EPN-V2

TAB1500 Dental materialvitenskap 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Dental Material Science 2
Studieprogram
Bachelorstudium i tannteknikk
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk 

Dentale legeringer og keramer er mye anvendt som restaureringsmateriale enten hver for seg eller i kombinasjon som metall-keramisk løsning. Kunnskap om de fysikalske og kjemiske egenskapene til begge materialgruppene er av stor betydning ved materialvalg, design og produksjon av dentale restaureringer til ulike pasienttilfeller. Hvordan materialene skal behandles for å oppnå optimal kjemisk og mikromekanisk binding mellom ulike keramer og metall-keramiske løsninger står sentralt.

Utstyr og materialer for digital design og produksjon av oralprotetiske løsninger tilhører dagens og fremtidens arbeidsflyt på tanntekniske laboratorier. For å sikre materialteknisk kvalitet i produksjonen trengs grunnleggende kunnskap om teknologien bak digitale produksjonsteknikker, som videre gir innsikt i muligheter og begrensninger ved materialer, utstyr og produksjon. Betydningen av kalibrering, oppdatering og vedlikehold av utstyr er således viktig å kjenne til.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:

Kunnskap 

Studenten kan

  • forklare kjemiske og fysikalske egenskaper for metaller, legeringer og keramer
  • forklare indikasjoner for bruk av dentale legeringer, keramer og metallkeramiske konstruksjoner
  • forklare ulike typer brudd, bruddmekanismer og årsaker til brudd for metallegeringer, keramer og metallkeramiske konstruksjoner
  • beskrive mikro- og makrostruktur for metaller, legeringer og keramer
  • gjøre rede for sammensetning og behandling for materialgruppene dentale legeringer og keramer
  • gjøre rede for korrosjon, korrosjonstyper og andre faktorer som påvirker degradering av dentale legeringer i et oralt miljø
  • gjøre rede for kjemisk- og mikromekanisk binding mellom dentalt porselen og relevante legeringstyper
  • beskrive ulike mekaniske egenskaper på bakgrunn av et spennings-tøyningsdiagram
  • beskrive aktuelle testmetoder for evaluering av legeringers- og keramers mekaniske egenskaperkjenner til relevante internasjonale standarder for testing av dentale legeringer og keramer
  • beskrive digitale teknikker for avlesning/skanning, design og produksjon av oralprotetiske løsninger
  • gjøre rede for aktuelle materialer som benyttes i digital fremstilling av oralprotetiske løsninger

Ferdigheter 

Studenten kan

  • selvstendig utarbeide en vitenskapelig rapport på bakgrunn av observasjon og resultater fra egen materialtest
  • under veiledning utføre kalibrering og grunnleggende vedlikehold av utdanningens skannere/avlesere og digitale produksjonsenheter

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, selvstudier, laboratorieøvelser og seminarer, kombinert med teoretiske oppgaver både i grupper og individuelt. Laboratorieøvelsene kan foregå som materialtesting.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Innholdet i emnet fokuserer på en videreutvikling i veiledning av studenter og fagpersoner på individ og gruppenivå. Emnet problematiserer veiledning som begrep og strukturert pedagogisk prosess. Ulike metoder og tradisjoner i veiledning som dialog, refleksjon og fasiliterende metoder (for eksempel logg, refleksjonsnotat, reflekterende team og situasjonsanalyse) fokuseres.

Vurdering og eksamen

Bestått VEIPR6000 eller tilsvarende emne/utdanning for å kunne søke opptak til VEIPR6100.

Hjelpemidler ved eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om læring, tilrettelegging for læring og vurdering av læringsutbytter
  • kunnskap om ulike perspektiver på læring
  • inngående kunnskap om ledelse av grupper, gruppedynamikk og gruppeprosesser
  • kunnskap om ulike modeller og arbeidsmåter i veiledningsgrupper

;

Ferdigheter

Studenten kan

  • planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning individuelt og grupper
  • planlegge og gjennomføre vurdering av læringsutbytte
  • gjennomføre løpende skikkethetsvurdering
  • anvende ulike veiledningsmetoder og studentaktive læringsformer

;

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over egen veilederrolle og funksjon i enfaglig og flerfaglige veiledningsgrupper identifisere og analysere utfordringer og etiske dilemma i veiledning

Vurderingsuttrykk

Forelesninger, praktiske øvelser i veiledning, individuelt og i gruppe, gruppearbeid og selvstudier.

Sensorordning

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Det kreves 80 % obligatorisk tilstedeværelse på fellessamlingene. Det er obligatorisk fremmøte første dag. Ved fravær ut over en halv dag kan man søke om enten å ta undervisningen med en annen klasse eller å gjøre et alternativt arbeid som kompensasjon for fraværet. Søknaden vurderes av emneansvarlig/faglærer i samråd med studieadministrasjonen.
  • Studenten skal ha gjennomført minimum en gruppeveiledning med faglig fokus (av studenter,;kollegaer eller medstudenter). Med utgangspunkt i den gjennomførte veiledningen leveres et skriftlig arbeidskrav der veiledningen beskrives kort og det;formuleres en foreløpig problemstilling knyttet til videreutvikling av egen veiledningskompetanse.

Emneoverlapp

Skriftlig oppgave, individuelt eller i gruppe på 2-3 studenter. Omfang 2500 ord, (+/- 10 %). Arbeidet pågår gjennom hele emnet og har en innleveringsdato.

Ny eksamen: Studenten(e) omarbeider oppgaven.