EPN-V2

TAB3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor’s Thesis
Studieprogram
Bachelorstudium i tannteknikk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk

Emnet omfatter planlegging, gjennomføring og dokumentasjon av et empirisk basert prosjekt med utgangspunkt i et selvvalgt tema av relevans for tannteknisk profesjonsutøvelse. Studenten skal ta ansvar for egen kunnskapsutvikling gjennom litteratursøk, utprøving av vitenskapelig metode, veiledning og samarbeid med medstudenter i prosjektgruppen. Gjennom arbeidet får studenten erfaring med fordypning innenfor et avgrenset område, og mulighet for å utvikle kompetanse som er nødvendig for å kunne samarbeide i grupper som skal bidra til fagutvikling. Bachelorprosjektet skal vise at studenten kan formidle kunnskapsbaserte resultater, oppdatere sin faglige kunnskap i en yrkesmessig sammenheng, og kritisk analysere egen utførelse i lys av generelle prinsipper for forsknings- og utviklingsarbeid.

Emnet fordeler seg over to perioder. Første del omfatter ca. 2 uker i starten av sjette semester til utarbeidelse og innlevering av prosjektbeskrivelsen. Andre del av emnet, prosjektgjennomføringen strekker seg over ca. 9 uker i siste del av semesteret. Detaljerte retningslinjer for bacheloroppgaven publiseres i universitetets læringsplattform.

Forkunnskapskrav

Første studieår må være bestått for å kunne påbegynne tredje studieår samt TAB2000, TAB2100 og TAB2300/TAB2400 fra andre studieår. TAB1050 er unntatt fra progresjonskravet.

Læringsutbytte

Barnehagen i Norge har siden de første etableringer vært gjenstand for debatt og forhandlinger. Barnehagepedagogikk og hvem som framstår som premissleverandører for barnehagens innhold og arbeidsmåter, og hvilke argumenter de bruker, er i stadig endring. Kunnskap om, og kritiske refleksjoner over barnehagepedagogiske grunnspørsmål, danner basis i emnet.

Perspektiver på barnehagens rolle som pedagogisk institusjon i et komplekst og foranderlig samfunn er sentrale i dette emnet. Forskning om barns vilkår i barnehager sees i lys av politiske prosesser både lokalt og globalt. Den norske og nordiske barnehagemodellen drøftes ut fra samfunnsmessige og politiske endringer. Emnet belyser barnehagens funksjon og innhold, profesjonens posisjon og barnehagelæreres rolle i faglige diskusjoner og i samfunnsdebatten. Kunnskap om og refleksjon over didaktiske spørsmål med relevans for barnehagepedagogikken, vektlegges i studiet. Pedagogisk filosofi, idehistorie og forståelsen av pedagogiske kjernebegreper som lek, danning, læring og omsorg som grunnpilarer i barnehagepedagogikken, vil danne grunnlag for kritiske diskusjoner.

Studentene skal utvikle forståelse for sentrale utfordringer knyttet til profesjonsutøvelse og profesjonsetikk. En viktig del av emnet er å reflektere over og analysere barnehageforskning og sentrale styringsdokumenter.

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om profesjoner generelt og avansert kunnskap om barnehagelærerprofesjonen spesielt
  • har inngående kunnskap om barnehagelæreren som profesjonsutøver i lys av aktuelle faglige og politiske spørsmål som angår barnehagen
  • har inngående kunnskap om pedagogisk grunnlagstenkning og profesjonsetiske spørsmål

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere, analysere og reflektere omkring aktuelle spørsmål relatert til barnehagen som samfunnsinstitusjon og pedagogisk virksomhet
  • kan analysere nyere barnehagerelevant forskning, med særlig vekt på barnehagepedagogiske grunnbegreper som lek, læring, danning og omsorg
  • kan formulere faglige resonnementer med relevans for barnehagepedagogiske utfordringer og sette dem i perspektiv
  • kan analysere sammenhenger mellom barnehagefaglige og politiske prosesser og har bred kunnskap om, og evne til, kritisk refleksjon over endringsprosesser i barnehagefeltet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og drøfte ulike faglige tilnærminger til barnehagelærerprofesjonen ved å se sammenhengen mellom politikk, profesjon og pedagogikk
  • kan reflektere kritisk over faglige og etiske utfordringer med relevans for barnehagepedagogiske og profesjonsrelaterte temaer
  • kan kommunisere muntlig og skriftlig om pedagogiske grunnlagsspørsmål og profesjonsfaglige temaer både innenfor fagfeltet og overfor allmennheten

Vurdering og eksamen

Arbeids- og undervisningsformene vil være en kombinasjon av forelesninger og seminarer med utgangspunkt i studentenes egne tekster. Emnet legger til rette for undersøkende og drøftende læringsformer der det forutsettes studentaktiv deltakelse.

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før studenten kan gå opp til eksamen:

  • Tre tekster á 800 ord (+/- 10 %) med utgangspunkt i emnets innhold og litteratur (litteraturliste kommer i tillegg). Ytterligere presisering av tema for tekstene vil bli gitt i forbindelse med undervisningen. Det vil bli gitt skriftlig tilbakemelding på tekstene. Tekstene danner grunnlag for eksamen.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.

Vurderingsuttrykk

Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studenter til gode.

Emneoverlapp

15 studiepoeng overlapp med TANN3900.