Programplaner og emneplaner - Student
TAB2300 Oral protetikk 3 - fast protetikk (A) Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Prosthodontics 3 – Fixed Prosthodontics (A)
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i tannteknikk
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler og viderefører ulike behandlingsmuligheter og framstillingsteknikker innen fast protetikk, med fokus på kroner, broer, implantater, fasetter og inlays/onlays. Studentene arbeider med konvensjonelle og digitale teknikker for å fremstille klinisk akseptable, estetiske og funksjonelle restaureringer. Kurset inneholder digitale fremstillingsteknikker ved bruk av både additive og subtraktive produksjonsmetoder.
Gjennom emnet vil studentene utvikle kunnskap og ferdigheter innen glansing, cutback og sjiktteknikk. De helkeramiske restaureringene vil bli produsert i glass- og polykrystallinsk keram. Egenvurdering av fremstilte arbeider i henhold til faglige vurderingskriterier vektlegges. Hensikten er utvikling av studentens faglige forståelse, og betydningen av å kvalitetssikre tannteknisk produksjon.
Fordeling av studiepoeng (stp): Teori 10 stp og ferdighetstrening 10 stp.
Forkunnskapskrav
Bestått første studieår eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;
Kunnskap ;
Studenten kan
- beskrive de viktigste kliniske problemstillingene knyttet til valg av materialer og design av kroner, broer, inlays/onlays, fasetter, konus og underkonstruksjoner ;
- forklare grunnleggende designprinsipper for funksjon og estetikk innen fast protetikk
- forklare og begrunne grunnleggende arbeidsprosessen for modellfremstilling og design av restaureringer for konvensjonell og/eller digital produksjon av fast protetikk
- beskrive ulike teknikker for additiv og subtraktiv produksjon som benyttes i tannteknologi
- forklare muligheter og begrensinger for å benytte CAD/CAM i fremstilling av tannerstatninger innen fast protetikk
- forklare betydningen av farge og form ved fremstilling av tannerstatninger
- beskrive bruken av midlertidige tannerstatninger og behandlingsplanlegging, som diagnostisk oppvoksing for fast protetikk
- beskrive endringer i det naturlige tannsettet gjennom livet og forklare tannslitasjebegrepene abrasjon, attrisjon og erosjon
Ferdigheter;
Studenten kan
- utvise korrekt bruk av materialer knyttet til fremstilling av fast protetikk
- skanne og designe kroner og små broer
- designe og fremstille en fulldigital- og/eller delvis digital single krone på et akseptabelt nivå;
- designe og fremstille helkeramiske single kroner, små broer, inlays/onlays og fasetter ved hjelp av CAD/CAM eller konvensjonell teknikk på et akseptabelt nivå
- beherske sjikt- og cut-back teknikk på en slik måte at funksjon, estetikk og hygieniske hensyn er ivaretatt
- designe og fremstille en singel implantat-krone ved bruk av digitale arbeidsprosesser
- designe en bittskinne ved bruk av digital fremstillingsteknikk
- fremstille separat konus som gjenskaper preparasjonsformen for en singel krone
- anvende produksjonsutstyr til fast protetikk på en måte som ivaretar materialenes egenskaper gjennom fremstillingsprosessen, og gjeldende retningslinjer innen HMS
Generell kompetanse;;
Studenten;kan
- dokumentere og presentere eget arbeid muntlig og skriftlig ved bruk av fagterminologi
- reflektere over kvaliteten på eget praktisk og teoretisk arbeid
- utføre systematisk litteratursøk og vise korrekt kildehenvisning
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter omvendt klasseromsundervisning med seminarer og utstrakt bruk av digitale ressurser i den teoretiske kunnskapsutviklingen. I tillegg benyttes demonstrasjonsforelesninger, selvstudier, oppgaveskriving og ferdighetstrening under veiledning på skolens produksjonslaboratorier. Ferdighetstreningen er fremtredende i emnet og foregår parallelt for fordypning i fast- eller avtakbar protetikk. Gjennom obligatorisk portfoliopresentasjon og likemannsvurdering av medstudenters prestasjoner, kan studentene lære av hverandre, slik at arbeidene kan forbedres før eksamensinnlevering.
Studenten skal gjennom emnet utarbeide en prosessbok (arbeidskrav) som i tekst og bilder dokumenterer egen fremstilling og kvalitetsvurdering av alle typer arbeider og produksjonsteknikker gjennomgått i emnet. Studenten får individuell veiledning i forhold til faglig utvikling, og tilbakemelding på innleverte oppgaver. Arbeidskravet har til hensikt å bidra til kunnskapsutvikling, samt fungere som faglig støtte under praksisstudiene i tredje studieår.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Language of instruction: Norwegian
The purpose of this course is to further develop the students’ practical competence in psychomotor physiotherapy, both individually and in groups. The course provides a theoretical and practical basis for the significance of relations and communication in clinical practice. Practical training period 2 is started during this course.
Vurdering og eksamen
The student must have been admitted to the Master’s Programme in Health Sciences - Specialisation in Psychomotor Physiotherapy, and hold Norwegian authorisation as a physiotherapist. The students must have passed the courses MAPFY4100 and MAPFY4200.
It is assumed that the student has access to a practical training establishment/own place of work where they can perform psychomotor physiotherapy treatments on patients.
Hjelpemidler ved eksamen
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can analyse and discuss the significance of communication, relations in the therapeutic context
- can assess the use of group-based approaches and when such treatment can be appropriate
Skills
The student
- can apply psychomotor physiotherapy principles in group treatment
- can assess and evaluate treatment processes and their own role as therapist
- can analyse therapeutic interaction in treatment settings
- can assess their own role in interdisciplinary cooperation
General competence
The student
- can analyse and reflect on communication and interaction in clinical practice, individually and in groups
- can analyse and critically discuss relevant problems related to relations and communication in clinical practice
- can lead group treatment based on psychomotor physiotherapy
Vurderingsuttrykk
Work and teaching methods vary between lectures, digital teaching sessions in the form of flipped classroom, supervised skills training and student-active learning methods in the form of group work, seminars and presentations. The course is session-based.
The students will perform psychomotor physiotherapy on patients at their own place of work/practical training establishment.
Sensorordning
The following must have been approved in order for the student to take the examination:
Coursework requirements that must be approved by the practical training supervisor:
- completed group supervision of the student’s practical training
- individual patient journal in accordance with specified criteria
Coursework requirements that must be approved by the lecturer:
- A minimum of 80% attendance in skills training and scheduled seminars and group work, and supervision of the student’s practical training in groups
- Lead a movement group over a minimum of 5 times and an individual reflection note based on experiences with group leadership, up to 1200 words
Emneoverlapp
20 studiepoeng overlapp med TANN2300.