EPN-V2

TAB2100 Oral protetikk 2 - tanntekniske prosesser Emneplan

Engelsk emnenavn
Prosthodontics 2 – Manufacturing Procedures
Studieprogram
Bachelorstudium i tannteknikk
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk

Emnet viderefører grunnleggende tannteknologiske løsningsalternativer og produksjonsteknikker som er egnet for å gjenskape den enkelte pasients bittfunksjon. Det fokuseres på sammenhengen mellom kliniske aspekter og oralanatomisk riktig design i henhold til faglige vurderingskriterier, samt estetiske muligheter og begrensninger. Emnet inkluderer også alternativ produksjonsteknologi, forsvarlig valg og bruk av dentale materialer, samt hensynet til pasienters tilfredshet.

Emnet danner utgangspunkt for studentens videre valg av fordypning knyttet til fremstillingsprinsipper for enten fast protetikk (fordypning A), eller avtakbar protetikk (fordypning B). Fordeling av studiepoeng: Teori 8 og ferdighetstrening 12.

Forkunnskapskrav

Bestått første studieår eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Emnet omhandler kapitalismen, økonomiske kriser, økonomisk politikk, samfunnsøkonomisk lønnsomhet samt metodikk for å vurdere lønnsomheten av offentlige tiltak og prosjekter (nyttekostnadsanalyse).

Arbeids- og undervisningsformer

Grunnleggende samfunnsøkonomi (10 studiepoeng i mikro-/makroøkonomi).

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • Hva som karakteriserer kapitalismen som økonomisk system/samfunnssystem
  • Kjennetegn ved og årsaker til økonomiske kriser, med særlig vekt på norske og europeiske forhold i et historisk perspektiv
  • Makroøkonomisk stabiliseringspolitikk (finanspolitikk, pengepolitikk)
  • Oljeøkonomiens utfordringer for Norge på kort og lang sikt
  • Valutamarkedenes funksjonsmåte og sammenhenger mellom valutakurs, makroøkonomisk stabilisering og oljeøkonomi
  • Hvordan en kan vurdere hva som økonomisk sett er lønnsomt/fordelaktig for samfunnet
  • Metodikk for analyse av lønnsomheten av offentlige tiltak/prosjekter

Ferdigheter

Studenten kan

  • Tilegne seg ny/oppdatert kunnskap om problemstillinger og temaer som inngår i emnet
  • Anvende grunnleggende verktøy for enkle stiliserte analyser av makroøkonomiske sammenhenger og økonomisk politikk
  • Utføre enkle kalkyler av lønnsomheten av offentlige tiltak/prosjekter (nyttekostnadsanalyse)
  • Lese og vurdere kritisk enkle rapporter, utredninger og saksdokumenter som omtaler det økonomiske systems funksjonsmåte og utvikling, makroøkonomisk politikk og lønnsomheten av offentlige tiltak/prosjekt

Generell kompetanse

Studenten

  • Får innsikt i hvordan det økonomiske system er bygd opp og fungerer, og hvordan norsk økonomi står i avhengighet til den økonomiske utviklingen i andre land
  • Får styrket sin evne til å vurdere realismen i og svakheter ved samfunnsøkonomisk informasjon og utsagn om samfunnsøkonomiske forhold
  • Får styrket evne til å stille krav til og til å kvalitetssikre beslutningsgrunnlag av økonomisk karakter

Vurdering og eksamen

Hovedstammen i undervisningen er forelesninger og gjennomgang av øvingsoppgaver i plenum. I tillegg organiseres et par seminarer, samt en frivillig innleveringsoppgave som rettes. Faglærer setter av treffetider der studentene kan søke avklaring på faglige spørsmål og diskutere studieteknikk. I emnet utgis en samling med øvingsoppgaver som er å regne som en del av pensum, i tillegg til læreboklitteraturen. Samfunnsøkonomisk analyse er et krevende emne, der gjennomføringen forutsetter at studenten har en høy grad av egeninnsats med lærebøker og øvingsoppgaver.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen arbeidskrav.

Vurderingsuttrykk

Eksamen i emnet er skoleeksamen på fem timer.

Sensorordning

Følgende hjelpemidler er tillatt:

Enkel kalkulator (se reglement).

Emneoverlapp

Gradert skala A-F.