Programplaner og emneplaner - Student
TAB3900 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor’s Thesis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i tannteknikk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
Emnet omfatter planlegging, gjennomføring og dokumentasjon av et empirisk basert prosjekt med utgangspunkt i et selvvalgt tema av relevans for tannteknisk profesjonsutøvelse. Studenten skal ta ansvar for egen kunnskapsutvikling gjennom litteratursøk, utprøving av vitenskapelig metode, veiledning og samarbeid med medstudenter i prosjektgruppen. Gjennom arbeidet får studenten erfaring med fordypning innenfor et avgrenset område, og mulighet for å utvikle kompetanse som er nødvendig for å kunne samarbeide i grupper som skal bidra til fagutvikling. Bachelorprosjektet skal vise at studenten kan formidle kunnskapsbaserte resultater, oppdatere sin faglige kunnskap i en yrkesmessig sammenheng, og kritisk analysere egen utførelse i lys av generelle prinsipper for forsknings- og utviklingsarbeid.
Emnet fordeler seg over to perioder. Første del omfatter ca. 2 uker i starten av sjette semester til utarbeidelse og innlevering av prosjektbeskrivelsen. Andre del av emnet, prosjektgjennomføringen strekker seg over ca. 9 uker i siste del av semesteret. Detaljerte retningslinjer for bacheloroppgaven publiseres i universitetets læringsplattform.
Forkunnskapskrav
Første studieår må være bestått for å kunne påbegynne tredje studieår samt TAB2000, TAB2100 og TAB2300/TAB2400 fra andre studieår. TAB1050 er unntatt fra progresjonskravet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- drøfte teori og resultater fra oppdatert forskning relatert til bacheloroppgavens tema
- oppdatere sin dentaltekniske kunnskap og handlingskompetanse i tråd med kunnskapsbasert praksis.
Ferdigheter
Studenten kan
- utarbeide en prosjektbeskrivelse som konkretiserer tema, relevant problemstilling og tidsplan for gjennomføring av bachelorprosjektet
- beskrive og begrunne valg av profesjonsfaglig tema, forskningsspørsmål og forskningsdesign basert på vitenskapsteori og metodelitteratur
- utføre systematisk kildesøk og benytte relevant profesjonsfaglig forskning og fagstoff på en måte som tilfredsstiller generelle akademiske retningslinjer
- gjennomføre prosjektet i tråd med vitenskapelige kriterier og retningslinjer for forskningsetikk og personvern
- besvare problemstillingen i en tydelig konklusjon basert på presentasjon av empirisk materiale, og aktiv bruk av empiri og teori i drøftingen av problemstillingen/ forskningsspørsmålene
- presentere prosjektet skriftlig og muntlig med presis fagterminologi og etterrettelighet
Generell kompetanse
Studenten kan
- kritisere selvvalgt forskningsdesign knyttet til faglig fordypningstema for bacheloroppgaven
- fremvise en profesjonell holdning til forsknings- og utviklingsarbeid
- formidle sentralt fagstoff og utveksle synspunkter og erfaringer med andre innen det odontologiske fagområdet, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis og nytenkning
- diskutere generelle profesjonsfaglige prinsipper og utfordringer basert på kritisk kildevurdering
- vurdere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter seminarer, selvstudier og teambasert læring i grupper, tilknyttet den systematiske problemløsningsprosessen og prosjektsamarbeidet. I løpet av emnet får studentene inntil 5 timer veiledning per prosjektoppgave. Prosjektveiledningen gis i forbindelse med utarbeidelse av eksamensdisposisjon og valg av tema, problemstilling og forskningsdesign, samt tilknyttet metodegjennomføring, databearbeiding og helhetlig oppgavestruktur.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 80 prosent tilstedeværelse ved seminarer, timeplanfestet gruppearbeid og prosjektveiledning
- prosjektbeskrivelse etter nærmere gitte kriterier. For å sikre bacheloroppgavens faglige relevans og metodiske gjennomførbarhet er prosjektbeskrivelsen et arbeidskrav som må være godkjent før selve prosjektarbeidet kan igangsettes
- muntlig fremlegg av bachelorprosjektet, inntil 30 min per gruppe. Studenter som ikke er tilstede må legge frem prosjektet for utdanningens faglærere
- skriftlig innlevering av likemannsvurdering av en annen gruppes bacheloroppgave
Vurdering og eksamen
Skriftlig bacheloroppgave i gruppe på maksimalt 3 studenter, 7000 ord (+/- 10 prosent)
Vurderingsuttrykk: A-F
Ved ny og utsatt eksamen: Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til F (ikke bestått) har studenten rett til å levere inn omarbeidet versjon én gang. Ved et eventuelt tredje forsøk på eksamen stilles det krav om ny problemstilling.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studenter til gode.
Emneoverlapp
15 studiepoeng overlapp med TANN3900.