EPN-V2

TAB3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor’s Thesis
Studieprogram
Bachelorstudium i tannteknikk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studiet er preget av tverrfaglighet, der teori og empiri, det generelle og det fagspesifikke er integrert til en helhetlig forståelse av mangfoldsproblematikk. Siden det er et hovedmål å fremme mangfoldskompetanse for profesjonsutøvelse, vil det bli lagt betydelig vekt på studentenes arbeid, og deres personlige og profesjonelle erfaringer.Studiet legges opp etter prinsippet om problemorientert læring, både fordi handlingselementet er så sentralt i studiet og fordi denne tilnærmingsåten vil stimulere studentene til å finne gode handlingsalternativer som kan omsettes i forbedret profesjonssutøvelse. Arbeid med praktiske eksempler er sentralt.

Studiet er organisert på følgende måte:

  • Selvstendig arbeid: skriving av arbeidskrav, arbeid med pensum og levering av individuelle oppgaver på universitetets digitale læringsplattform
  • Samlinger: på Campus og digitalt
  • Gruppearbeid: på Campus i forbindelse med samlinger og digitalt med innleveringer av oppgaver på universitetets digitale læringsplattform

Forkunnskapskrav

Retten til å gå opp til eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før mappeeksamen kan avlegges:

  • Levere utkast til to refleksjonsnotater for veiledning innen bestemte frister. Notatene skal da være på 3000-4000 ord. Utkast til notatene leveres på universitetets digitale læringsplattform.

Alle arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeiskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeiskrav innen fristene, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeiskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

Faglige aktiviteter med krav om tilstedeværelse

Det kreves et bestemt minimum av deltakelse i de organiserte læringsaktivitetene - det vil si tilstedeværelse og deltakelse i 75 prosent av den totale samlingstiden og deltakelse i 75 prosent av tiden på universitetets digitale læringsplattform. En vesentlig grunn til kravet om deltakelse er at den enkelte studentens bidrag med erfaringer og refleksjoner regnes som en viktig læringsressurs i studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

;Kunnskap;

Studenten;kan

  • drøfte teori og resultater fra oppdatert forskning relatert til bacheloroppgavens tema
  • oppdatere sin dentaltekniske kunnskap og handlingskompetanse i tråd med kunnskapsbasert praksis.

;Ferdigheter;

Studenten kan;

  • utarbeide en prosjektbeskrivelse som konkretiserer tema, relevant problemstilling og tidsplan for gjennomføring av bachelorprosjektet
  • beskrive og begrunne valg av profesjonsfaglig tema, forskningsspørsmål og forskningsdesign basert på vitenskapsteori og metodelitteratur
  • utføre systematisk kildesøk og benytte relevant profesjonsfaglig forskning og fagstoff på en måte som tilfredsstiller generelle akademiske retningslinjer
  • gjennomføre prosjektet i tråd med vitenskapelige kriterier og retningslinjer for forskningsetikk og personvern
  • besvare problemstillingen i en tydelig konklusjon basert på presentasjon av empirisk materiale, og aktiv bruk av empiri og teori i drøftingen av problemstillingen/ forskningsspørsmålene
  • presentere prosjektet skriftlig og muntlig med presis fagterminologi og etterrettelighet

;Generell kompetanse;;

Studenten kan;

  • kritisere selvvalgt forskningsdesign knyttet til faglig fordypningstema for bacheloroppgaven
  • fremvise en profesjonell holdning til forsknings- og utviklingsarbeid
  • formidle sentralt fagstoff og utveksle synspunkter og erfaringer med andre innen det odontologiske fagområdet, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis og nytenkning
  • diskutere generelle profesjonsfaglige prinsipper og utfordringer basert på kritisk kildevurdering
  • vurdere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger

Arbeids- og undervisningsformer

De to refleksjonsnotatene utvikles videre etter veiledningen. De to notatene leveres (elektronisk) til eksamenskontoret i en mappe til oppgitt frist. Hvert refleksjonsnotat skal ved eksamen være på 4000 ord (+/-10 %).

Dersom mappen får karakteren F ved ordinær eksamen, kan en omarbeidet versjon leveres til påfølgende ny/utsatt eksamen. Ved ytterligere eksamensforsøk må helt ny mappe leveres.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurdering og eksamen

Det gis gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått mappeeksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

Vurderingskriterier

A: Fremragende

Viser fremragende kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål.

B: Meget god

Viser meget gode kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål.

C: God

Viser gode kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål.

D: Nokså god

Viser begrensede kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål.

E: Tilstrekkelig

Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål.

F: Ikke bestått

Har utilstrekkelig kunnskaper, ferdigheter og har dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål.

Hjelpemidler ved eksamen

Mappen vurderes av intern og ekstern sensor. Ekstern sensor leser et uttrekk av mappene og samhandler med intern sensor på en slik måte at ekstern sensur kommer alle studentene i gruppen til gode.

Vurderingsuttrykk

Målgruppe

Studiet er utviklet for å møte behov hos yrkesutøvere som arbeider med flerkulturelle spørsmål og mangfoldsproblematikk knyttet til helse, sykdom og behandling i det norske helsevesenet

Opptakskrav

For opptak kreves det minst tre års relevant høyere utdanning.

Sensorordning

Studiet består av fire hovedtema gjennomført som fire samlinger:

1. Kultur, mangfold og felleskap

  • Kultur og etnisitet
  • Identitet
  • Minoritet og majoritet
  • Interseksjonalitet - kjønn, klasse, status
  • Mangfoldskompetanse

2. Mobilitet, migrasjon, integrering og makt

  • Migrasjon og mobilitet
  • Integrering
  • Religion og sekularitet
  • Kolonialisme, imperialisme og postkolonialisme
  • Maktperspektiver
  • Språk og diskurs
  • Hatprat og rasisme

3. Profesjon og mangfoldskompetanse i helsevesenet - ansvar og roller

  • Profesjonsroller og brukerperspektiver - hva er ‘mangfoldskompetanse’?
  • Implementering av mangfoldskompetanse i helseinstitusjoner
  • System, institusjon, individ - strukturelle og avgjørende faktorer for helse og helseomsorg

4.Veiledningskompetanse i et flerkulturelt fag- og arbeidsmiljø

  • Veiledning og kommunikasjon - ansvar og roller
  • Formell og uformell kompetanse: Konsekvenser for inkludering og likeverdige helsetjenester
  • Mangfoldskompetanse som danningsprosess: kunnskap, holdning og handling
  • ‘Ubehaget’ i helseomsorg - selvrefleksjon og veiledningskompetanse

Emneoverlapp

15 studiepoeng overlapp med TANN3900.