Programplaner og emneplaner - Student
TAB3000 Oral protetikk 5 - klinisk protetikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Prosthodontics 5 – Clinical Prosthodontics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i tannteknikk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Alle hjelpemidler tillatt ved skriftlig hjemmeeksamen.
Ingen hjelpemidler tillatt ved praktisk eksamen.
Forkunnskapskrav
Begge eksamensdelene vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Det gis også én samlet karakter for avsluttende vurdering. Hver eksamensdel vektes 50/50. Begge deler må være bestått for å få samlet karakter.
Læringsutbytte
Eksamensdeler vurderes av intern og ekstern sensor.
Arbeids- og undervisningsformer
Innholdet i emnet består av følgende to hovedtemaer: 1: Praktisk musikkarbeid og 2: Musikkpedagogikk, musikkteori og ledelse.
Hovedtema 1: Praktisk musikkarbeid
- Dans/bevegelse: Undervisningen tar sikte på å gi studentene mulighet til å oppleve, uttrykke og metodisk tilrettelegge musikk for barn gjennom bruk av kroppen i sang- og bevegelsesleker og dansetradisjoner fra ulike land.
- Rytmikk: Undervisningen legger vekt på å bevisstgjøre og utvikle studentenes rytmiske forståelse gjennom bevegelse, stemme og spill.
- Flerstemt sang og stemmeutforsking: Her trenes studentenes gehør samt den klanglige og musikalske bevisstheten. Repertoaret vil, som i de fleste andre delområdene, vise en sjangermessig og kulturell bredde. Innøvingsmetoden er i stor grad gehørsbasert.
- Fra meg til deg: Muntlig overføring av sangmateriale.
- Spill: Studentene får enkel innføring i et av akkordinstrumentene: gitar eller ukulele
- Samspill og arrangering: Studentene får øving i å lage enkle, metodisk tilrettelagte arrangementer og komposisjoner, samt i improvisasjon, akkompagnement og å spille etter noter. Planlegging, tilrettelegging og gjennomføring av konserter inngår også i dette emnet.
- Bruk av digitale verktøy, som for eksempel sangappen Trall.
- Delingstorg: Treningsarena for metodisk utforsking og ledelse av ulike musikkaktiviteter (studentstyrt).
Hovedtema 2: Musikkpedagogikk, musikkteori og ledelse
- Teori og lytting: Det gis undervisning i grunnleggende note-, rytme-, akkord- og hørelære. Dette knyttes nært opp til spill, samspill og arrangering.
- Musikkpedagogikk/musikkmetodikk: Musikkfaglige og musikkpedagogiske kunnskaper i praktisk og pedagogisk arbeid i barnehagen. Musikalsk formidling og kommunikasjon med barn og personale i et mangfoldig samfunn.
- Diskusjoner og refleksjoner om didaktisk tenkning, skapende prosesser, musikkpedagogiske og metodiske retninger, musikkorientering, lyttemetodikk og kulturforståelse, musikalsk kodefortrolighet, musikalitet, kreativitet og improvisasjon.
- Ulike arenaer for musikk i barnehagen og aktiviserende formidling egnet for samspill med barn.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:;
- minimum 90 % tilstedeværelse på demonstrasjonsforelesninger og laboratorieøvelser
- minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening, seminarer og obligatorisk veiledning
Vurdering og eksamen
Individuell praktisk eksamen med skriftlig egenvurdering, innen valgt fordypning, 8 arbeidsdager. Omfang:
Fordypning A -Fast protetikk, 6-8 praktiske enheter fremstilt ved utdanningens laboratorier.;
Fordypning B - Avtakbar protetikk, 4-5 praktiske enheter fremstilt ved utdanningens laboratorier.
Det gis en samlet karakter på eksamen, basert på en faglig helhetsvurdering. Alle de innleverte praktiske enhetene må være vurdert til A-E for at eksamen skal være bestått.
Ny og utsatt eksamen: Dersom en eller flere av de praktiske enhetene vurderes til karakteren F, har studenten rett til å levere inn omarbeidet versjon én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge utdanningens retningslinjer for selvstendig utførelse av individuelle arbeidsprosesser følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av to sensorer.