EPN-V2

TAB3000 Oral protetikk 5 - klinisk protetikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Prosthodontics 5 – Clinical Prosthodontics
Studieprogram
Bachelorstudium i tannteknikk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Alle hjelpemidler tillatt ved skriftlig hjemmeeksamen.

Ingen hjelpemidler tillatt ved praktisk eksamen.

Forkunnskapskrav

Begge eksamensdelene vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Det gis også én samlet karakter for avsluttende vurdering. Hver eksamensdel vektes 50/50. Begge deler må være bestått for å få samlet karakter.

Læringsutbytte

Eksamensdeler vurderes av intern og ekstern sensor.

Arbeids- og undervisningsformer

Innholdet i emnet består av følgende to hovedtemaer: 1: Praktisk musikkarbeid og 2: Musikkpedagogikk, musikkteori og ledelse.

Hovedtema 1: Praktisk musikkarbeid

  • Dans/bevegelse: Undervisningen tar sikte på å gi studentene mulighet til å oppleve, uttrykke og metodisk tilrettelegge musikk for barn gjennom bruk av kroppen i sang- og bevegelsesleker og dansetradisjoner fra ulike land.
  • Rytmikk: Undervisningen legger vekt på å bevisstgjøre og utvikle studentenes rytmiske forståelse gjennom bevegelse, stemme og spill.
  • Flerstemt sang og stemmeutforsking: Her trenes studentenes gehør samt den klanglige og musikalske bevisstheten. Repertoaret vil, som i de fleste andre delområdene, vise en sjangermessig og kulturell bredde. Innøvingsmetoden er i stor grad gehørsbasert.
  • Fra meg til deg: Muntlig overføring av sangmateriale.
  • Spill: Studentene får enkel innføring i et av akkordinstrumentene: gitar eller ukulele
  • Samspill og arrangering: Studentene får øving i å lage enkle, metodisk tilrettelagte arrangementer og komposisjoner, samt i improvisasjon, akkompagnement og å spille etter noter. Planlegging, tilrettelegging og gjennomføring av konserter inngår også i dette emnet.
  • Bruk av digitale verktøy, som for eksempel sangappen Trall.
  • Delingstorg: Treningsarena for metodisk utforsking og ledelse av ulike musikkaktiviteter (studentstyrt).

Hovedtema 2: Musikkpedagogikk, musikkteori og ledelse

  • Teori og lytting: Det gis undervisning i grunnleggende note-, rytme-, akkord- og hørelære. Dette knyttes nært opp til spill, samspill og arrangering.
  • Musikkpedagogikk/musikkmetodikk: Musikkfaglige og musikkpedagogiske kunnskaper i praktisk og pedagogisk arbeid i barnehagen. Musikalsk formidling og kommunikasjon med barn og personale i et mangfoldig samfunn.
  • Diskusjoner og refleksjoner om didaktisk tenkning, skapende prosesser, musikkpedagogiske og metodiske retninger, musikkorientering, lyttemetodikk og kulturforståelse, musikalsk kodefortrolighet, musikalitet, kreativitet og improvisasjon.
  • Ulike arenaer for musikk i barnehagen og aktiviserende formidling egnet for samspill med barn.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:;

  • minimum 90 % tilstedeværelse på demonstrasjonsforelesninger og laboratorieøvelser
  • minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening, seminarer og obligatorisk veiledning

Vurdering og eksamen

Individuell praktisk eksamen med skriftlig egenvurdering, innen valgt fordypning, 8 arbeidsdager. Omfang:

Fordypning A -Fast protetikk, 6-8 praktiske enheter fremstilt ved utdanningens laboratorier.;

Fordypning B - Avtakbar protetikk, 4-5 praktiske enheter fremstilt ved utdanningens laboratorier.

Det gis en samlet karakter på eksamen, basert på en faglig helhetsvurdering. Alle de innleverte praktiske enhetene må være vurdert til A-E for at eksamen skal være bestått.

Ny og utsatt eksamen: Dersom en eller flere av de praktiske enhetene vurderes til karakteren F, har studenten rett til å levere inn omarbeidet versjon én gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge utdanningens retningslinjer for selvstendig utførelse av individuelle arbeidsprosesser følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av to sensorer.