EPN-V2

TAB2000 Dental materialvitenskap 3 Emneplan

Engelsk emnenavn
Dental Material Science 3
Studieprogram
Bachelorstudium i tannteknikk
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Programplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk

Hvilken risiko utgjør dentale materialer overfor pasient, tannhelsepersonell og miljø? Dette er sentrale temaer som vil bli redegjort for i emnet. Dentale restaureringsmaterialer er klassifisert som biomaterialer da de er ment å fungere i menneskekroppen. Dentale materialers biokompatibilitet beskriver evnen et materiale har til å opptre med en hensiktsmessig biologisk respons. Utlekkstoffer fra restaureringsmaterialer utgjør en potensiell risiko for biologiske system og miljø.

Tannhelsepersonell er spesielt utsatt for yrkeseksponering fra dentale materialer. Kunnskap om yrkeseksponering, helsevern og miljømessige hensyn er essensielt for å ivareta gode rutiner og opprettholde god arbeidshelse både for tannteknikeren og andre. Gjeldende lover og regulatoriske aspekter for dentale biomaterialer blir også belyst.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • forklare relevante begreper innen biokompatibilitet og dentale biomaterialer
  • forklare hovedårsaker til toksikologiske reaksjoner, allergiske reaksjoner og generelle bivirkninger som dentale materialer kan utløse hos pasient og tannhelsepersonell
  • beskrive dentale biomaterialers risiko for biologiske reaksjoner i form av allergiutvikling, toksisitet og bivirkninger
  • beskrive biokjemiske prosesser i kroppen som kan forklare uønskede biologiske reaksjoner forårsaket av dentale materialer
  • gjøre rede for tiltak for å redusere risiko for negative biologiske reaksjoner hos pasient ved produksjon av oralprotetiske løsninger
  • gjøre rede for utlekkstoffer og degraderingskomponenter fra dentale biomaterialer som kan føre til uønskede biologiske reaksjoner
  • gjøre rede for betydningen feil materialbehandling og feil materialsammensetning kan ha å si for biokompatibiliteten.
  • beskrive risiko for mulige helseplager ved kortvarig og langvarig yrkeseksponering for dentale materialer
  • forklare de mest vanlige eksponeringsveiene og hvordan man best mulig kan beskytte seg mot eksponering
  • gjøre rede for nasjonale og internasjonale regulatoriske krav og standarder som gjelder for dentale biomaterialer
  • gjøre rede for miljømessige hensyn knyttet til utvinning og avfallshåndtering av stoffer som inngår i dentale materialer

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kritisk begrunne valg av materialer med forankring i forskning og materialvitenskapelige prinsipper
  • reflektere over miljømessige aspekter knyttet til utvinning og avfallshåndtering av stoffer som inngår i dentale materialer
  • utføre korrekt bruk, oppbevaring og avfallshåndtering av aktuelle tanntekniske materialer, kjemikalier og utstyr med tanke på helse, miljø og sikkerhet (HMS) på laboratoriet

Arbeids- og undervisningsformer

Hensikten med emnet er at studenten skal kunne tilegne seg nødvendige kunnskaper i matematikk for å møte kunnskapsområdet i utdanningen og å tilegne seg nødvendige skriftlige og muntlige ferdigheter.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • Studenten har kunnskap om tilnærminger til matematikk i barnehagen
  • Studenten har ferdigheter i observasjon av barnas matematiske lek og utforsking.
  • Studenten har ferdigheter i å presentere fagstoff muntlig, å delta i gruppesamtaler og plenumssamtaler

Vurdering og eksamen

Undervisningsformene vil variere mellom forelesninger, kollokviearbeid, gruppe- og individuelle veiledninger, case arbeid og digitale læringsverktøy. Det forventes arbeid mellom undervisningsøktene som for eksempel lese en artikkel, skrive en kort refleksjon, forberede et lite faglig innlegg til undervisningen eller lignende. Undervisningen vil ta utgangspunkt i studentenes erfaringer fra øvrig undervisning, og innholdet vil støtte opp under studiekompetansen studentene trenger for å delta der.

Hjelpemidler ved eksamen

Arbeidskrav 1: Observasjon og refleksjon over matematikk i en lek og/eller i en hverdagssituasjon, omfang omlag 700 ord

Arbeidskrav 2: Utforming av plan for en matematisk aktivitet bygd på arbeidskrav 1, omfang omlag 700 ord.

Arbeidskrav 3: Digital flervalgsoppgave med tidsbegrensning som avlegges via læringsplattformen

Krav til deltakelse

Det er krav om 80 % frammøte til undervisning og veiledning

Vurderingsuttrykk

Muntlig presentasjon i grupper (2 - 3 studenter) ut fra oppgitt matematisk case, omfang 20 minutter.

Prøven avholdes i vårsemesteret.

Sensorordning

Bestått/ikke bestått

Emneoverlapp

Intern sensor