handlingsplan for endrings- og/eller omstillingsprosjekt. Omfang maks 3.000 ord.

    I semesteroppgaven skal du presentere handlingsplanen for endringsprosjektet. Formuler et problem eller en utfordring som du ønsker å løse (en problemstilling) innen emnets område for digital transformasjon. Deretter skal du undersøke/analysere problemstillingen ved å presentere relevant dokumentasjon. Du skal benytte teori fra pensum som grunnlag for å argumentere for dine valg. Handlingsplanen skal være konkret og mulig å implementere.

  • Sensorordning

    «Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.»