Programplaner og emneplaner - Student
TABPRA1B Oral protetikk 4 - avtakbar protetikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Prosthodontics 4 - Removable Prosthodontics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i tannteknikk
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen.
Forkunnskapskrav
Bestått første og andre studieår eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan basert på kunnskap om munnhulen, materialvitenskap, og kunnskapsbasert praksis velge egnede materialer, produksjonsmetoder/teknologi og løsningsdesign til aktuelle arbeidsoppdrag innen valgt fordypning i avtakbar protetikk (B)
- kan forklare relevante designmessige og laboratorietekniske tilpasninger for å oppnå god funksjon og akseptabel estetikk i et gitt kasus
- kan gjøre rede for tannhelseprofesjonenes ulike roller og ansvarsområder, og betydningen av tverrfaglig samarbeid til beste for pasienten i tråd med gjeldende lovverk og yrkesetiske retningslinjer
- har kunnskap om veiledning og profesjonell helsefaglig kommunikasjon, og kan beskrive prinsippene for aktiv lytting og betydningen av kongruens i verbal kommunikasjon
- kjenner til hvordan variasjoner i helsekompetanse kan påvirke ulike pasientgruppers evne til oral egenomsorg
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende fagterminologi i kommunikasjon, muntlig, skriftlig og digitalt rundt valg av løsningsalternativer og konstruksjonsdesign
- dokumentere og kritisk analysere egne erfaringer og utfordringer knyttet til konstruksjonsdesign og materialbehandling i kliniske kasus
- produsere studiemodeller, individuelle avtrykkskjeer og prøveplater for bittregistrering med god funksjon og presentabelt utseende
- fremstille hele proteser og helsett i normal og kryssbitt med god artikulasjon, passform og estetikk
- produsere hard ortodontisk bittskinne (Michiganskinne) konvensjonelt og digitalt med akseptabel funksjon og estetikk
- konstruere enkle trådklammer til partielle proteser med optimal retensjon og estetikk
- under veiledning designe funksjonelle partielle Co-Cr skjeletter med optimal trykkbelastning
Generell kompetanse
Studenten kan
- planlegge egen arbeidsdag og hensiktsmessig fordeling av arbeidsprosesser i en produksjonssammenheng
- identifisere yrkesfeltet og respektere faglige synspunkter og normer relatert til god praksis, gjeldende lovverk, og yrkesetiske problemstillinger
- nyttiggjøre seg veiledning og konstruktiv tilbakemelding, og vise vilje og evne til resultatorientert samarbeid og profesjonell kommunikasjon med tannhelsepersonell i en yrkesmessig sammenheng
- kommunisere med pasienter ved protetisk behandling
Arbeids- og undervisningsformer
Praksisstudiene omfatter 20 uker ekstern veiledet praksis, samt selvstudier. Studenten skal ha 16 uker praksis/ferdighetstrening ved tanntekniske bedrifter. Klinisk observasjonspraksis utgjør 4 uker, samlet eller fordelt gjennom semesteret. Klinisk observasjonspraksis kan foregå innen følgende virksomheter: offentlig tannklinikk, privat tannlegekontor, kjeveortoped, sykehus eller ved klinisk tanntekniker.
Studenten skal ukentlig gis veiledning i forhold til faglig progresjon og skikkethet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:
- Individuell skriftlig oppgave, tekst på 900 ord +/- 10 %. Formålet med oppgaven er drøfting av sentrale teoretiske begreper innen språklæring og -undervisning, utvikling av studentenes egne skriveferdigheter og arbeid med digital tekstbehandling.
- Oppgave i par i form av lydfil på 2-3 minutter fra hver student og skriftlig tekst på 500 ord +/- 10% fra hver student. Oppgaven fokuserer på arbeid med læreplanen og læremidler og læreren som språkmodell, samt utvikling av studentenes digitale kompetanse.
- Krav om deltakelse i undervisningen (som beskrevet under «Arbeidskrav» i den innledende delen av fagplanen).
Vurdering og eksamen
Muntlig eksamen i grupper på tre studenter (eller par hvis nødvendig ut fra studenttall), med varighet på 15 minutter til presentasjon av en gitt oppgave og 10 minutter til spørsmål per gruppe fra sensorene. Det gis individuell karakter.
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Av praktiske hensyn vil gruppeeksamen kunne gjennomføres som individuell eksamen ved ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Hver student kan ha med seg et A4-ark med notater.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved HiOA.
Emneoverlapp
Å være engelsklærer:
- Språklæringsteorier, strategier og metoder
- Flerspråklighet som ressurs i klasserommet
- Engelsk i Norge og verden
- Læreplan og læremidler, inkludert digitale læremidler
- Innføring i grunnleggende ferdigheter i engelskfaget
- Innføring i engelsk språk og struktur
- Innføring i tekst og kultur
- Vurdering av og for læring
- Engelsklæreren som språkmodell