Programplaner og emneplaner - Student
TAB2400 Oral protetikk 3 - Avtakbar protetikk (B) Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Prosthodontics 3 – Removable Prosthodontics (B)
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i tannteknikk
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter fullført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har avansert kunnskap om utfordringer og løsninger i skolen knyttet til religions- og livssynsmangfold
- har avansert kunnskap om kontroversielle tema knyttet til religion og livssyn i skolen
- har avansert kunnskap om relevant humanistisk forskning, metodologi og forskningsdesign
- har avansert kunnskap om analyse i kvalitativ forskning
Ferdigheter
Studenten
- kan kritisk drøfte sentrale utfordringer knyttet til religions- og livssynsmangfold i skolen
- kan på en avansert måte anvende kunnskap, prinsipper og utredninger til å gi anbefalinger for skoler om håndtering av religions- og livssynsmangfold
- kan kritisk drøfte håndtering av og undervisning i religions- og livssynsrelaterte kontroversielle tema i skolen
- kan på en avansert måte anvende kunnskap om metode og design kreativt i egen forskning
- kan håndtere og problematisere fagspørsmål knyttet til emnet på en faglig og forskningsmessig forsvarlig måte
- kan på et avansert nivå gi faglig kompetente skriftlige og muntlige redegjørelser innenfor emnet
- kan gjennomføre selvstendige og målrettede søk etter relevant forskningslitteratur i databaser
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og didaktisk nytenkning i skolen
- kan formidle forskningsbasert kunnskap innenfor emnet både skriftlig og muntlig på en faglig forsvarlig måte
- kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet
Forkunnskapskrav
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter:
- Studenten skal delta i et fagseminar, der hver student presenterer i ca 20 min en masteroppgave som tidligere er blitt publisert innenfor fagdidaktikk relatert til skolefaget KRLE eller håndtering av religions- og livssynsmangfold i skolen. Presentasjonen skal være analytisk og vurderende. Nærmere retningslinjer vil bli gitt.
- Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre levere en prosjektskisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven.
- Oppgave med gjennomgang av forskningslitteratur knyttet til masteroppgavens tema etter nærmere retningslinjer (1600 ord +/- 10 %). Oppgaven skrives individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter.
Prosjektskisse og gjennomgangen av forskningslitteraturen skal vise forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med i masteroppgaven. Arbeidskravet vil danne grunnlag for tildeling av veileder til masteroppgaven.
Se fagplan for generell informasjon om arbeidskrav.
Læringsutbytte
Individuell muntlig eksamen i form av prøveforelesning over oppgitt tema, etter nærmere retningslinjer. Varighet 30 minutter.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen
Arbeids- og undervisningsformer
Alle hjelpemidler er tillatt.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 90 % tilstedeværelse på demonstrasjonsforelesninger
- minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening, seminarer og obligatorisk veiledning
- individuell prosessbok etter nærmere gitte kriterier. Prosessboken skal dokumentere arbeider og framstillingsteknikker i emnet.
Vurdering og eksamen
Mappe:
Individuell mappe leveres, bestående av 2 skriftlige oppgaver på 1500 ord hver (+/- 10 prosent), og 6 praktiske oppgaver etter gitte kriterier.
Vurdering:
Del 1) Én (1) skriftlig oppgave fra mappen trekkes til sensur
Del 2) To (2) praktiske oppgaver fra mappen trekkes til sensur
Uttrekk kunngjøres en dag før innlevering
Det gis en samlet karakter (bestått/ikke bestått) på delene som trekkes til sensur. Dersom en eller flere av oppgavene blir vurdert til «ikke bestått» blir også samlet karakter «ikke bestått». Det kan fremsettes begrunnelse og klage på del 1 og/eller del 2 av vurderingen.
Ved ny og utsatt eksamen: Studenten har anledning til å omarbeide oppgaver vurdert til «Ikke bestått» én gang. Praktiske arbeider må da forbedres eller lages på nytt.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studenter til gode
Emneoverlapp
20 studiepoeng overlapp med TANN2400 Avtakbar protetikk.